ارسال به دیگران پرینت

سید محمد زهیر غرضی:

استفاده‌ی بهینه از آثار باستانی و گنج‌ها یا حراج میراث فرهنگی کشور با هدف ارزآوری؟!

جمعی از نمایندگان مجلس با ارائه‌ی طرحی عجیب، پیشنهاد داده‌اند حفاری‌های غیرمجاز و خرید و فروش آثار تاریخی و باستانی قانونی شود تا به اصطلاح خودشان ایران به عنوان مرکز خرید و فروش آثار تاریخی و باستانی در منطقه مطرح شده و ارزآوری به کشور صورت بگیرد.

استفاده‌ی بهینه از آثار باستانی و گنج‌ها یا حراج میراث فرهنگی کشور با هدف ارزآوری؟!

سید محمد زهیر غرضی:

استفاده‌ی بهینه از آثار باستانی و گنج‌ها یا حراج میراث فرهنگی کشور با هدف ارزآوری؟!

جمعی از نمایندگان مجلس با ارائه‌ی طرحی عجیب، پیشنهاد داده‌اند حفاری‌های غیرمجاز و خرید و فروش آثار تاریخی و باستانی قانونی شود تا به اصطلاح خودشان ایران به عنوان مرکز خرید و فروش آثار تاریخی و باستانی در منطقه مطرح شده و ارزآوری به کشور صورت بگیرد. این طرح استفاده‌ی بهینه از اشیا باستانی و گنج‌ها نام‌گذاری شده است.

ارائه‌ی این طرح با واکنش شدید مردم در سراسر کشور همراه شد. ۶۱ تن از اساتید باستان‌شناسی در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح استفاده بهینه از اشیای باستانی و گنج ها ابراز نگرانی کرده و ملغی‌شدن آن را درخواست کردند.

در بخشی از نامه‌ی این اساتید آمده:

«میراث فرهنگی کشور عزیزمان ایران مایه مباهات، غرور و افتخار هر ایرانی در سراسر جهان بوده و هست؟ آیا مواریث فرهنگی کشور عزیزمان جزو ناموس ملی ما محسوب نمی‌شوند؟ کدامین کشور با سابقه تاریخی همچون ایران را سراغ دارید تا با حراج نوامیس ملی و فرهنگی خود اقدام به ارزآوری کرده باشد؟»

نویسندگان «طرح استفاده بهینه از اشیاء باستانی و گنج‌ها» با دفاع از کشف و خرید و فروش آزادنه‌ی اشیای باستانی کشور، چنین تصمیمی را معادل فرصت برای رسیدن به اشتغال ملی برشمرده‌اند! گویا شرایط عدم اشتغال و بیکاری در کشور به جایی رسیده که باید برای حل این معضل، دست به دامان حراج آثار ملی و تاریخی‌مان شویم!

به هر روی، پس از گسترش این واکنش‌های معترضانه، سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعدد دستورات مجلس گفت:

«طرح استفاده بهینه از اشیاء باستانی و گنج‌ها به این زودی‌ها در دستور کار صحن علنی قرار نمی گیرد. این طرح عده ای از نمایندگان است که تا وقتی در صحن مجلس بررسی نشده و به تصویب نمایندگان نرسد به عنوان مصوبه مجلس تلقی نمی‌شود. باید این طرح در کمیسیون تخصصی مورد رسیدگی قرار گیرد که در پروسه آن حتما از نظر مشورتی مرکز پژوهش‌ها و نظرات نخبگان و کارشناسان استفاده خواهد شد.»

حال باید صبر کنیم و ببینیم کار این مصوبه نیز به کجا ختم می‌شود. گویا باید عادت کنیم که هر چند وقت یک‌ بار تن و بدنمان با مصوبه‌های عجیب و جنجالی نمایندگان عزیز به لرزه بی‌افتد. نمایندگان عزیز، آب از سر خودمان که گذشت، کاش دست از سر تمدن و آثار تاریخی این مرز و بوم بردارید.

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      شرم آوره ، دیگه افتادید به فروش آثار باستانی ، کسی که اصالت ایرانی ندارد به حراج گذاشتن این آثار برایش اسان است چراکه تعلق خاطری به ایران ندارد

    • ناشناس ارسالی در

      طمع قاچاق میراث فرهنگی

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه