ارسال به دیگران پرینت

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول خبر داد؛

طرح غربالگری شایع‌ترین سرطان زنان در دزفول در حال اجرا است

دزفول- معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: از ابتدای هفته سلامت طرح غربالگری عمومی شایع‌ترین سرطان زنان در بین زنان شاغل در ادارات شهرستان دزفول آغاز شده است.

طرح غربالگری شایع‌ترین سرطان زنان در دزفول در حال اجرا است

مهدیه توکلی ظهر امروز چهارشنبه در نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی دزفول با برخی مدیران ارشد این شهرستان که در سالن کنفرانس ستاد مرکزی این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: در زمانی که همه تمرکز و حواس‌ها صرف مدیریت شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا بود، آمار ابتلاء به برخی بیماری‌ها از جمله سرطان، دیابت، فشار خون و دیالیز در سطح کشور با افزایش چشمگیری مواجه شده و وضعیت نگران کننده‌ای را به وجود آورده است.

وی افزود: در حالی که استاندارد دیالیز ۲ شیفت است اما اکنون در بیمارستان بزرگ دزفول این امر به ۴ شیفت افزایش یافته و این امر بسیار نگران کننده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول تاکید کرد: ضرورت دارد در راستای مدیریت بیماری‌های مزمن برنامه‌ریزی‌های اساسی در سطح کشور و شهرستان صورت بگیرد.

توکلی یادآور شد: شاخص بهداشت روان و مصرف داروهای اعصاب و دخانیات در این دو سال نگران کننده شده است که ضرورت دارد با توجه به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها برنامه‌هایی برای فرهنگ سازی و هشدار در این زمینه‌ها با همکاری دستگاه‌های متولی در شهرستان اجرا شود.

وی ادامه داد: شیوع کرونا موجب شده که برخی مناطق کم برخوردار شهرستان از جمله کوی مدرس و پیام نور از نظر شاخص‌های بهداشتی دچار افت شدید و آسیب جدی شوند که ضرورت دارد با همکاری دستگاه‌ها این شاخص‌ها به دوران قبل از کرونا و بهتر از آن تبدیل شوند.

توکلی در ادامه با انتقاد از نحوه تعطیلی‌ها و مدیریت در شرایط گرد و خاک گفت: پیشنهاد می‌شود یک تیم شامل نماینده اداره حفاظت محیط زیست، فرمانداری و مرکز بهداشت تشکیل شود تا در ایام آلودگی نسبت به ساماندهی شرایط برای تعطیلی و هشدارها اقدام کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول از اجرای طرح غربالگری شایع‌ترین سرطان زنان به مناسبت هفته سلامت در این شهرستان خبر داد و افزود: سرطان سینه بالاترین میزان بروز را در میان سرطان‌های شایع زنان در حوزه دانشگاه به خود اختصاص داده است.

توکلی ادامه داد: در همین راستا این طرح با همکاری معاونت بهداشت دانشگاه و بیمارستان خیریه امام حسن مجتبی و به منظور پایش، شناسایی مبتلایان و جلوگیری از تشدید بیماری در بین زنان شاغل بالای ۳۰ سال در ادارات شهرستان در حال اجرا است و ضمن اینکه این طرح بزودی در بین زنان خانه دار نیز اجرا می‌شود.

وی همچنین با اشاره به عقب ماندگی در زمینه پرداخت حقوق و کارانه ها در حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول، اضافه کرد: در ۳ ماه اخیر با پیگیری‌های صورت گرفته ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای پرداخت این معوقات به حوزه بهداشت تزریق و تمام بدهی‌های ۷ ماهه تا یک‌ساله تسویه شدند.

توکلی در ادامه با بیان اینکه کرونا همچنان وجود دارد بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم تاکید کرد.

توکلی گفت: براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت ضرورت دارد که امسال نیز همه افراد جامعه در تمام رده‌های سنی یک دُز واکسن کرونا تزریق کنند چرا که ایمنی واکسن ممکن است ظرف ۵ تا ۶ ماه کاهش و فرد به سویه جدید کرونا مبتلا شود.

نماینده دزفول در مجلس در این نشست با تاکید بر لزوم تقویت بخش خصوصی گفت: در کشورهای پیشرفته بخش خصوصی اقدام به احداث بیمارستان، راه آهن، جاده و… می‌کند و دولت‌ها صرفاً نظارت می‌کنند؛ بنابراین لازم است دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز به بخش خصوصی اعتماد کند و مجوز بدهد و صرفاً به امر نظارت بپردازد.

سید احمدآوایی با اشاره به اهمیت آموزش و پژوهش و تقویت این حوزه افزود: اگر به دنبال اجرای طرح‌های آموزشی با کیفیت باشیم، پیشرفت در سایر زمینه‌ها نیز تضمین می‌شود.

وی با اشاره به نبود درمانگاه و تزریقات چی در برخی نقاط روستایی شهرستان، عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی به نیروهای محلی آموزش و مجوز بدهد تا ساکنان این مناطق ناچار نباشند برای یک تزریق ساده چند کیلومتر مسیر را طی کنند.

بی تدبیری در مدیریت گرد و خاک

رئیس شورای اسلامی شهر دزفول در این نشست با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی روی ریل توسعه است، گفت: شورای شهر و شهرداری در همه زمینه‌ها در کنار دانشگاه علوم پزشکی خواهد بود و از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد.

محمدحسن پرآور افزود: با تدابیر و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به منظور تأمین سلامت مناطق کم برخوردار شهرستان، اقدامات زیادی در زمینه لایروبی، آسفالت و جمع‌آوری زباله در این مناطق انجام شده است.

وی با انتقاد از مدیریت نادرست گرد و خاک در کشور عنوان کرد: با وجود تأکیدات مقام معظم رهبری و برداشت پول از صندوق ذخیره ارزی به منظور درخت کاری و مالچ پاشی اما اقدام مؤثری صورت نگرفته است.

رئیس شورای شهر دزفول بیان کرد: امروزه بی تدبیری در مدیریت گرد و خاک و نحوه تعطیلی‌ها بیداد می‌کند به طوری که گاه دانش آموزان در مدرسه حاضر می‌شوند و سپس تعطیلی اعلام می‌شود؛ بنابراین لازم است هرچه سریع‌تر این رویه نادرست تغییر کند.

مهدی آماده، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دزفول نیز گفت: سرانه‌ای که برای بیمارستان دزفول اختصاص می‌یابد مربوط به دزفول است ولی خدماتی که ارائه می‌شود به بیماران شهرهای دیگر نیز داده می‌شود که لازم است این موضوع مدیریت و عدالت رعایت شود.

 

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه