ارسال به دیگران پرینت

سدسازی ترکیه | رودخانه دجله و ارس

ابهامات موجود درباره سدسازی ترکیه بر رودخانه دجله و ارس را با جدیت دنبال می‌کنیم

وزیر امور خارجه گفت که برای ایران قابل قبول نیست که کشور دوست و همسایه‌اش با سد سازی تاثیر منفی بر روی شرایط زیست محیطی منطقه گذاشته و مشکلاتی را برای ما و سایر مردم منطقه ایجاد کند.

ابهامات موجود درباره سدسازی ترکیه بر رودخانه دجله و ارس را با جدیت دنبال می‌کنیم

وزیر امور خارجه گفت که برای ایران قابل قبول نیست که کشور دوست و همسایه‌اش با سد سازی تاثیر منفی بر روی شرایط زیست محیطی منطقه گذاشته و مشکلاتی را برای ما و سایر مردم منطقه ایجاد کند.

حسین امیرعبداللهیان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به سوال جلال محمودزاده در خصوص علت عدم انجام اقدامات لازم در خصوص سدسازی‌های بی‌رویه ترکیه بر روی رودخانه دجله و ارس بیان کرد: برای جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نیست که کشور دوست و همسایه ما ترکیه اقداماتی در حوزه سد سازی انجام دهد که شرایط زیست محیطی منطقه را دچار اشکال کرده و مشکلاتی را برای مردم ما و منطقه ایجاد کند و از سویی دیگر بر روی میزان ورودی آب به کشور ما تاثیر منفی بگذارد.

وی ادامه داد: در ۸ ماه گذشته حداقل دو بار به صورت حضوری و چندین بار در تماس‌ تلفنی این موضوع را از وزیر امور خارجه ترکیه پیگیری کردم. علی‌رغم این‌که هیچ قرارداد دو جانبه‌ای بین تهران و آنکارا در زمینه همکاری‌های آب وجود نداشت در طول چهار ماه گذشته با رایزنی‌های صورت گرفته قرار است کمیته مشترک آبی بین دو کشور تشکیل شود.

امیرعبداللهیان در ادامه اظهار کرد: در پاسخ به پیگیری‌های ما، ترکیه تاکید دارد که سد سازی‌ها در مناطق کوهستانی بوده و صرفا برای استفاده برق آبی است اما ما جلساتی را در وزارت نیرو با کارشناسان داشتیم و ابهامات زیاد و جدی برای ما وجود دارد، به گفته کارشناسان مخازنی که برای استفاده برق آبی ایجاد می‌شود نیاز نیست که خیلی بزرگ و عمیق باشد. صرفا باید مقداری آب جمع شده تا بتواند توربین‌ها را به حرکت در آورد. ما این ابهامات را به وزیر امور خارجه ترکیه انتقال دادیم و آنها در پاسخ گفتند ما هیچ نیازی به این آب نداریم و در زمستان آن را ذخیره کرده و تابستان آن را رهاسازی می‌کنیم.

وی تصریح کرد: برای اولین بار در طول تاریخ در طول چهار ماه گذشته گام‌های لازم برای تشکیل کمیته مشترک آبی بین ایران و ترکیه برداشته شده است و در سه ماه گذشته هیاتی از وزارت خارجه و وزارت نیرو به ترکیه رفتند و قرار است به زودی هیات ترکیه‌ای به تهران بیایند. از نظر فنی و حقوقی همچنان ابهاماتی وجود دارد که ما آن را با جدیت دنبال خواهیم کرد. از مجلس شورای اسلامی نیز انتظار داریم از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی استفاده کرده و به کمک ما که دستگاه اجرایی هستیم بیاید. تشکیل این کمیته آبی می‌تواند مانع انجام اقداماتی شود که به کشاورزی و محیط زیست کشور و منطقه آسیب وارد کند.

وزیر امورخارجه در ادامه تاکید کرد: ما هیچ اختلاف نظری در موضوع آب با هیچکدام از افرادی که این موضوع را دنبال می کنند، نداریم. در بحث سدسازی های ترکیه و تاثیر منفی که بر روی ورودی آب دجله و فرات برای کشور ما داشته، گفت وگوهای مفصلی با طرف های ترک صورت گرفته است. در دولت جدید اقدامات جدی در این زمینه انجام شده و شخص رئیس جمهور به بنده و وزیر نیرو دستور دادند با جدیت این موضوع را دنبال کنیم.

امیرعبداللهیان افزود: ما نیز از توضیحات طرف ترک قانع نشده ایم. با مجلس هم صدا این موضوع را دنبال می کنیم تا منافع کشور مخدوش نشود. این سدسازی هم ایران و هم عراق را متضرر می کند. اگر ترکیه عضو کنوانسیون ۱۹۹۷نیویورک بود می توانستیم از طریق شکایت بین المللی این موضوع را دنبال کنیم اما نیست. از طریق کمیته مشترک آبی مرزی این موضوع را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

 

 

منبع : ایسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه