ارسال به دیگران پرینت

معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو؛

۸۷ درصد مخازن هورالعظیم ایران پرآب است

معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو اعلام کرد: مخازن هورالعظیم در ایران حدود یک هزار و ۱۹ کیلومتر مربع وسعت دارد که درحال حاضر ۸۷ درصد آن پر است.

۸۷ درصد مخازن هورالعظیم ایران پرآب است

«قاسم تقی زاده خامسی» روز یکشنبه در صفحه اینستاگرام خود نوشت: فضای مجازی جانشین ناخلف بزرگ‌نمایی کاریکاتور در درشت نمایی مسایل شده است و به صورت هجومی یکباره صفحات پرمی‌شود از تصاویری که گاه متعلق به سال‌های قبل است یا فتوشاپ شده تا با ظرافت آن را به باور عمومی تبدیل کنند.

وی ادامه داد: تالاب هورالعظیم در مرز ایران و عراق واقع شده که یک سوم این تالاب در ایران و دو سوم آن در کشور عراق قرار دارد و به دلیل تمهیدات مرزی و همچنین مدیریت منابع آبی این تالاب، در سال‌های گذشته یک دایک سراسری در محل مرز دو کشور ایجاد شده است.

معاون وزیر نیرو نوشت: بخشی از آنچه که این روزها در تالاب مشاهده می‌شود و با عنوان مرگ و میر ماهیان منتشر شده است، به دلیل عدم تامین حق آبه زیست محیطی لازم از سوی کشور عراق از طریق رودخانه دجله است که در سال‌های اخیر و به دنبال توسعه طرح‌های بهره برداری از منابع آب در بالادست با معظلات و مشکلات عدیده‌ای روبرو شده است.

تقی زاده خامسی ادامه داد: دلیل دیگر مرگ و میر ماهیان در این تالاب، وجود وضعیت ترسالی در دوسال گذشته و افزایش منابع آبی تالاب بوده است که موجب افزایش جمعیت ماهیان شده است.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو نوشت: این گسترش جمعیت در سمت عراق باعث کمبود اکسیژن محلول در تالاب به ویژه در شرایط گرمای تابستان و رشد میکرومغذی‌ها و جلبک‌ها در تالاب شده و کاهش منابع آبی در مقایسه با سال‌های تر مرگ و میر ماهیان در هورالعظیم در سمت عراق را افزایش داده است.

وی افزود: هورالعظیم در سمت ایران غالبا از سد کرخه که در فاصله حدود ۳۰۰ کیلومتری تالاب قراردارد سیراب می‌شود.

تقی زاده خامسی نوشت: به خاطر دارم در هنگام وقوع سیل ۹۸ که از آن بازدید کردم، در هر دوطرف ایران و عراق سرریز از آب شده بود و نگرانی ما از پرآبی و شکستن دایک‌ها بود.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: امروز این تالاب در طرف عراق کاملا خشک شده است و در طرف ایران با اینکه حجم آورده‌های آبی آن ۵۰ درصد کاهش یافته است، اما سطح وسیعی از تالاب آب دارد و از سد کرخه برای تالاب آب رها سازی شده و می‌شود. هرچند که با کاهش منابع آبی موجود در سال جاری چاره‌ای به جز کاهش مصارف وجود ندارد.

وی نوشت: در این شرایط سد کرخه به عنوان تامین کننده منابع آبی پایین دست حوضه آبریز باید تامین آب شرب، کشاورزی و نیازهای زیست محیطی حوضه که تالاب هورالعظیم نیز بخشی از آن است را انجام دهد.

به گزارش ایرنا، تالاب هورالعظیم، آخرین بازمانده تالاب های بین النهرین در جنوب غربی کشور در خوزستان قرار دارد. یک سوم این تالاب در ایران و دو سوم در عراق واقع است. اکنون خشکسالی و نرسیدن حقابه به این تالاب بین المللی، ناقوس مرگ تدریجی حیات وحش در هورالعظیم را به صدا درآورده است.

 

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه