ارسال به دیگران پرینت

مقدار کافی خواب برای افراد بالای ۴۰ سال چقدر است؟

اگر بالای ۴۰ سال دارید و نمی‌دانید که چه مقدار خواب در هر شب برای شما کافی است، یافته‌های یک بررسی جدید علمی پاسخی برای شما دارد.

مقدار کافی خواب برای افراد بالای ۴۰ سال چقدر است؟

این بررسی نشان می‌دهد که برای یک فرد میانسال و بالاتر هفت ساعت خواب در شبانه‌روز ممکن است مقدار مطلوب برای سالم نگهداشتن مغز باشد.

باربارا ساهاکیان از بخش روانپزشکی دانشگاه کمبریج در انگلستان و یکی از پژوهشگران در این بررسی می‌گوید:‌«خواب خوب شبانه برای همه مراحل زندگی مهم است، اما به خصوص با افزایش سن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. یافتن راه‌هایی برای بهبود خواب در افراد سالمند برای کمک به حفظ سلامت روانی و بهزیستی آنها و اجتناب از زوال شناختی، به خصوص برای بیماران مبتلا به اختلالات روانپزشکی و زوال عقل ضروری است.»

پژوهشگران در این بررسی داده‌های مربوط به الگوهای خواب، سلامت روانی و بهزیستی حدود ۵۰۰۰۰۰ فرد بزرگسال انگلیسی ۳۸ تا ۷۳ ساله را که رشته‌های از آزمون‌های فکری را تکمیل کرده بودند، آنالیز کردند. تصویربرداری مغز و داده‌های ژنتیکی برای حدود ۴۰۰۰۰ نفر از این افراد هم در دسترس بودند.

یافته‌های این پژوهشگران که در ژورنال Nature Aging منتشر شده است، نشان داد که هفت ساعت خواب در شب حد مطلوب برای کارکرد شناختی و سلامت روانی است.

شرکت‌کنندگانی که مقدار بسیار اندک یا مقدار بسیار زیادی خوابیده بودند، نتایج بدتری در این آزمون‌ها که سرعت پردازش، توجه بینایی، مهارت‌های حافظه و حل مسئله را اندازه‌گیری می‌کردند، به دست آوردند. این افراد همچنین با احتمال بیشتری دچار علائم اضطراب و افسردگی بودند و وضعیت سلامت روانی کلی آنها هم بدتر بود.

این بررسی رابطه‌ای میان مقدار خواب و تفاوت‌ها در ساختار مناطق مغزی دخیل در پردازش شناختی و حافظه پیدا کرد، به طوری که تغییرات بیشتر با مقدار کمتر یا بیشتر از هفت ساعت خواب در شب ارتباط داشت.

این یافته‌ها نشان می‌دهند که با افزایش یافتن سن خواب بیش از حد کم یا بیش از حد زیاد می‌تواند یک عامل خطرساز برای زوال ذهنی باشد.

بررسی‌های قبلی رابطه‌ای میان خواب و خطر دچار شدن به بیماری آلزایمر و زوال عقل را نشان داده‌اند.

جیان‌فنگ فنگ، استاد دانشگاه فودان در چین، یکی دیگر از پژوهشگران در این بررسی گفت:‌«با اینکه ما نمی‌توانیم به طور قاطع بگوییم که خواب بیش از حد کم یا بیش از حد زیاد باعث مشکلات شناختی می‌شوند، اما آنالیز ما که افراد را در یک دوره طولانی از زمان بررسی کرده است، از این ایده حمایت می‌کند. البته به نظر می‌رسد دلایل این که چرا افراد سالمندتر خواب بدتری دارند، پیچیده باشند و تحت تاثیر ترکیبی از خصوصیات ژنتیکی ما و ساختار مغزهای ما باشد.»

 

منبع : همشهری
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه