ارسال به دیگران پرینت

وال استریت ژورنال خبر داد:

دیدار مخفیانه رئیس سازمان سیا با ولیعهد سعودی

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در خبری اعلام کرد که رئیس سازمان سیا دیدار و گفتگویی مخفیانه با ولیعهد سعودی در ماه گذشته میلادی در شهر جده انجام داده است.

دیدار مخفیانه رئیس سازمان سیا با ولیعهد سعودی

 روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که «ویلیام برنز» رئیس سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) در ماه آوریل سفری مخفیانه به ریاض برای دیدار با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی داشته است.

هدف از این دیدار غلبه بر بحران در روابط بین دو کشور عنوان شده است.

طبق گزارش وال استریت ژورنال، این سفر در حالی صورت گرفته است که واشنگتن تلاش می‌کند روابط با ریاض را بهبود بخشد چرا که عربستان را یک شریک مهم و راهبردی در زمینه امنیت در خاورمیانه می‌داند.

برنز با بن سلمان در شهر جده دیدار کرده است، چرا که ولیعهد سعودی بیشتر زمان خود را در ایام ماه رمضان در این شهر می‌گذراند. همچنین جزئیات گفتگوهای گذشته مشخص نیست، اما گفته می‌شود که فهرست موضوعات مورد بحث شامل تولید نفت، عملیات روسیه در اوکراین، برنامه هسته‌ای ایران و مناقشه یمن است.

یک مقام ارشد آمریکایی که نامش فاش نشده، در گفتگو با این روزنامه در این باره گفت: گفتگوی خوبی بود و نسبت به جلسات قبلی نمایندگان دولت آمریکا، جو و حال وهوای بهتری بر آن حاکم بود.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که روابط دوجانبه ریاض-واشنگتن بر سر اختلافات مقامات سعودی با سیاست‌های «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به سردی گراییده است.

پیشتر رسانه‌ها گزارش دادند که تنش‌ها بین ایالات متحده و عربستان سعودی پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین بالا گرفته است. کاخ سفید همزمان با بحبوحه اختلال در عرضه جهانی انرژی، تلاش کرد تا به ریاض برای افزایش تولید نفت فشار آورد تا در پی آن قیمت‌های جهانی پایین بیاید و این در حالی بود که ولیعهد سعودی با نادیده گرفتن این خواسته واشنگتن، از پاسخ دادن به تماس تلفنی بایدن نیز خودداری کرد.

همچنین دولت کنونی آمریکا پیشتر با خارج کردن سامانه‌های دفاع هوایی «پاتریوت» خود از این کشور، خشم مقامات سعودی به ویژه بن سلمان را برانگیخته و به عدم حمایت در دفاع از دولت و مناف سعودی متهم شده بود.

 

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه