ارسال به دیگران پرینت

وزیر امور خارجه روسیه | روسیه | دلار و یورو | وزارت دفاع هند

روسیه و هند و معضل اوکراین

لاوروف می گوید روسیه و هند با وجود تحریم ها، راه هایی برای تجارت پیدا خواهند کرد. وزیر امور خارجه روسیه با نارندرا مودی دیدار کرد و از خودداری هند از محکومیت تهاجم به اوکراین تمجید کرد.

روسیه و هند و معضل اوکراین

*پاتریک وینتور

لاوروف می گوید روسیه و هند با وجود تحریم ها، راه هایی برای تجارت پیدا خواهند کرد. وزیر امور خارجه روسیه با نارندرا مودی دیدار کرد و از خودداری هند از محکومیت تهاجم به اوکراین تمجید کرد.

نخست وزیر هند، نارندرا مودی، در حالی که سرگئی لاوروف از خودداری هند از محکومیت تهاجم به اوکراین ستایش می کند، افتخار دیداری را به وزیر خارجه روسیه داده است. لاوروف که به این کشور سفر کرده است، پیش بینی کرد که مسکو و دهلی راه هایی برای دور زدن تحریم های “غیرقانونی” غرب پیدا کرده و به تجارت خود ادامه خواهند داد. مودی در روزهای اخیر وزرای خارجه دیگر از جمله لیز تراس وزیر خارجه بریتانیا و وانگ یی وزیر خارجه چین را برای ورود به دهلی ملاقات نکرده بود، بنابراین به نظر می رسد لاوروف مورد توجه رهبر هند قرار گرفته است.

سفر لیز تراس به هند با حضور همتای روسی ناخوشایند بود

هند از قطعنامه های متوالی سازمان ملل در مورد انتقاد مسکو خودداری کرده و فقط خواستار پایان خشونت است و خرید نفت خود از روسیه، بزرگترین تامین کننده تسلیحات خود را افزایش داده است. تراس روز پنجشنبه در هند تلاش کرده بود نبرد بین دموکراسی ها و خودکامگی ها را به نمایش بگذارد، اما هند، پرجمعیت ترین دموکراسی جهان، به نظر نمی رسد مایل به پذیرش این موضوع باشد، به ویژه اگر هند را ملزم به جدایی از روسیه در موضوعاتی مانند فروش تسلیحات و تنظیم مجدد معماری امنیتی جهانی در آینده کند که که ایالات متحده نقش کمتری در آن دارد.

لاوروف گفت: «این روزها همکاران غربی ما می‌خواهند هر موضوع بین‌المللی معنی‌داری را به بحران اوکراین تقلیل دهند… [ما] قدردانی می‌کنیم که هند این وضعیت را در تمام واقعیت‌ها و نه فقط به شیوه‌ای یک‌طرفه در نظر می‌گیرد. فقط می توانم بگویم که موقعیت متعادل هند که تحت تأثیر روش های باج خواهی یا دیکته نیست، احترام ما را بر می انگیزد. لاوروف همچنین مدعی شد که اوکراین درک فزاینده ای نشان می دهد که پیوستن به ناتو یک گزینه نیست. او گفت: “دوستی کلمه کلیدی برای توصیف تاریخ روابط ما است و روابط ما در بسیاری از مواقع دشوار گذشته بسیار پایدار بوده است.”

همتای هندی وی، دکتر اس جایشانکار، بار دیگر بر اهمیت توقف خشونت و پایان دادن به خصومت ها تاکید کرد و گفت: “اختلافات باید از طریق گفتگو و دیپلماسی حل شود.”

لاوروف گفت که حمله نظامی روسیه به اوکراین «فقط درباره اوکراین، بی‌طرفی آن» نیست، بلکه «مسئله نظم جهانی» است. او پیشنهاد کرد که ایالات متحده اکنون تمام تلاش‌ها برای ایجاد خودمختاری توسط اروپا را سرکوب کرده است، در حالی که اروپا اکنون کاملاً در دستان واشنگتن است، وضعیتی که به گفته او اروپا با آن آشتی کرده است. در کلماتی که برای جلب رضایت هند طراحی شده بودند، او گفت که پایان بازی واقعی غرب، برقراری مجدد دنیای تک قطبی است.

لاوروف گفت که ایالات متحده و متحدانش در تلاش برای پنهان کردن اهداف واقعی خود هستند و رویارویی خود با روسیه و برخی از کشورها را به عنوان “نبرد بین دموکراسی ها و خودکامگی ها” به تصویر می کشند. با این حال، به گفته وزیر خارجه روسیه، غرب خود به یک استبداد بزرگ با امریکا در راس آن تبدیل شده است.

اعضای حزب پوتیا تامیلاگام نسبت به تهاجم روسیه به اوکراین در 11 مارس اعتراض کردند. هندی ها تمایلی به محکوم کردن «برادران» روسیه در مورد اوکراین ندارند.

اما تنش هایی نیز در روابط هند و روسیه وجود دارد. بر اساس گزارش‌ها، تحریم‌های مالی غرب، پرداخت پول واردات روسیه از جمله تسلیحات، نفت، الماس خام و کود را برای هند دشوار کرده است. به گزارش روزنامه اکونومیک تایمز، روسیه با ارسال نامه ای به وزارت دفاع هند خواستار تسویه پرداخت های معوقه به ارزش 1.3 میلیارد دلار شده است.

به گزارش رسانه ها، هند و روسیه بر روی مکانیزم روپیه برای تسهیل تجارت و دور زدن تحریم های غرب علیه بانک های روسیه کار می کنند. لاوروف به خبرنگاران گفت که مطمئن است دو کشور راه حلی پیدا خواهند کرد.

“سال‌ها پیش ما در روابط خود با هند، چین و بسیاری از کشورهای دیگر از استفاده از دلار و یورو به سمت استفاده بیشتر و بیشتر از ارزهای ملی حرکت کردیم. در این شرایط معتقدم این روند تشدید خواهد شد. ما آماده خواهیم بود تا هر کالایی را که هند بخواهد بخرد به هند عرضه کنیم… و من شک ندارم که راهی برای دور زدن موانع مصنوعی که تحریم های یکجانبه غیرقانونی غرب ایجاد می کند، پیدا خواهد شد”.

لاوروف روز پنجشنبه از چین وارد دهلی شد، جایی که از پکن به عنوان بخشی از “نظم جهانی چند قطبی، عادلانه و دموکراتیک” جدید یاد کرد.

هند هشدار غرب را نسبت به حضور فزاینده چین در منطقه هند و اقیانوس آرام را قبول دارد و عضو به اصطلاح اتحاد چهارگانه با ایالات متحده، ژاپن و استرالیا است.

ایالات متحده این بحث را مطرح می کند که روسیه در نهایت به شریک کوچکتر در روابط خود با چین تبدیل خواهد شد و هر چه چین اهرم بیشتری را بر روسیه به دست آورد، برای هند مطلوبیت کمتری دارد.

منبع : روند اقتصادی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه