ارسال به دیگران پرینت

پیوند کلیه | اهدای کلیه | جراحی پیوند کلیه

اهدای کلیه می تواند خطرناک باشد؟

به گفته محققان اهدای کلیه در افراد زنده بسیار موفق تر است و عوارض زیادی برای آنها به همراه ندارد


اهدای کلیه می تواند خطرناک باشد؟

اهدای کلیه می تواند خطرناک باشد؟

خطر عوارض عمده برای افرادی که کلیه را از طریق لاپاراسکوپی اهدا می کنند بسیار کم است. بر اساس یافته های مطالعات جدید تنها ۲/۵ درصد از بیماران عوارض عمده ای را تجربه کردند که همگی به طور کامل بهبود یافتند.

این نتیجه ها بر اساس یافته های یک مطالعه ۲۰ ساله کلینیک مایو روی سلامت بیش از ۳ هزار اهداکننده کلیه به دست آمده است.

دکتر تیموسین تانر (Timucin Taner) رئیس بخش جراحی پیوند در مرکز پیوند و بازسازی بالینی ویلیام جی و پژوهشگر ارشد این مطالعات می گوید: نتایج این مطالعه برای افرادی که تصمیم به اهدای کلیه دارند، بسیار اطمینان بخش است. ما دریافتیم که این عمل جراحی نجات بخش، زمانی که در مراکز پیوند معتبر و با تجربه انجام شود، بسیار ایمن است.

 با توجه به اینکه نزدیک به ۹۰ هزار نفر در ایالات متحده منتظر پیوند کلیه هستند، نتایج این مطالعات بسیار دلگرم کننده و قابل توجه است. بیمارانی که کلیه را از یک اهدا کننده زنده دریافت می کنند، عموماً نتایج بهتری دارند. کلیه ‌های اهدا شده از فرد زنده معمولاً طولانی ‌تر از کلیه اهدا کنندگان مرده عمل می‌ کنند.

این مطالعه شامل ۳۰۰۲ اهدا کننده کلیه زنده بود که از ۱ ژانویه ۲۰۰۰ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ تحت عمل جراحی لاپاراسکوپی در مرکز پیوند قرار گرفته بودند. این مطالعه همچنین عوارضی را که تا ۱۲۰ روز پس از جراحی رخ می ‌داد پیگیری و دنبال کرد. 

به طور کلی ۱۲/۴ درصد از بیماران دارای عوارض پس از جراحی بودند که اکثر آنها مربوط به عفونت پس از جراحی بود. در ادامه مطالعات هیچ مریضی فوت نکرده و محققان دریافتند ۷۶ درصد از این عوارض پس از ترخیص بیمار رخ می دهد.

 دکتر تانر در این باره می ‌گوید: در حالی که این مطالعه ایمنی روش جراحی و پیوند کلیه را تقویت می ‌کند، اما اهمیت پیگیری اهدا کنندگان پس از اهدای کلیه را نیز نشان می ‌دهد. این پیگیری تضمین می ‌کند که هر گونه عارضه ای می ‌تواند به سرعت و بدون آسیب طولانی ‌مدت درمان شده و مشکل سلامتی جدی برای اهدا کنندگان در آینده به وجود نمی آورد.

منبع : سیمرغ
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه