ارسال به دیگران پرینت

اعزام زندانیان دانمارک به کوزوو

جمعیت زندانیان دانمارک بین سالهای ۲۰۱۵ تا اوایل ۲۰۲۱ حدود ۱۹ درصد افزایش یافته و به بیش از ۴ هزار نفر رسیده است. این در حالی است که تعداد زندان‌بانان در همین مدت در دانمارک ۱۸ درصد کاهش یافته است.

اعزام زندانیان دانمارک به کوزوو

دانمارک می‌گوید قراردادی برای فرستادن ۳۰۰ زندانی در این کشور به کوزوو به مبلغ ۱۵ میلیون یورو در سال امضا کرده‌ است.

هدف از این اقدام کاهش ازدحام بیش از حد در زندان‌های دانمارک است که در حال حاضر با ظرفیت مازاد رو به رو است.

نیک هکروپ، وزیر دادگستری دانمارک روز چهارشنبه در بیانیه‌ای ضمن اعلام این مطلب، گفت: «ما اکنون یک توافقنامه نوآورانه امضا کرده‌ایم که بر اساس آن ظرفیت‌های بهتری در زندان‌های مملو از جمعیت ما فراهم می‌آورد. ضمن اینکه این توافق از فشارها بر ماموران زندان‌ها هم خواهد کاست.»

زندانیانی که به کوزوو فرستاده خواهند شد، زندانیان خارجی هستند که قرار است پس از محکومیتشان از دانمارک اخراج شوند. انتظار می‌رود که آنها در آغاز سال ۲۰۲۳ به مرکزی در جیلان در ۵۰ کیلومتری پایتخت یعنی پریشتینا منتقل شوند.

کپنهاگ در ماه دسامبر سال گذشته برنامه خود را برای اجاره کردن سلول‌های زندان در این کشور کوچک ۲ میلیون نفری در منطقه بالکان غربی اعلام کرده بود. هرچند اجرایی شدن این طرح نیازمند تصویب از سوی پارلمان‌های هر دو کشور است.

رویکردهای دانمارک در قبال پناهجویان و مهاجران اخیرا با انتقادات گسترده‌ای از سوی محافل حقوق بشری و نهادهای مدنی در اروپا مواجه شده است. این کشور اسکاندیناوی سال گذشته هم قانون بحث‌برانگیزی را تصوب کرد که بر اساس آن پناهجویان تا زمانی که درخواست‌های آنها در حال بررسی است، به خارج از کشور منتقل می‌شوند.

وزیر دادگستری دانمارک با دفاع از طرح جدید دولت گفت: «با این توافق، دانمارک سیگنال روشنی برای خارجیان کشورهای ثالثی که به اخراج محکوم شده‌اند، ارسال می‌کند: آینده شما دانمارک نیست، بنابراین نباید محکومیت خود را در اینجا سپری کنید.»

جمعیت زندانیان دانمارک بین سالهای ۲۰۱۵ تا اوایل ۲۰۲۱ حدود ۱۹ درصد افزایش یافته و به بیش از ۴ هزار نفر رسیده است. این در حالی است که تعداد زندان‌بانان در همین مدت در دانمارک ۱۸ درصد کاهش یافته است.

زندانیان با محکومیت کمتر از ۵ سال معمولا در دانمارک دوران محکومیت خود را در«زندان‌های باز» می گذرانند. «زندان باز»، زندانی است با کنترل حداقلی و عموما بدون مامور که زندانی مدت محکومیت خود را در آن با اشتغال به کار می‌ گذارند.

دانمارک در حالی قصد دارد زندانیان خود را به کوزوو بفرستد که بر اساس اطلاعات پایگاه (World Prison Brief) در لندن، کوزوو در سال ۲۰۲۰ چیزی در حدود ۱۶۴۲ زندانی، معادل ۹۷ درصد ظرفیت زندان‌های خود پشت میله‌ها داشته است.

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه