ارسال به دیگران پرینت

اتحادیه اروپا | گاز لهستان و بلغارستان | واردات نفت و گاز

روسیه عرضه گاز لهستان و بلغارستان را قطع کرد

شرکت دولتی" گاز پروم" روسیه گفته مادامی که لهستان و بلغارستان موافقت نکنند که بهای گاز وارداتی خود را به "روبل" بپردازند، عرضه گاز به این 2 کشور قطع خواهد بود.

روسیه عرضه گاز لهستان و بلغارستان را قطع کرد

روسیه عرضه گاز به لهستان و بلغارستان را از روز چهارشنبه (امروز) متوقف کرد.

شرکت " گاز پروم" غول گازی دولتی روسیه، روز گذشته اعلام کرد که عرضه گاز به دو کشور لهستان و بلغارستان را تا زمانی که این 2 کشور موافقت نکنند که بهای گاز وارداتی خود را به " روبل" (واحد پولی روسیه) پرداخت کنند، از روز چهارشنبه (امروز) قطع می شود.

دولت روسیه پیشتر اعلام کرده است خریداران اروپایی گاز روسیه باید با افتتاح حساب هایی در بانک های روسیه، بهای گاز وارداتی خود را به روبل پرداخت کنند. کشورهای اروپایی با این خواسته روسیه مخالفت کرده و گفته اند چنین بندی در قرارداد خرید گاز آنها از روسیه وجود ندارد.

در پی این مخالفت اروپایی ها، روسیه در نخستین گام برای تنبیه خریداران اروپایی، عرضه گاز به لهستان و بلغارستان را از صبح چهارشنبه متوقف کرد.

شرکت "گازپروم" روز سه‌شنبه (دیروز) با شرکت‌های گاز دولتی لهستان و بلغارستان تماس گرفته و به آن‌ها گفته بود که عرضه آنها در روز چهارشنبه متوقف خواهد شد. دولت لهستان تایید کرده که عرضه این کشور امروز قطع شده است، در حالی که وضعیت در بلغارستان نامشخص تر است.

روسیه عرضه گاز لهستان و بلغارستان را قطع کرد

شرکت دولتی نفت و گاز لهستان - PGNiG- اعلام کرده که گازپروم روز سه شنبه به آن اطلاع داده است که عرضه گاز از طریق خط لوله "یامال" را در صبح چهارشنبه متوقف خواهد کرد.

لهستان در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر کرده اعلام کرد که شرکت دولتی نفت و گاز لهستان در حال نظارت بر وضعیت است و برای سناریوهای مختلف و دریافت گاز از منابع دیگر آماده است، اما گفت که در حال حاضر گاز کافی در انبار دارد و تقاضا را تامین می‌کند.

بر اساس داده های اخیر اتحادیه اروپا، توقف عرضه گاز به لهستان که حدود 45 درصد از گاز طبیعی خود را از روسیه وارد می کند، نشانه دیگری از افزایش تنش بین روسیه و غرب پس از حمله به اوکراین است. دولت اوکراین، آخرین اقدام روسیه برای کاهش عرضه را "باج‌خواهی گازی" توصیف کرده است.

داده های اتحادیه اروپا نشان می دهد بلغارستان حدود 73 درصد از گاز طبیعی خود را در سال 2020 از روسیه وارد کرده است.

اتحادیه اروپا اعلام کرده قصد دارد تا 5 سال دیگر (2027) واردات نفت و گاز خود از روسیه را به صفر برساند.

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه