ارسال به دیگران پرینت

در نشست نمایشگاه گردشگری جهان اسلام مطرح شد؛

برگزاری نمایشگاه جهان اسلام با معرفی شهرهایی از ایران و ترکیه | در بودجه جای گردشگری خالی است | ۹۰ درصد گردشگری ایران در حوزه کشورهای اسلامی است

در نشست خبری نمایشگاه گردشگری جهان اسلام از معرفی دو شهر کمتر شناخته شده از ایران و ترکیه خبر داده شد

برگزاری نمایشگاه جهان اسلام با معرفی شهرهایی از ایران و ترکیه | در بودجه جای گردشگری خالی است | ۹۰ درصد گردشگری ایران در حوزه کشورهای اسلامی است

به گزارش خبرنگار ایلنا، اولین نمایشگاه گردشگری جهان اسلام IWTE از ۱۷ تا ۲۰ خردادماه در شهر آفتاب برگزار می‌شود. 

تاکید بر معرفی بخش‌های فعال در حوزه گردشگری زیارتی، حضور مراکز زیارتی، گردشگری ساحلی و دریایی و گردشگری سلامت، گردشگری روستایی و کشاورزی در زمره برنامه‌های این نمایشگاه مطرح شده است.

نشست خبری برگزاری این نمایشگاه صبح امروز با حضور مسئولان برگزارکننده و نمایندگان مجلس و آیسسکو برگزار شد.

ایمان دهاقین (دبیر فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی) با اشاره به قانونگذاری در حوزه گردشگری گفت: نگاه مجلس به گردشگری صرفا اقتصادی نیست بلکه تصویرسازی از ایران است. ایران هراسی هایی که به ناحق ایجاد کرده‌اند با گردشگری مرتفع می‌شود. کاشت گندم گردشگری سبب اصلاح تصویر ایران خواهد بود. ضمن آنکه مشکلات اقتصادی را رفع می‌کند.

او تاکید کرد: در بودجه جای گردشگری خالی است و عزم دولت را می طلبد. امیدواریم در حوزه گردشگری شاهد تحولات خوبی باشیم. ما باید در کشورهایی حضور داشته باشیم که در آنها مزیت رقابتی داشته باشیم. ضمن آنکه گردشگری پسا کرونا در حوزه منطقه‌ای اتفاق می‌افتد. در این میان در حوزه گردشگری اسلامی، کشورهای مالزی و ترکیه در جهان اسلام الگوهای خوبی برای ما در این حوزه هستند و باید اشتراکات فرهنگی را در منطقه مطرح کنیم و آن را گسترش دهیم.

او یادآور شد: مهمترین مشکل ما بازاریابی است و در این حوزه ضعف داریم اما در بودجه ۱۴۰۱ بندی افزوده شد که از تولیدکنندگان محتوا به زبا‌های خارجی در بخش مالیاتی دفاع خواهد شد. این مهم می‌تواند کارخانه‌ها و سرمایه گذاران را جلب کند. امسال برنامه توسعه هفتم را داریم و باید جایگاه گردشگری را ارتقا دهیم. به واسطه نادیده گرفتن میراث‌فرهنگی در طرح‌های توسعه کشور شاهد انتقام گرفتن طبیعت هستیم. گردشگری در سند آمایش ملی یکی از محرکهای چهارگانه ملی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. 

نوریان اردکانی (رئیس شورای شهر اردکان) با اشاره به آنکه معرفی اردکان در زمره برنامه‌های این نمایشگاه خواهد بود گفت: اردکان شهر همزیستی مسالمت آمیز ادیان است. نمونه‌های عینی گردشگری خوراک، زیارت و... در اردکان مشهود است و حتا ویژه‌تر است چراکه در کنار همشهری‌های زرتشتی با مسالمت زندگی می‌کنیم.

او ادامه داد: گردشگری غذا و خوراک و غذای حلال بخش بزرگی از گردشگری جهان اسلام خواهد بود. اردکان به‌عنوان مرکز تولید فرآورده‌های کنجدی بخشی از این مهم را در اختیار دارد.

نوریان اردکانی تصریح کرد: تمدن‌سازی از قنات‌ها تا رمل‌ها و بادگیرها تا آسمان کویر در اردکان مورد توجه است. درعین‌حال در حوزه صنایع‌دستی با معرفی کرباس بافی حضور خواهیم داشت. همچنین بخشی از داستان اردکان مطرح خواهد شد. قبول داریم که در معرفی اردکان کوتاهی کردیم.

در ادامه؛ عبدالکریم صادق دوست (رییس آیسسکو در ایران) با اشاره به آنکه این سازمان یک سازمان آموزشی و تخصصی است که در حوزه آموزش، علوم و فرهنگ فعالیت دارد، گفت: آیسسکو در این حوزه‌ها در راستای اهداف جهان اسلام فعالیت می‌کند. ۵۴ کشور اسلامی عضو این سازمان هستند و گردشگری در حوزه فرهنگ این سازمان قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: در حوزه گردشگری، کشورهای اسلامی می‌توانند ارتباطات عمیق فرهنگی و تمدنی داشته باشند. گستردگی کشورهای جهان اسلام بسیار اهمیت دارد و گردشگری می تواند متصل کننده آنها باشد. آیسسکو از توسعه گردشگری در کشورهای اسلامی حمایت می‌کند و طی ۲ سال گذشته درصدد ثبت میراث و آثار کشورهای اسلامی برآمده. پروسه ثبت برخلاف یونسکو بسیار آسان است و درصدد ثبت هویت و میراث بزرگ کشورهای اسلامی و اشتراک آنهاست. ایران هم تاکنون ۱۰ اثر را در آیسسکو ثبت کرده.

او ادامه داد: در دو سال گذشته آیسسکو برای نگهداشت میراث یک میلون دلار هزینه کرده است. در هر کشور عضو یک کمیسیون ملی فعال است که در ایران در وزارت آموزش و پرورش فعال است. ما درصدد معرفی ایران به عنوان یکی از محورهای جهان اسلام در آیسسکو هستیم.

عباس تقدسی نژاد (مدیرعامل شهر آفتاب) نیز با تاکید بر آنکه نگاه این مجموعه با ایجاد تغییر در مدیریت نمایشگاهی همراه است، گفت: باید سهم حضور و فعالیت سایر ارگان‌ها در حوزه نمایشگاهی در نظر گرفته شود. ارائه آثار به صورت نمایشگاهی در کشور به صورت حرفه‌ای دیده نشده و نیاز است بخصوص در حوزه گردشگری و در جهان اسلام این مهم را محقق کنیم‌.

او درخصوص مشکلاتی که این مجموعه در روزهای بارانی و گرما و ... دارد، گفت: برگزاری نادرست نمایشگاه کتاب در سال ۹۵ وجهه این مجموعه را خراب کرد و آن یک اشتباه استراتژیک بود. اکنون شرایط نمایشگاه متفاوت و کاملا استاندارد است. سعی ما آن است که فضای نخواستن را در شهر آفتاب تغییر دهیم.

در ادامه این نشست، آزاده مستعانی (مجری نمایشگاه گردشگری جهان اسلام ) گفت: اولین نمایشگاه گردشگری جهان اسلام از ۱۷ تا ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ در نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب برگزار خواهد شد.

ادامه داد: این نمایشگاه در دو بخش داخلی و خارجی برگزار خواهد شد. با توجه به آنکه جذب کشورهای اسلامی در اولویت بود اما از کشورهای دیگر که به کشورهای اسلامی گردشگر می فرستند هم دعوت کردیم. در نهایت هم برای معرفی شهرهای ایران بخش‌های تخصصی از گردشگری زیارت گفته تا سلامت و پزشکی را دخیل کردیم. در این راستا دو شهر از کشورهای ایران و ترکیه در محوریت نمایشگاه معرفی خواهند شد.

او در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر آنکه آیا انتخاب دو شهر کمتر شناخته شده از ایران و ترکیه با پشتوانه طرح مطالعاتی و نیازسنجی بازار هدف و بازار کشورهای اسلامی صورت گرفته یا صرفا انتخابی سلیقه ای بوده، تصریح کرد: سعی کردیم بخش‌های کمتر دیده شده را‌ مطرح کنیم و انتخاب اردکان از این دست فعالیت‌هاست. برگزاری سیتی دی. نشست‌های b2bو... را در نظر داریم. البته ساری، قم و برزنه برای معرفی در نمایشگاه مطرح بودند اما اردکان را انتخاب کردیم و جنبه‌های دیده نشده آن را معرفی کنیم چراکه زیرساخت‌های خوبی دارد اما آنچنان که باید معرفی نشده. 

او درخصوص حضور کشورهای جهان سلام در این نمایشگاه گفت: رایزنی‌هایی با ترکیه، پاکستان، عراق، تاجیکستان و تعدادی از کشورهای آفریقایی انجام گرفته و نشست‌های b2b خواهیم داشت. 

رحمت‌الله رفیعی (رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی ) در ادامه این نشست تاکید کرد: اولین نمایشگاه گردشگری جهان اسلام است که برگزار می‌شود از این رو نیاز است تا تلاش بیشتری داشته باشیم چراکه بیش از ۹۰ درصد گردشگری ایران در حوزه کشورهای اسلامی است. از عراق، آذربایجان، ترکیه و ... است. باید فضای بیشتری به این مهم اختصاص دهیم. می‌توانیم بسته‌های تابستانه را ارائه دهیم.

کوچکوربایف (رایزن اقتصادی قرقیزستان) نیز گفت: صدور ویزای فرودگاهی برای ایرانیان در قرقیزستان فراهم است اما در ایران چنین امکانی برای ما فراهم نیست. ضمن آنکه در ماه تنها یک پرواز وجود دارد و گردشگرانی که می‌خواهند از قرقیزستان بیایند ناچار هستند از طریق سایر کشورها اقدام کنند که هزینه‌ها بیشتر می‌شود نیاز است تا پرواز مستقیم بیشتر شود

منبع : ایلنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه