ارسال به دیگران پرینت

بورس اوراق بهادار تهران | سهامداران | بورس

پیش بینی رئیس در خصوص روند شاخص بورس در روزهای آینده

رئیس سازمان بورس گفت: امیدواریم روند فعلی بازار تا پایان سال ادامه‌دار باشد، اما به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت مطلوب شرکت‌ها، سال ۱۴۰۱ بتواند سال خوبی برای بازار سرمایه از لحاظ تامین مالی بخش تولید باشد.


پیش بینی رئیس در خصوص روند شاخص بورس در روزهای آینده

رئیس سازمان بورس گفت: امیدواریم روند فعلی بازار تا پایان سال ادامه‌دار باشد، اما به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت مطلوب شرکت‌ها، سال ۱۴۰۱ بتواند سال خوبی برای بازار سرمایه از لحاظ تامین مالی بخش تولید باشد.

رئیس سازمان بورس گفت: امیدواریم روند فعلی بازار تا پایان سال ادامه‌دار باشد، اما به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت مطلوب شرکت‌ها، سال ۱۴۰۱ بتواند سال خوبی برای بازار سرمایه از لحاظ تامین مالی بخش تولید باشد.

بازار سهام در ٢ سال گذشته با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بود و امروز بیش از ۵۰ میلیون نفر را سهامدار دارد. بازار سهام از اوایل سال ۹۸ وارد روند صعودی شد به طوری که در آن سال بازدهی ۱۸۰ درصدی را تجربه کرد و در ۴ ماه نخست سال ۹۹ نیز شاخص بورس بیش از ۳۰۰ درصد افزایش یافت به بالای ۲ میلیون واحد رفت؛ حمایت‌های دولت وقت و برنامه ریزی برای رشد بازار سرمایه در این روند صعودی و ثبت رشد ۴۸۰ درصدی شاخص بورس در حدود ۱۶ ماه دلیل اصلی بود. این بازار پس از ثبت این رشد، از دهه سوم مرداد ماه سال ۹۹ وارد روند ریزشی شد که تا نیمه پایان پاییز ۱۴۰۰ نیز ادامه داشت.

مجید عشقی در پاسخ به این پرسش که سازمان بورس چه اقداماتی را برای تداوم وضعیت مثبت بورس در دستور کار قرار داده است گفت: رسالت سازمان بورس این نیست که روند بازار سهام را مثبت یا منفی کند، بلکه رسالت بازار سرمایه این است که معاملات به شکل منصفانه انجام شود و در کنار آن بتوانیم به تأمین مالی بخش واقعی اقتصاد کمک کنیم. برنامه مدنظر سازمان بورس برای سال جاری، نظارت هوشمند و الکترونیکی بر بازار و نیز نهادهای مالی است، در این خصوص مرکز پایش و نظارت بر بازار سرمایه که در اسفندماه راه‌اندازی شد را تقویت خواهیم کرد تا تخلفی در روند معاملات بازار صورت نگیرد و در صورت انجام تخلفات به‌سرعت آن‌ها را شناسایی خواهیم کرد.

برنامه دیگر بحث نظارت بر نهادهای مالی است که در این خصوص باید شرکت‌های کارگزاری، شرکت‌های سبدگردان و صندوق‌های سرمایه‌گذاری طبق قوانین و مقررات فعالیت کنند تا سبب ایجاد سوء جریان در بازار نشوند. این ۲ اقدام جزو برنامه‌های اصلی سازمان بورس است، برای انجام این فعالیت لازم است تا اقدامات جدی در حوزه زیرساخت IT انجام شود، همچنین در حوزه مقررات و قانون بازار سرمایه و نیز در صورت لزوم مقررات مربوط به مابقی نهادهای مالی را اصلاح و مقررات جدید را اعمال خواهیم کرد.

اگر بتوانیم امسال سهم بازار سرمایه را برای تامین مالی تولید افزایش دهیم، اقدام بزرگی را انجام داده‌ایم، به نظر می‌رسد این پتانسیل در بازار وجود داشته باشد و تا پایان سال شاهد تحقق آن خواهیم بود. سال گذشته با توجه به افزایش سرمایه از محل‌های مختلف مانند انتشار اوراق اما تامین مالی از بازار سرمایه به ۲۵ درصد هم نرسید؛ امیدواریم برای امسال این میزان را تا جایی که امکان دارد، افزایش دهیم و در نظر داریم که ۱۰ تا ۱۵ درصد دیگر از تامین مالی‌ها از طریق بورس انجام شود، این اقدام جزو اقدامات مثبتی است که در دستور کار قرار گرفته و به تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌ها کمک خواهد کرد.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که از نظر شما روند صعودی که از اواخر اسفندماه ۱۴۰۰ به بازار سهام بازگشته است، می‌تواند ادامه‌دار باشد یا خیر؛ گفت: امیدواریم روند فعلی بازار تا پایان سال ادامه‌دار باشد، اما به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت مطلوب شرکت‌ها، سال ۱۴۰۱ بتواند سال خوبی برای بازار سرمایه از لحاظ تامین مالی بخش تولید باشد. اگر قرار باشد تمرکزها بر این مساله باشد که فقط سهام بین مردم معامله و قیمت آن افزایش پیدا کند، اما اقتصاد کشور هیچ‌گونه تأثیرپذیری از این مساله نداشته باشد، نمی‌توان چندان شاهد تأثیر مثبت بازار سرمایه در تولید و اشتغال کشور باشیم، مسیر حرکتی که اکنون بازار در پیش گرفته است به این سمت خواهد بود که بخش واقعی اقتصاد کشور هم بتواند از این بازار تامین مالی کند.

عشقی در ادامه در پاسخ به این پرسش که سازمان بورس چه اقداماتی را برای جلوگیری از ایجاد صف‌های طولانی خریدوفروش در بازار و رفتارهای هیجانی سهامداران در بازار مدنظر قرار داده است؛ گفت: در ابتدا صندوق تثبیت و توسعه بازار سرمایه برای این کار در نظر گرفته شده‌اند، این صندوق‌ها اکنون هم دارای منابعی مطلوب هستند تا از ایجاد نوسان‌ها در بازار جلوگیری کنند. برای بازار سرمایه دارای صندوق تثبیت و توسعه بازار و نیز صندوق بازار گردانی هستیم، همچنین در کنار آن برخی از ابزارها در نظر گرفته شده تا به تقاضاها در بازار از طریق افزایش شناوری سهام پاسخ مثبت دهیم.

همچنین در زمینه مساله مربوط به ورود منابع در شرکت‌ها در حال مذاکره با گروه‌های بزرگ بازار هستیم تا منابع لازم از طریق انتشار اوراق و سهام جدید به طرح‌ها منتقل شود و از این طریق بخش واقعی اقتصاد از ورود پول‌ها به بازار منتفع خواهند شد. بعید به نظر می‌رسد امسال شاهد اتفاقی باشیم که در سال ۹۹ در بازار رخ داد، در هر صورت مردم باید به این موضوع توجه کنند که سهام همه شرکت‌ها با یکدیگر یکسان نیستند و بازدهی سهام شرکت‌ها متفاوت با یکدیگر است.

وی در ادامه به سرمایه گذاران توصیه کرد که افرادی که نابلد هستند و اطلاعات تخصصی از این بازار ندارند، باید به‌طور حتم از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری اقدام به ورود سرمایه‌های خود در این بازار کنند. اکنون صندوق‌های سرمایه‌گذاری با ریسک‌های مختلفی در بازار مواجه هستند، سرمایه‌گذاران با خرید این صندوق‌ها می‌توانند با اطمینان نسبت به سرمایه‌گذاری در بورس اقدام کنند تا دیگر درگیر هیجانات بازار نشوند.

بحث آموزش در بازار به‌عنوان موضوعی بسیار مهم تلقی می‌شود، حتی افرادی هم که اقدام به سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها می‌کنند، باید برخی از دوره‌های آموزشی را در بازار گذرانده باشند؛ زیرا تعداد نمادهای بورسی حاضر در بازار زیاد است و یک فرد چنین توانایی را ندارد که همه سهام را بررسی و سرمایه خود را وارد این بازار کند. سازمان بورس، ارکان بازار سرمایه و نیز دیگر نهادهای مالی به دنبال برنامه‌ریزی و ایجاد ساماندهی افزایش تخصص مردم در این بازار هستند، تا هماهنگی لازم در خصوص آموزش عموم مردم داشته باشند.

عشقی در ادامه در خصوص واریز منابع از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت گفت: در این زمینه باید قراردادی مابین صندوق توسعه ملی و صندوق تثبیت بازار سرمایه برای انتقال وجوه امضا شود. این قرارداد دارای نکات حقوقی بود که باید در مورد آن‌ها به تفاهم می‌رسیدیم، اکنون مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد و صندوق تثبیت بازار سرمایه پیگیر رفع مشکلات موجود است.

به نظر می‌رسد به‌زودی این قرارداد به امضا برسد و بحث خاصی را در خصوص موارد ذکرشده در این قرارداد نداریم. تا چند روز آینده این قرارداد به امضا خواهد رسید و منابع به‌صورت ماهیانه از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه به امضا خواهد رسید.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه