ارسال به دیگران پرینت

احداث پتروشیمی میانکاله چه بلایی بر سر آب و خاک می آورد؟

با آلودگی آب قطعا خاک و هوا هم به علت وابستگی که به یکدیگر دارند آلوده خواهند شد همچنین با فرسایش خاک پوشش گیاهی آن منطقه تخریب می شود علاوه براین از مهاجرت پرندگان نادر به تالاب میانکاله جلوگیری خواهد شد بنابراین می توان گفت تالاب میانکاله فقط مختص مردم آن منطقه نیست و همه مردم باید برای از دسترس خارج شدن طرح پتروشیمی تلاش کنند.

احداث پتروشیمی میانکاله چه بلایی بر سر آب و خاک می آورد؟

میانکاله منطقه حفاظت شده ای است در منتهی الیه جنوب شرقی دریای مازندران، واقع در ۱۲ کیلومتری شمال بهشهر، و یکی از شهرهای شرقی استان مازندران است. این شبه جزیره از سال ۱۳۴۸ به‌عنوان منطقه حفاظت شده تعیین شده و القاب زیادی نیز برای این منطقه در نظر گرفته شد که از جمله آنها می‌توان به پناهگاه حیات‌وحش و ذخیره‌گاه طبیعی زمین اشاره کرد.

با توجه به اینکه این منطقه تنها محیط بکر و دست نخورده سواحل جنوبی دریای خزر به حساب می‌آید، برای فعالان محیط زیست از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و ایجاد صنایع آلاینده تهدید بزرگی برای گونه های گیاهی و جانوری این منطقه به شمار می آید.

آیت الله رییسی رئیس جمهور روز ۲۱ فروردین سالجاری دستور داد که موضوع احداث پتروشیمی میانکاله بررسی و با احصای موارد خلاف قانون و آسیب زا برای محیط زیست، سریعا از اجرای آن جلوگیری شود.

احمد وحیدی وزیر کشور هم در همین راستا افزود: به استاندار مازنداران اعلام کردیم که طبق دستور ریاست محترم جمهوری تا زمانی که محیط زیست نظر نهایی خود را اعلام نکند، عملیات اجرای این پروژه متوقف خواهد ماند.

ایجاد آلودگی در این منطقه می تواند به آب،خاک و هوای این منطقه آسیب های جبران ناپذیری را وارد کند.

اسماعیل کهرم کارشناس محیط زیست درباره مخاطرات زیست محیطی احداث پتروشیمی در منطقه میانکاله اظهار کرد:  در پتروشیمی عملیاتی وجود دارد که بسیار آب بر است و سموم مختلف را تولید می کند. از بین رفتن منابع آبی باعث از بین رفتن کشاورزی در این مناطق می شود اما چون پتروشیمی از نظر اقتصادی کود های فسفاته و ازته تولید می کند و ثروت زیادی از این طریق ایجاد می شود افراد از فعالیت خود دست نمی کشند. برای مثال کود فسفاته کیسه ای 150دلار در خارج از ایران به فروش رسیده است.

کارشناس محیط زیست افزود:چناچه پتروشیمی میانکاله نیز ثانیه ای 80لیتر آب را مصرف کند ظرف یکسال و نیم این منطقه از آب تهی خواهد شد و در آن هنگام میانکاله با کویر فرقی نخواهد داشت.

کهرم درباره آسیب هایی که احداث پتروشیمی به خاک وارد می کند خاطرنشان کرد: آب در بین ذرات خاک وجود دارد و اگر آب را از این ذرات خالی کنید خاک خشک می شود و فرونشست می کند بنابراین در این حالت گیاهان نیز از بین میروند همچنین در پرندگانی که در بین گیاهان لانه گذاری می کنند از بین می روند و به علت اینکه پستانداران از گیاهان تغذیه می کنند آن ها هم از بین خواهند رفت و به نوعی می توان گفت با حذف آب از میانکاله این نقطه نابود خواهد شد.

وی تصریح کرد: سرمایه گذاران آن منطقه به دنبال منافع خود هستند تا ثروت بیشتری به دست بیاورند و به دنبال آن هستند تا زمین را تکه تکه کنند و 68هزار هکتار را به قسمت های زیاد 200متری تبدیل کنند و صنعت اپارتمان سازی را در میانکاله رونق دهند.

در این میان نمایندگان مجلس نیز واکنش هایی دربرابر جلوگیری از ساخت و ساز پتروشیمی در منطقه میانکاله و پیامد های منفی آن داشتند.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا با اشاره به مخالفت دولت و سازمان محیط زیست با ساخت پتروشیمی میانکاله به دلیل خطرات زیست محیطی اظهار کرد: زمین این مجموعه امانی و به شرط ساخت پتروشیمی میانکاله به مالک داده شده است و در شرایط فعلی که اجازه ساخت این پتروشیمی را نداده اند مالک نمی تواند بهره برداری غیر داشته باشد. 

وی افزود: اگر قرار است که در میانکاله پتروشیمی ساخته نشود چرا باید زمین آنجا از آن مالک پتروشیمی باشد زیرا این زمین از آن 85 میلیون ایرانی است و شخصی نیست که او بتواند تغییر کاربردی بدهد. 

عضو هیات رئیسه مجلس تصریح کرد: ساخت و ساز و آپارتمان سازی در میانکاله هم می تواند مخاطرات زیست محیطی داشته باشد و نباید اجازه داد که مالک پتروشیمی میانکاله به بهانه عدم صدور مجوز به سمت آپارتمان سازی و ساخت مجموعه تفریحی برود که این کار زیاده خواهی مالک محسوب می شود.

سلیمی گفت: دستگاه های متولی باید به تغییر کاربری زمین پتروشیمی میانکاله ورود کرده و در برابر زیاده خواهی مالک به بهانه عدم صدور مجوز ایستادگی کرده و برخورد قاطعی با او انجام دهند که عبرت آموز باشد. 

با آلودگی  آب قطعا خاک و هوا هم به علت وابستگی که به یکدیگر دارند آلوده خواهند شد همچنین با فرسایش خاک پوشش گیاهی آن منطقه تخریب می شود علاوه براین از مهاجرت پرندگان نادر به تالاب میانکاله جلوگیری خواهد شد بنابراین می توان گفت تالاب میانکاله فقط مختص مردم آن منطقه نیست احداث پتروشیمی در آنجا تهدید جدی برای منابع طبیعی محسوب می شود و همه مردم باید برای از دسترس خارج شدن طرح پتروشیمی تلاش کنند.

 

منبع : برنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • آرمین الوندی ارسالی در

      امام جمعه ساری گفته ضروری است
      نظر بنده :آخه تو دانشمندی زیست شناسی جانوری شناسی اقلیم شناسی شما اصلا می دانید محیط زیست چیه که نظر میدید ؟ صنایع مادر !
      این کشور پر از فرصت های انرژی پاک اه انرژی خورشیدی از نظر محصولاتی همچون پلاستیک هم میشه از پلاستیک تجزیه پذیر استفاده کرد چرا تو نفت گیر کردید
      خواهش می کنم نظر من رو پخش کنید حق دارم نظرم رو بشنوند

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه