ارسال به دیگران پرینت

نتایج پژوهش های دانشمندان: بازی "یافتن شیء پنهان" را از دست ندهید؛ به مغزتان کمک می کند

انجام بازی های یافتن اشیای پنهان می تواند به تقویت ماده خاکستری مغز ،حافظه، درک، تعیین موقعیت فضایی و جلوگیری از روند آلزایمر در بزرگسالان کمک کند.

نتایج پژوهش های دانشمندان: بازی "یافتن شیء پنهان" را از دست ندهید؛ به مغزتان کمک می کند

انجام بازی هایی که در آن باید یک مورد پنهان را پیدا کنید، فعالیتی سرگرم کننده است و در عین حال می تواند به تقویت مغز و توانمندسازی شناختی کمک کند.

بنابر مطالعه ای که توسط دانشگاه صنعتی نانیانگ در سنگاپور انجام شد، انجام بازی هایی که باید موارد پنهان در آنها را پیدا کرد می تواند به تقویت شناخت کمک کند. این پژوهش در نشریه PLOS ONE منتشر شده است.

 بازی های شیء پنهان در بهبود تشخیص جستجوی دیداری و حافظه فضایی موثر هستند. حافظه فضایی شکلی از حافظه است که مسئول ثبت و بازیابی اطلاعات مورد نیاز برای برنامه ریزی، یادآوری مکان یک شیء یا وقوع یک رویداد است.

 

در این مطالعه، پژوهشگران از افراد غیر گیمر خواستند که یک بازی را به مدت یک ساعت در روز، پنج روز در هفته و برای یک ماه انجام دهند.

سپس، عملکرد آنها در انواع مختلف مهارت شناختی بررسی شد: دانشمندان دریافتند که انجام بازی به تمرین دادن بخش های خاصی از مغز که مرتبط با عملکرد شناختی است کمک کرده  و بسیار شبیه به یک تمرین ورزشی است که عضلاتی خاص را تقویت می کند.

یک نکته مهم دیگر در رابطه با این سبک از بازی در مقایسه با انواع بازی های اکشن و ماجراجویی آن است که فردی که مشغول بازی است به هیچ عنوان درگیر استرس مربوط به بازی های مذکور نمی شود و همچنین برای کودکان نیز فاقد انواع محتوای نامناسب (صحنه درگیری، کشتار، درگیری، نابودی و ...) است.

به همین خاطر بسیاری از رسانه های معتبر دنیا، بخش هایی به این قبیل بازی های فکری مفید اختصاص داده اند، از جمله گاردین، شینهوا، دیلی میل و ... .

در ادامه با برخی از فواید بازی های یافتن اشیاء پنهان برای مهارت های شناختی بیشتر آشنا می شویم.

بازی

تقویت ماده خاکستری مغز

برخی کارشناسان نظریه هایی را مطرح کرده اند که انجام بازی های یافتن اشیاء پنهان می تواند به تقویت ماده خاکستری مغز کمک کند. این به معنای آن است که مغز توانایی بهتری برای برقراری ارتباط یا اتصال بین بخش های مختلف خود خواهد داشت. عضله، کنترل، حافظه، درک، و تعیین موقعیت فضایی همگی با ماده خاکستری مغز در ارتباط هستند. همچنین می تواند به جلوگیری از روند آلزایمر در بزرگسالان کمک کند.

توجه بیشتر به جزئیات

انجام بازی های یافتن اشیاء پنهان می تواند افزایش تمرکز و توجه بیشتر به جزئیات را موجب شود. برای تکمیل هدفی که بازی به شما داده است، شاید تلاش کم یا متوسط کفایت نکند. تمرکز بالا به طور معمول برای به پایان رساندن این بازی ضروری است. این بدان معناست که شما در تمرکز بر کوچک‌ترین جزئیات پیش روی خود به واقع خوب خواهید شد.

تقویت دایره واژه ها

این مورد برای کودکان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زمانی که کودکان بازی هایی مانند یافتن اشیاء پنهان را انجام می دهند و به تصاویر نگاه می کنند، می توانند واژه های جدید را نیز فرا بگیرند. این یکی از قدیمی‌ترین روش ها برای فراگیری چیزی جدید است. از نظر طراحی ساده به نظر می رسد، اما مشخص شده است که یادگیری از این طریق می تواند برای کودکان بسیار مفید باشد. بازی های یافتن اشیاء پنهان فرصت خوبی را برای تقویت چندوظیفگی فراهم می کنند زیرا هم سرگرم کننده هستند و هم کودکان مواردی جدید را فرا می گیرند.( مثلا می توانید برای یاد دادن کلمات یک زبان جدید، شیء پنهان را با نام خارجی به کودک معرفی کنید و ذهن او درگیر این نام و یافتن تصویر آن باشد: دخترم/پسرم! egg (تخم مرغ) را در این تصویر پیدا کن.)

افزایش قدرت اراده

این مورد نیز برای کودکان اهمیت بیشتری دارد، اما برای ایجاد برخی عادات سخت کار کردن هیچ وقت دیر نیست. بازی های مانند یافتن اشیاء یا تصاویر پنهان جذاب و درگیرکننده هستند. و این به معنای آن است که افراد، بدون در نظر گرفتن سن، بر آنها متمرکز می شوند. کسی دوست ندارد تسلیم شود و تا زمانی که به نتیجه برسد به تلاش خود ادامه می دهد. افراد هنگام انجام این قبیل بازی های فکری به طرز چشمگیری مصمم می شوند.

افزایش اعتماد به نفس

نکته مهم دیگر در مورد این بازی ها این است که هر نسلی می تواند آنها را انجام دهد. یک کودک خردسال می تواند چیزی را سریع تشخیص دهد که والدینش در یافتن آن مشکل زیادی داشته اند. این می تواند به تقویت اعتماد به نفس برای یک ذهن  کمک کند. این کمکی است که به ویژه جوان تر ها برای رفتن به سطح بعدی مطالعات و آموزش خود نیاز داشته دارند. اما حتی افراد مسن نیز می توانند احساس موفقیت پس از تکمیل بازی را تجربه کنند و بی تردید همه ما می خواهیم که نسبت به خود احساس خوبی داشته باشیم.

تقویت ادراک چشمی

انجام بازی های معمایی شیء پنهان می تواند به تقویت عملکرد وظایف کشف دیداری و حافظه فضایی کمک کند. هرچه این بازی ها را بیشتر انجام دهید، مغز هنگام انجام این وظایف سریع‌تر کار می کند. عملکرد شناختی همواره برای انجام این بازی های ضروری است و کارشناسان موافقند که انجام این بازی ها تمرین خوبی برای ارتقا مغز به سطح عملکرد بعدی است. پس از یک روز سخت، انجام یک بازی می تواند سرگرم کننده نیز باشد.

کمک به همبستگی ها

وقتی بازی ها به صورت گروهی و خانوادگی انجام می شود، می تواند به نزدیک شدن افراد گروه و خانواده به هم کمک کند؛ به ویژه در عصری که هر کسی در موبایل خود غرقه است و معمولاً تعامل و دورهمی وجود ندارد یا بسیار کم است. این بازی و هر بازی گروهی دیگر می تواند به همبستگی ها کمک کند.

دقیقا به همین دلیل است که از ابتدای سال، بازی های متعددی در این باره منتشر کرده ایم که فراتر از سرگرمی، یک تقویت کننده روزانه برای مغز است. 

هر کدام از این بازی ها و تست ها را که انجام نداده اید، سر فرصت ببینید، هم لذت ببرید و هم به سلول های خاکستری مغزتان کمک کنید.

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه