ارسال به دیگران پرینت

افشاگری‌های آلکسی ناوالنی | تحریم دختران پوتین

پوتین در آرزوی امپراتوری

کاخ کرملین فهرست جدید خود را از دارایی‌های شخصی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، منتشر کرد. آن هم در حالی که پوتین به خاطر جنگ با اوکراین به شدت چهره نامحبوبی شده است. این فهرست که در سال‌های اخیر معمولا در چنین ایامی منتشر می‌شود، موضوعی حساس برای رهبران روسیه است. بر مبنای این فهرست، پوتین مالک یک آپارتمان 77 مترمربعی، سه خودروی شخصی و یک یدک‌کش خودرو است.

پوتین در آرزوی امپراتوری

کاخ کرملین فهرست جدید خود را از دارایی‌های شخصی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، منتشر کرد. آن هم در حالی که پوتین به خاطر جنگ با اوکراین به شدت چهره نامحبوبی شده است. این فهرست که در سال‌های اخیر معمولا در چنین ایامی منتشر می‌شود، موضوعی حساس برای رهبران روسیه است.

بر مبنای این فهرست، پوتین مالک یک آپارتمان 77 مترمربعی، سه خودروی شخصی و یک یدک‌کش خودرو است. او در سال گذشته در مجموع 10‌میلیون‌و 200 هزار روبل حقوق دریافت کرده که معادل حدود 114 هزار یورو می‌شود. این کل دریافتی نقدی زمامداری است که از بیش از دو دهه پیش بر روسیه حاکم است. در سال 2020 پوتین 9‌میلیون‌و 994 هزار روبل (معادل 131‌هزار‌و 900 دلار) درآمد داشته است. پوتین در سال 2019، درآمد خود را 9‌میلیون‌و 726 هزار روبل (معادل 128‌هزار‌و 350 دلار) اعلام کرد.

الیگارش‌های روسی با  ثروت‌های افسانه‌ای

منتقدان پوتین احتمال می‌دهند دارایی‌های واقعی پوتین چندین برابر فهرست اعلام‌شده باشد. برخی او را یکی از ثروتمندترین مردان جهان می‌دانند. پوتین و اطرافیانش از سوی کشورهای غربی بارها به‌ فساد مالی متهم شده و مدعی‌اند بسیاری از نزدیکان و معتمدان رئیس‌جمهوری روسیه، الیگارش‌های روسی با ثروت‌های افسانه‌ای و افراد وابسته به آنها هستند. در فهرست کرملین، درآمد وزیر بازرگانی روسیه در سال گذشته نزدیک به 705 میلیون روبل (هفت‌میلیون‌و 900 هزار یورو) اعلام شد. بیشترین درآمد سالانه در میان افراد شاغل در خود کاخ کرملین مربوط به ولادیمیر مدینسکی، دستیار ویژه پوتین می‌شود. مدینسکی در سال گذشته 106‌میلیون‌و 700 هزار روبل (معادل یک‌میلیون‌و 200 هزار یورو) دریافت کرده است. او سرپرستی هیئت روسی در مذاکره با اوکراین را بر ‌عهده دارد. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی اموال دولتی در چند مرحله و به روش‌های گوناگونی به خریداران واگذار شد. افرادی از همین طریق قدرت اقتصادی بالایی به‌ دست آوردند و در پی تحصیل قدرت اقتصادی، درصدد اعمال نفوذ سیاسی و دخالت در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور برآمدند. این افراد که در اصطلاح الیگارش خوانده می‌شوند، با به‌قدرت‌رسیدن پوتین، مجبور به‌ تغییر روش شدند.

افشاگری‌های آلکسی ناوالنی

ناوالنی، منتقد سرسخت پوتین که هم‌اکنون در زندان به سر می‌برد، تاکنون پرونده‌های زیادی از فساد مالی پوتین و اطرافیانش فاش کرده است. او بنیادی برای مبارزه با فساد تأسیس کرد که گزار‌ش‌های شهروندان را درباره اقدامات فسادآمیز دولتی جمع‌آوری می‌کرد. همکاران او سال گذشته در یک فیلم مستند دو‌ساعته از «یک قصر مجلل پوتین» در ساحل دریای سیاه که به تجهیزات ایمنی مدرنی مجهز شده است و ادعا می‌شود یک میلیارد یورو ارزش دارد، پرده برداشتند. کرملین مستند ناوالنی و همکارانش درباره این قصر را بی‌معنی و دروغ خوانده است. ناوالنی، منتقد اصلی پوتین، در سال 2011 حزب «روسیه متحد»، حزب سیاسی پوتین را «حزب کلاهبرداران و دزدان» نامید. این عبارتی است که در جریان جنبش اعتراضی 2011-2012 از آن بسیار استفاده شد.

راه‌اندازی کارزارهای جمع‌آوری کمک مالی آنلاین و ساخت نمادین «اردک پلاستیکی» به‌مثابه فساد دولتی از ابتکارات او بود. او تحقیقات خود درمورد فساد نخبگان را در اینترنت منتشر کرد و در آگوست 2020 از یک مسمومیت سمی جان سالم به در برد. همکاران ناوالنی در بنیاد مبارزه با فساد در پرونده‌ای که منتشر کردند، جزئیات مربوط به یک قایق تفریحی 140 متری را فاش کردند که متعلق به شخص پوتین است. این قایق 700 میلیون دلار در سال 2020 در آلمان ساخته شده؛ ولی هویت مالک آن نامعلوم است. دولت آمریکا در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده که این قایق متعلق به‌ پوتین است.

توجه به‌ اموال و دارایی‌های پوتین یا ثروتی که به‌ طور غیرمستقیم در اختیار او قرار دارد، از سوی رسانه‌های غربی دامن زده می‌شود. با وجود این در طول سال‌هایی که پوتین رئیس‌جمهور یا نخست‌وزیر بوده، به‌ ثروت‌اندوزی متهم شده که البته او تکذیب کرده است. بوریس نمتسف یکی از سیاست‌مداران مخالف روسیه در سال 2012 و سه سال قبل از ترورش در نزدیکی کرملین، در گزارشی که به‌ اتفاق هم‌فکرانش تهیه کرده بود، ادعا کرد پوتین تعداد درخور‌توجهی هلیکوپتر، جت، مستغلات، ساعت‌های لوکس و چند قایق تفریحی بزرگ دارد.

تحریم  دختران  پوتین

با آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین و تحریم‌های اقتصادی آمریکا و اروپا کاخ سفید به این نتیجه رسید که نزدیکان و اعضای خانواده پوتین در پنهان‌کردن دارایی‌های او نقش فعالی بر‌ عهده دارند و به‌همین‌دلیل تحریم شده‌اند. منابع غربی و از حامیان بسته تحریم‌های آمریکا علیه روسیه مدعی‌اند کاترینا و ماریا دو دختر پوتین، ثروت پدرشان را پنهان کرده‌اند.

کاترینا از مدیران بخش فنی است که کارش پشتیبانی از دولت روسیه و صنعت دفاعی آن است. به‌ ادعای آمریکا ماریا دختر دیگر پوتین، هدایت برنامه‌هایی در زمینه پژوهش‌های ژنتیک را در اختیار دارد که برای انجام آنها میلیاردها دلار بودجه دولتی از کرملین دریافت می‌کند و پوتین شخصا بر آنها نظارت دارد. منابع آمریکایی اعتقاد دارند شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد پوتین و بسیاری از نزدیکانش و نیز الیگارش‌ها با اعضای خانواده‌شان دارایی‌های خود را وارد سیستم مالی آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر می‌کنند و بسیاری از ثروت پوتین نزد اعضای خانواده‌اش پنهان است.

امپراتوری

پوتین در حال بازآفرینی تاریخ است. او می‌خواهد یک امپراتوری ایجاد کند و با همه امکاناتی که دارد قدرتش را تحکیم بخشد. یکی از اولین کسانی که موضوع امپراتوری پوتین را مطرح کرد، استیون لی مایرز (Steven Lee Myers) یکی از خبرنگاران سابق روزنامه «نیویورک تایمز» بود. او کتاب زندگی‌نامه رئیس‌جمهور روسیه با عنوان «خیزش امپراتوری پوتین، تزار جدید روسیه» را در 459 صفحه نوشت. او هفت سال مسئولیت دفتر این روزنامه در مسکو را بر عهده داشت. کتاب یک داستان حماسی از مسیر زندگی، دوران کودکی و زندگی پوتین در فقر مطلق در شهر لنینگراد، رشد عامل ک‌گ‌ب در شرق آلمان و فعالیت‌های پوتین در قدرت و تبدیل‌شدن او به یکی از رهبران مهم و پیچیده در جهان است.

او کتابش را قبل از حوادث اوکراین نوشته است. از نگاه نویسنده، پوتین به‌ دنبال رفاه میلیون‌ها نفر و ایجاد دموکراسی برای آنها در سال‌های اولیه پس از فروپاشی شوروی و پس از سال‌ها بی‌ثباتی و فقر در این کشور بود؛ اما به‌زودی پوتین درصدد نوع جدیدی از استبداد، تحکیم قدرت، قدرت مجدد کشور خود و از‌میان‌بردن مخالفان خود برآمد.

 

منبع : شرق
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه