ارسال به دیگران پرینت

واکسن کرونا:

دستیابی ایران به سومین فناوری واکسن‌سازی

پس از انگلیس، روسیه، چین و آمریکا، ایران پنجمین کشوری است که به فناوری تولید واکسن‌های «آدنوویروس» دست پیدا کرد که برای درمان سرطان هم کاربرد دارد

دستیابی ایران به سومین فناوری واکسن‌سازی

 «پس از گذشت نزدیک به ۲۶ ماه از شیوع کرونا، ایران در نهایت توانست به سومین فناوری تولید واکسن در دنیا دست یابد؛ فناوری چندمنظوره‌ای که باعث می‌شود علاوه بر تولید سریع واکسن‌ برای جهش‌های جدید کرونا به‌راحتی برای پیشگیری و درمان سایر بیماری‌ها ازجمله انواع سرطان‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

پیش از این تنها چهار کشور انگلیس، روسیه، چین و آمریکا به این فناوری رسیده بودند و حالا ایران پنجمین کشور سازنده این واکسن‌ها به شمار می‌رود. واکسن‌های موجود کرونا در دنیا بر اساس فناوری و روش‌های متعددی تولید می‌شوند؛ از جمله واکسن‌های غیر فعال (سینوفارم)، واکسن‌های mRNA (فایزر)، واکسن‌های پروتئینی (نووواکس) و واکسن‌هایی بر پایه ناقل آدنوویروسی (آسترازنکا).

صنعت واکسن‌سازی ایران در دو سال اخیر با مجهزشدن به دو فناوری یعنی ویروس غیر فعال (برکت و فخرا) و پروتئینی (پاستوکووک، کووپارس و اسپایکوژن) موفق به تولید واکسن شد.

حالا با اضافه‌شدن فناوری جدید یعنی آدنوویروس، واکسن «پاستوکواد» انستیتوپاستور بر پایه همین فناوری در کنار دیگر واکسن‌های تولیدی کشور قرار خواهد گرفت.

مطالعات پیش‌بالینی این واکسن برای نخستین‌ بار در کشور پیش از درخواست مجوز کارآزمایی بالینی در یک نشریه بین‌المللی به چاپ رسیده است.

البته هفته گذشته هم مطالعات کارآزمایی فاز اول و دوم واکسن برکت و اوایل هفته جاری هم مطالعات فاز دو واکسن اسپایکوژن به چاپ رسید و دیگر واکسن‌های ایرانی هم در نوبت چاپ مقالات قرار دارند.

مسیر آسان واکسن‌ها با چاپ مقالات

مینو محرز، عضو کمیته علمی کرونا و محقق اصلی واکسن برکت، در این‌ باره به همشهری می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین اقدامات برای داروها از جمله تولید واکسن، چاپ نتایج آن در مجلات معتبر علمی است. پژوهشگران برای این که نتایج تحقیقات خود را به اطلاع سایر محققان برسانند، گزارشی از نحوه انجام تحقیق و یافته‌های آن به‌ صورت مقاله علمی به نشریات علمی پژوهشی ارسال می‌کنند که مورد ارزیابی داوران متخصص قرار می‌گیرد و در صورت تأیید داوران به انتشار می‌رسد. انتشار نتایج مطالعات در نشریات معتبر، باعث افزایش اعتبار تحقیق و پذیرش نتایج آن در بین پژوهشگران آن حوزه و نهادهای بین‌المللی می‌شود و مسیر دریافت مجوزهای سازمان جهانی بهداشت را تسهیل می‌کند.»

به‌ گفته او اخیرا نتایج مطالعات و اثربخشی فاز اول و دوم واکسن برکت در نشریه «BMJOpen» منتشر شده است: «یکی از دلایل تأخیر در انتشار آنها، مقالات بسیار زیاد مرتبط با کووید-۱۹ است که در نوبت چاپ قرار دارند.»

«پاستوکواد» علیه امیکرون و جهش‌های جدید

از میان چهار واکسن دیگر ایرانی یعنی پاستووکوک، اسپایکوژن، فخرا و کووپارس تنها اسپایکوژنی‌ها موفق به انتشار مقاله کارآزمایی بالینی فاز دو در مجلات خارجی شده‌اند. بر این اساس مطالعات کارآزمایی فاز دو این واکسن اوایل هفته جاری در مجله «میکروبیولوژی بالینی و عفونت» به چاپ رسیده است.

نتایج مطالعه فاز سه کارآزمایی بالینی واکسن پاستوکووک که سال گذشته از سوی انستیتو پاستور ایران در هشت شهر کشور انجام شد هم در یکی از معتبرترین مجلات بین‌المللی پذیرفته شده و به‌ زودی منتشر می‌شود. اما مطالعات دومین واکسن این مؤسسه با نام «پاستوکواد» هم در یکی از مجلات معتبر بین‌المللی (Vaccine) به چاپ رسیده و این نخستین پروژه ساخت واکسن کرونا در داخل کشور است که پیش از درخواست مجوز کارآزمایی بالینی موفق به چاپ نتایج پیش‌بالینی شده است. ساخت پاستوکواد بر پایه آدنوویروس از مهر ۹۹ آغاز شد و مستندات مربوطه به آن پس از انجام مراحل کنترل کیفی و آزمون‌های پیش‌بالینی شامل تعیین قدرت ایمنی‌زایی، تعیین ایمن‌بودن واکسن و تعیین اثر حفاظتی و پیشگیری به سازمان غذا و دارو ارائه شده است.

مقالات واکسن کووپارس رازی هم در دست انجام است. کووپارس نخستین واکسن جهان است که دوز استنشاقی دارد و هم‌اکنون درخواست‌ها و مستندات دریافت مجوز مصرف عمومی این دوز استنشاقی به وزارت بهداشت ارسال شده که نتایج اولیه آن خوب بوده و با صدور مجوز در سبد واکسن‌ها قرار خواهد گرفت.

به‌ گفته احمد کریمی، مدیر پروژه واکسن فخرا، مقاله اول این واکسن از مطالعات فاز حیوانی در مجله بین‌المللی وکسین به چاپ رسیده است. او درباره انتشار نتایج مطالعات فاز بالینی به همشهری می‌گوید: «ما تمام نتایج مطالعات بالینی در فاز یک تا سوم را برای سازمان غذا و دارو ارسال کرده‌ایم و از همین مطالعات مقالات این سه فاز هم آماده شده و برای چاپ ارسال خواهد شد.»

به‌ گفته این مسئول، واکسن فخرا برای نوبت اول و دوم گروه‌های سنی بالای ۱۸ سال در مراکز واکسیناسیون در دسترس است. او در پاسخ به این سؤال که آیا به‌روزرسانی این واکسن برای سویه‌های جدید آغاز شده یا خیر هم توضیح می‌دهد: «طرح‌های تولید واکسن برای سویه‌های جدید را در نظر داریم و البته برای گروه سنی زیر ۱۸ سال هم مطالعات جدیدی آغاز خواهد شد.»»

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه