ارسال به دیگران پرینت

مسابقات جام جهانی در قطر

قانون‌های محدودکننده در قطر

هنوز زمان زیادی از ماجرای ورزشگاه مشهد نگذشته است. هنوز در بسیاری از اخبار نام ایران به عنوان کشوری که روی زنان علاقه‌مند فوتبال اسپری فلفل می‌پاشد، یادآوری می‌شود. بسیاری به عملکرد ضعیف فیفا اعتراض می‌کنند اما در این میان سؤال‌های دیگری هم مطرح است از‌جمله چگونگی رعایت حقوق بشر در طول برگزاری مسابقات جام جهانی در قطر! سازمان دیده‌بان حقوق بشر از خبرنگاران خواسته است به عنوان مسئولیت خبرنگاری حداقل 10 پرسش را از مسئولان برگزاری جام جهانی بپرسند. یکی از پرسش‌ها این است که فیفا چه اقداماتی برای حمایت از حقوق زنان در قطر انجام داده است؟ این پرسش فرصتی است تا با برخی از قوانین قطر درباره زنان آشنا شویم.

قانون‌های محدودکننده در قطر

هنوز زمان زیادی از ماجرای ورزشگاه مشهد نگذشته است. هنوز در بسیاری از اخبار نام ایران به عنوان کشوری که روی زنان علاقه‌مند فوتبال اسپری فلفل می‌پاشد، یادآوری می‌شود. بسیاری به عملکرد ضعیف فیفا اعتراض می‌کنند اما در این میان سؤال‌های دیگری هم مطرح است از‌جمله چگونگی رعایت حقوق بشر در طول برگزاری مسابقات جام جهانی در قطر! سازمان دیده‌بان حقوق بشر از خبرنگاران خواسته است به عنوان مسئولیت خبرنگاری حداقل 10 پرسش را از مسئولان برگزاری جام جهانی بپرسند. یکی از پرسش‌ها این است که فیفا چه اقداماتی برای حمایت از حقوق زنان در قطر انجام داده است؟ این پرسش فرصتی است تا با برخی از قوانین قطر درباره زنان آشنا شویم. به گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر، مقامات قطری از زنان می‌خواهند که برای ازدواج، تحصیل در خارج از کشور با بورسیه‌های دولتی، کار در بسیاری از مشاغل دولتی، سفر به خارج تا سنین خاص و دریافت برخی از انواع مراقبت‌های بهداشت باروری، اجازه داشته باشند. حتی برخی از هتل‌ها برای رزرو و اقامت، زنان را ملزم به داشتن سرپرست مرد یا ازدواج می‌کنند. در برخی رویدادها، مانند کنسرت‌هایی خاص، حتی حضور زنان قطری ممنوع است. علاوه بر این، قطر قانون خشونت خانگی ندارد و زنانی که سعی در فرار از خشونت دارند به خانواده‌های بدسرپرست بازگردانده می‌‌شوند، دستگیر می‌شوند یا به بیمارستان‌های روانی فرستاده می‌شوند. عدم شفافیت در مورد قوانین تبعیض‌آمیز، چالش زنان با آنها را دشوار می‌کند. زنان در قطر از مقامات درخواست کرده‌اند تا این قوانین را لغو کنند. با این حال، قوانین محدود‌کننده آزادی بیان و اجتماع، ارعاب دولت و آزار و اذیت آنلاین، زنان را از به چالش کشیدن چنین قوانینی بازمی‌دارد یا در صورت ارتکاب، زمینه مجازات آنها را فراهم می‌کند. هیچ سازمان مستقل حقوق زنان وجود ندارد. اگر زنی بخواهد گزارش تجاوز به خود را به مرجعی ارائه دهد با مجازات روبه‌رو می‌شود. بارداری به عنوان مدرکی برای به اصطلاح جنایت است، از این‌رو آن زن تحت تعقیب قرار می‌گیرد. مجازات‌های این جرائم از سخت‌ترین مجازات‌ها در منطقه است.

در رویدادهای ورزشی بزرگ مانند جام جهانی، خطر خشونت جنسی نه‌تنها برای هواداران، بلکه به‌ویژه برای زنان مهاجر در بخش‌های کم‌دستمزد به شدت افزایش می‌یابد. یک زن مکزیکی که یکی از مقامات کمیته عالی بود، در ژوئن 2021 از حمله فیزیکی مردی به پلیس قطر گزارش داد. او به جای حمایت و عدالت، خود را متهم به به‌اصطلاح جنایت رابطه جنسی خارج از ازدواج دید، زیرا مرد ادعا کرد با او رابطه داشته و او آن را انکار کرد. با وجود اینکه زن موفق به ترک قطر شد، او همچنان محکوم است. به گزارش دیده‌بان حقوق بشر، به نظر نمی‌رسد مقامات قطر هیچ اصلاح جدی‌ای در مورد تبعیض شدید موجود در قانون و اعمال آن علیه زنان انجام بدهند.

منبع : شبکه شرق
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه