ارسال به دیگران پرینت

کرونا

حرکت چراغ خاموش کرونا | احتمال تکرار سناریوی پیک‌های سوم تا پنجم

نمی‌توان گفت هم‌اکنون در یک پیک جدید قرار داریم اما به سمت آن در حرکت هستیم

حرکت چراغ خاموش کرونا | احتمال تکرار سناریوی پیک‌های سوم تا پنجم

«در شرایطی که آمارها نشان می‌دهد موارد بستری در کشور بالا رفته، شمار فوتی‌های تهران افزایش پیدا کرده و به تعداد شهرهای قرمز اضافه شده، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تأکید می‌کند: «نباید مردم را از بابت کرونا نگران کرد.» صحبت‌های عباس شیراوژن در شرایطی است که متخصصان اپیدمیولوژی و ویروس‌شناسی نسبت به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و وقوع پیک جدید کرونا هشدار می‌دهند. حالا در همین وضعیت ناپایدار شیوع کرونا، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام می‌کند که برگزاری مراسم شب‌های قدر، راهپیمایی روز قدس و نماز عید فطر در مکان‌های باز و غیر مسقف با رعایت فاصله‌گذاری و شیوه‌نامه‌های بهداشتی امکان‌پذیر است؛ البته به شرط توجه به رنگ‌بندی شهرها. به این صورت که این مراسم در شهرهای قرمز با ۳۰ درصد ظرفیت، در شهرهای نارنجی با ۵۰ درصد، در شهرهای زرد با ۷۰ درصد ظرفیت و در شهرهای آبی بدون محدودیت برگزار ‌شود. به‌ گفته شیراوژن به‌ زودی ارائه تمام خدمات مشروط به استعلام از سامانه ایران من و بر اساس تزریق سه دوز واکسن خواهد بود؛ خدماتی مانند تهیه بلیت و ترددهای بین‌ شهری.

تکرار سناریوی پیک‌های سوم تا پنجم

علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی بیمارستان مسیح‌ دانشوری با استناد به همین آمارها اما می‌گوید که تمام نشانه‌ها برای ورود به یک پیک جدید در کشور وجود دارد: «نمی‌توان گفت هم‌اکنون در یک پیک جدید قرار داریم اما به سمت آن در حرکت هستیم. از ۳،۲ هفته پیش تعداد شهرهای قرمز در حال افزایش است و از ۲۰ به ۳۶ شهر و حالا هم به ۵۵ شهر رسیده است. تعداد شهرهای نارنجی هم افزایش پیدا کرده است. اینها نتیجه سفرهای پیش از عید و در تعطیلات نوروز و همچنین رفت‌وآمدها در یک ماه گذشته است. در این مدت رفتارهای بهداشتی مردم اصلا مناسب نبود. همه اینها در شرایطی است که ما هنوز تأثیر بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها را مشاهده نکرده‌ایم. باید منتظر بود و دید که اپیدمی به چه شکلی جلو می‌رود.»

ناجی از این که نسبت به شیوع کرونا، عادی‌انگاری صورت گرفته، انتقاد می‌کند و به همشهری می‌گوید: «یکی از مکان‌هایی که این عادی‌انگاری به آن ضربه می‌زند، مدارس است. در مدارس شرایط فاصله‌گذاری و تهویه مناسب وجود ندارد، ماسک‌زدن دانش‌آموزان به‌درستی انجام نمی‌شود، واکسیناسیون برای گروه‌های سنی پایین‌تر اجباری نیست و در نهایت بی‌توجهی به این موارد، منجر به افزایش آمار ابتلا می‌شود. تا یک ماه دیگر نتیجه این بی‌توجهی‌ها مشخص می‌شود و شیوع کرونا را شدت می‌دهد.»

تکرار سناریوی پیک‌های سوم تا پنجم

به‌ گفته این ویروس‌شناس، سناریوی پیک‌های سوم، چهارم و پنجم در حال رخ‌دادن است؛ البته در پیک‌های قبلی تیم واکنش سریع وجود داشت که به‌صورت فوری وارد عمل می‌شد و از مناطق پرخطر بازدید می‌کرد. حالا همان تیم‌ هم دیگر منحل شده است. ناجی در توضیح بیشتر درباره فعالیت‌ها و اقدامات مؤثر درباره تیم واکنش سریع کرونا می‌گوید که این تیم به‌ طور مستقیم زیر نظر وزیر وقت بهداشت فعالیت می‌کرد و در دوره قبلی راه‌اندازی شد: «من یکی از اعضای این تیم بودم که در کنار سایر متخصصان در بخش‌های اپیدمیولوژی، ریه، عفونی و ... فعالیت کردم. این تیم از پیک چهارم شروع شد و تا پیک پنجم هم ادامه داشت اما بعد از آن دیگر فعالیتی ندارد. در آن مدت، تیم واکنش سریع به استان‌های اراک، سمنان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و ... سفر کرد؛ یعنی مناطقی که با افزایش شیوع مواجه شده بودند. در آنجا عملکرد بخش‌های اجرایی ارزیابی و تلاش می‌شد تا وضعیت مدیریت شود. البته معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم‌ پزشکی هم می‌توانند همین کار را انجام دهند اما آن زمان وزیر وقت بهداشت، تصمیم گرفته بود که یک تیم مجزا برای این بخش در نظر بگیرد که تشکیل آن مؤثر هم بود.»

منبع : هفت صبح
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • مادر ارسالی در

      شما حرف متخصصان خودتون هم قبول ندارید که اوضاع دامداری بدتر میشه حتما باید بچه ایی بمیره براتون متاسفم خودتون بازدید ندیدن مردم ازاجبارسرکارمیرن بچه هام ازاجبارمدرسه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه