ارسال به دیگران پرینت

رئیس‌جمهور اوکراین | نظامیان اوکراینی | مذاکرات

هشدار رئیس‌جمهور اوکراین به روسیه | شرط زلنسکی برای توقف مذاکرات با روسیه

رئیس‌جمهور اوکراین در مصاحبه‌ای به روسیه هشدار داد در صورت کشته شدن نظامیان اوکراینی در «ماریوپل»، مذاکرات صلح با روسیه متوقف خواهد شد.

 هشدار رئیس‌جمهور اوکراین  به روسیه  | شرط زلنسکی برای توقف مذاکرات با روسیه

رئیس‌جمهور اوکراین در مصاحبه‌ای به روسیه هشدار داد در صورت کشته شدن نظامیان اوکراینی در «ماریوپل»، مذاکرات صلح با روسیه متوقف خواهد شد.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین روز گذشته (شنبه) در مصاحبه با روزنامه «واشنگتن‌پست» در واکنش به ضرب‌الاجل روسیه برای تسلیم شدن نیروهای اوکراینی در «ماریوپل» گفت که در صورت کشته شدن نظامیان اوکراینی در ماریوپل، مذاکرات با روسیه متوقف خواهد شد.

نیروهای مسلح روسیه بامداد یکشنبه به نظامیان اوکراینی در ماریوپل مهلت تسلیم‌شدن دادند و وزارت دفاع و ارتش روسیه اعلام کردند اگر نیروهای اوکراینی که هنوز در ماریوپل می‌جنگند، از ساعت سه بامداد به‌وقت گرینویچ در ۱۷ آوریل، سلاح‌ها را زمین بگذارند، جان آنها در امان خواهد ماند.

زلنسکی در این خصوص گفت: «نابودی تمامی پسران ما در ماریوپل می‌تواند به هرگونه شکلی از مذاکرات پایان دهد. مذاکرات آتش‌بس و صلح پس از حملات هوایی اوایل ماه جاری میلادی در شهرهایی چون بوچا و بورودیانک واقع در شمال غربی کی‌یف متوقف شد».

رئیس‌جمهور اوکراین سپس درباره عملیات نظامی ویژه روسیه ادامه داد: «من بر این باورم که قطعاً اشتباه بزرگی است که آن‌ها آنطور که می‌گویند می‌خواهند به جنگ پایان دهند. این یک بن بست است زیرا... ما با استفاده از قلمروها و مردمان خود مبادله نمی‌کنیم و درک می‌کنیم که برای دفاع از کشور و پایان جنگ به مذاکره نیاز است».

زلنسکی شب گذشته در یک سخنرانی مجازی که نسخه‌ای از آن به زبان انگلیسی بر روی وب‌سایت ریاست‌جمهوری اوکراین قرار گرفته بود، در خصوص اوضاع ماریوپل گفت: «اوضاع در ماریوپل بسیار وخیم است. غیرانسانی است. این کاری است که فدراسیون روسیه انجام داده است. عمداً نجام داده است و عمداً به تخریب شهرها ادامه می‌دهد. روسیه عمداً تلاش می‌کند تا هرآنکس را که در ماریوپل است نابود کند».

وی با اشاره به این موارد ادامه داد: «می‌خواهم همین الان صدای من شنیده شود: از زمان محاصره ماریوپل، روزی نبوده که ما به دنبال راه‌حل نبوده باشیم. خواه راه‌حل نظامی یا دیپلماتیک. هر راه‌حلی که مردم را نشان دهد اما یافتن این راه‌حل بسیار دشوار است. تابحال هیچ راه‌حل صد در صد معتبری وجود نداشته است که این مسئله هم درباره گزینه‌های نظامی و هم روند مذاکرات صدق می‌کند».

رئیس‌جمهور اوکراین خواهان حمایت نظامی بیشتر از سوی کشورهای متحد خود شد و گفت: «به تمامی سلاح‌های سنگین مورد نیاز و هواپیماها و بدون اغراق خیلی فوری نیاز داریم تا فشارهای اشغالگران در ماریوپل را کاهش دهیم و به محاصره پایان دهیم».

رویترز گزارش می دهد که وزارت دفاع روسیه روز شنبه مدعی شد که نیروهایش کل منطقه شهری ماریوپول را از وجود نیروهای اوکراینی پاکسازی کرده اند و تنها چند نیروی اوکراینی در کارخانه متالورژی آزوفستال باقی مانده اند و از نیروهای اوکراینی خواستند که «سلاح‌های خود را زمین بگذارند و در ماریوپل تسلیم شوند» و این درخواستی است که مقام‌های اوکراینی از ماه گذشته رد کرده‌اند.

بر اساس گزارش وبگاه اکسیوس، هیچ واکنش فوری از سوی کی‌یف به بیانیه وزارت فاع روسیه صورت نگرفته است اما رئیس جمهور اوکراین روز شنبه در سخنانی گفت که مردم شهر محاصره شده ماریوپل این اختیار را دارند که در برابر روس‌ها تسلیم شوند یا به جنگ ادامه دهند.

وزارت دفاع روسیه و «رمضان قدیروف» فرمانده نیروهای چچنی نزدیک به مسکو روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام کردند، بیش از هزار تفنگدار دریایی اوکراینی در شهر ماریوپل تسلیم شده‌اند. وزارت دفاع روسیه نوشت: «۱۰۲۶ سرباز اوکراینی متعلق به تیپ سی و ششم نیروی دریایی سلا‌ح‌های خود را به زمین گذاشته و تسلیم شده‌اند».

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه