ارسال به دیگران پرینت

مهارت سنتی سبد بافی روستای سنگان در فهرست میراث فرهنگی ایران

سبد «سنگانی» ثبت ملی شد

بافت سبد از معروف ترین صنایع دستی روستای سنگان در غرب تهران است که پس از نیم قرن فراموشی احیاء شده و به نام سبد سنگونی به عنوان میراث ملی به ثبت رسید.

سبد «سنگانی» ثبت ملی شد

ثبت میراث معنوی ثبت تاریخ وهویت یک محله است. حفظ این آثار پشتوانه فرهنگی مردمی است که روزگاری در پایتخت می‌زیستند. سبد سنگانی از معروف‌ترین صنایع دستی روستای سنگان در غرب تهران است که به عنوان میراث ملی به ثبت رسید. سبد سنگونی از چوب درخت شمشک ساخته می‌شود. این درخت از خانواده درختان بید است که به صورت رشته ای درحاشیه جنوبی کوه های البرز رشد می‌کند.

ثبت سبد سنگونی به عنوان یک میراث فرهنگی معنوی می‌تواند نقش مهمی در توسعه کارآفرینی در میان اهالی روستا داشته باشد. میراث فرهنگی معنوی با گذشت زمان و از نسل‌های پیشین باقی مانده‌اند و بخشی از دارایی‌های فرهنگی مردم محسوب می شوند. این روزها ثبت و ضبط آثارمعنوی از اهمیت زیادی برخوردار است.

4663398

متاسفانه هیاهوی زندگی شهری و در کنار آن فناوری باعث شده تا این آثار از یادها برود و نسل جدید آشنایی کمی با آنها داشته باشد. تا به امروز بیش از هزار و ۴۰۰ مورد میراث ناملموس در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که این باعث شده تا رتبه کشورمان در ثبت این آثار در سازمان جهانی یونسکو ارتقا پیدا کند.

فرهنگ یک روزه به دست نمی‌آید در نتیجه باید آن را حفظ کرد. میراث فرهنگی از گذشته به ما رسیده و تنها یک کالا و یا یک رسم و آئین نیست.

خوشبختانه هنوز درمحله‌هایی مانند حصارک، کن و باغ فیض پیرمرد ها و پیرزن‌هایی زندگی می‌کنند که یادگارهای فرهنگی گذشته را به یاد دارند. بسیاری از این میراث ظرفیت جذب گردشگر را دارد و می‌تواند در صنعت گردشگری محلی تاثیرگذار باشد. ثبت، معرفی و ترویج آنها می‌تواند بحث گردشگری محلی را رونق ببخشد.

ثبت نان جوز حصارک، ‌مراسم عزاداری سنگ زنون محله کن، ثبت لهجه کنی و ثبت مهارت چیدن خرمالو یا به اصطلاح محلی «خرمالو چینی» در میراث فرهنگی شروع یک اتفاق تازه درحفظ و نگه‌داری میراث فرهنگی غرب تهران است.

منبع : همشهری
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه