ارسال به دیگران پرینت

کرونا

راهکارهایی برای پیشگیری از گسترش سویه XE+علائم ابتلا

سویه هیبریدی امیکرون با نام XE در برخی از نقاط جهان در حال گردش است و محققان برای جلوگیری از گسترش آن پیشنهاداتی دارند.

راهکارهایی برای پیشگیری از گسترش سویه XE+علائم ابتلا

 به نظر می‌رسد که این بیماری بیشتر از سویه امیکرون قابل انتقال است، اما ممکن است شدت بیماری آن به شدت سویه دلتا نباشد.

 

دکتر ساچین قندهری، جراح مغز و اعصاب و مدیر عامل بیمارستان IBS هند گفت: «اگرچه سویه XE در چند هفته اخیر شهرت یافته است، اما جزئیات کامل آن هنوز ناشناخته است».

 

او در خصوص علائم و شدت سویه جدید گفت: با توجه به سناریوی بالینی فعلی موارد کووید، به نظر نمی‌رسد که علائم آن به اندازه سویه دلتا باشد اگرچه امکان انتقال بیشتر آن نسبت به امیکرون وجود دارد.

 

این پزشک با اشاره به اینکه هنوز تعداد مبتلایان و میزان بستری در بیمارستان پایین است، گفت: زمان وحشت از این سویه فرا نرسیده است، اما تمام اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید.

 

عاقلانه است که همه ما برای جلوگیری از بیماری شدید از جمله واکسیناسیون کامل، استفاده از ماسک، فاصله اجتماعی و رعایت منظم بهداشت دست، اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهیم.

 

سازمان بهداشت جهانی اخیرا گفته بود که سویه جهش یافته جدید XE در بریتانیا شناسایی شده است و خاطرنشان کرد که ممکن است بیشتر از زیر سویه امیکرون BA.۲ قابل انتقال باشد. با این حال، چندین ویروس‌شناس در هند گفتند مشخص نیست که سویه آن به اندازه کافی قوی باشد که بتواند موج کووید دیگری را ایجاد کند.

 

تاکنون یک مورد از سویه XE در بمبئی و دیگری در گجرات شناسایی شده است و گزارش‌ها حاکی از آن است که این سویه ممکن است در دهلی و هاریانا نیز در گردش باشد.

علائم ابتلا به جهش XE کرونا 

در حال حاضر گزارشی از تفاوت نوع XE از نظر علائم بالینی و شدت بیماری با امیکرون رایج نیست و هر دو بیشتر شبیه سرماخوردگی با آبریزش بینی، عطسه و گلودرد همراه هستند که این برخلاف کرونای اولیه است که تب، سرفه و فقدان بویایی/چشایی از علائم شایعش بود. NHS انگلستان فهرست علائم عمومی و شایع کووید۱۹ را به تازگی کمی گسترده‌تر کرده و آن را به مجموع ۹ علامت ارتقا داده که شامل تنگی نفس، احساس خستگی یا بی حالی شدید، درد بدن، سردرد، گلودرد، بینی کیپ یا آبریزش بینی، کاهش اشتها، اسهال، تهوع و استفراغ است.

در مجموع با اطلاعات موجود واریانت XE چندان خطرناک نیست و پدیده نوترکیبی قبلا مکررا اتفاق افتاده و باز هم می‌افتد. علت این که ما واریانت جدید را XE می‌نامیم؛ این است که قبل از آن XA XB، XC و XD را داشتیم و هیچ کدام نگران کننده نبودند، حتی سویه نوترکیب XD که ناشی از ترکیب انواع خطرناک دلتا و امیکرون بود.

 

نتیجه می‌گیریم که اولا بهتر است از ایجاد جو وحشت بی مورد در مورد نوع XE ممانعت شود؛ چون نه گسترده شده و نه الزاما خطرناک‌تر است و ثانیا بدانیم که موج جدید کووید۱۹ در اروپا و آسیا بیشتر ناشی از نوع BA.۲ امیکرون است و نوع XE که در مورد آن خبرسازی می‌شود، نقش چندانی ندارد. از جانبی به دلیل کاهش میزان تست‌های تشخیصی PCR، آمار‌های موجود را نمی‌توان بیانگر میزان واقعی گسترش موج جدید دانست؛ هر چند به لطف واکسیناسیون و همچنین تغییرات ژنتیکی تدریجی در ویروس، شدت علائم بالینی، درگیری ریوی و میزان بستری و مرگ میر کاهش چشمگیر دارد؛ البته توان این ویروس در ارائه انواع نوترکیب یا جدید از خود هنوز یک عامل خطرزا و ترس آفرین است.

 

از افزایش ناگهانی ابتلا در برخی کشور‌ها که محدودیت‌ها را برداشته اند، می‌توان درس گرفت که باید کاهش محدودیت‌های بهداشتی به خصوص زدن ماسک، بازگشایی سرویس‌ها و خدمات عمومی و مدارس باید تدریجی و طبق محاسبات اپیدمیولوژیست‌ها باشند. وگرنه ممکن است با رشد انفجاری در تعداد ابتلا مواجه شویم که قطعا تعداد بستری و مرگ و میر را بالا می‌برد؛ هرچند که از نوع امیکرون کمتر کشنده باشد.

 

اکنون به نظر می‌رسد که ستاد ملی مقابله با کرونا باید جدول زمانبندی منطبق بر رفتار ویروس در کشور و مناطق مختلف آن را بر اساس شدت گسترش بیماری و فاکتور‌های منطقه ای، برای بازگشایی‌ها و فعالیت‌های اجتماعی ارائه دهد و البته باید دریافت دوز چهارم را نیز برای گروه‌های سنی پرخطرتر یا بیماری‌های خاص تسریع کرد.

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه