ارسال به دیگران پرینت

مشاور امنیت ملی کاخ سفید:

بایدن توافقی که از هسته ای شدن ایران جلوگیری نکند را امضا نمی کند

جیک سالیوان ضمن پرداختن به موضوعات بین المللی از جمله جنگ اوکراین، افغانستان و تحولات شبه جزیره کره، گفت بایدن توافقی که از هسته ای شدن ایران جلوگیری نکند را امضا نمی کند.

بایدن توافقی که از هسته ای شدن ایران جلوگیری نکند را امضا نمی کند

جیک سالیوان ضمن پرداختن به موضوعات بین المللی از جمله جنگ اوکراین، افغانستان و تحولات شبه جزیره کره، گفت بایدن توافقی که از هسته ای شدن ایران جلوگیری نکند را امضا نمی کند.

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره تحولات اوکراین گفت: هفته آینده تدابیر تحریمی بیشتری را علیه روسیه اعمال خواهیم کرد؛ با این وجود ما هنوز معتقدیم می‌توانیم درباره دستیابی به راه حل دیپلماتیک با روسیه که مورد توافق اوکراین نیز باشد، بحث کنیم. نزاع در اوکراین ممکن است ماه‌ها طول بکشد. جنگ در اوکراین بر منابع غذایی جهان تأثیر منفی گذاشته و خطر گرسنگی را در جهان افزایش داده است.

وی در ادامه گفت: ما سامانه‌های دفاعی را به سرعت برای اوکراین فراهم کردیم. در مذاکرات جاری بین روسیه و اوکراین مشارکت نداریم و این مذاکرات با مشکلات و سختی‌هایی مواجه است. جهان پس از اطلاعاتی که ما درباره برنامه‌های روسیه ارائه دادیم، به سرعت به حمله روسیه به اوکراین واکنش نشان داد. رفع حالت محرمانه از اطلاعات درباره تحرکات روسیه علیه اوکراین، به تسریع روند پیوستن شرکای بین المللی ما به روند تحریم‌ها علیه مسکو کمک کرد.

سالیوان در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: برنامه‌ای برای تغییر نظام روسیه نداریم. ما با طرف روسی در پرونده‌های متعدد از جمله برنامه هسته‌ای ایران و پرونده فضا به ارتباط ادامه می‌دهیم. ما هیچ تشابهی بین وضع تایوان و اوکراین نمی‌بینیم. اگر چین بخواهد به تایوان حمله کند با تمام توان خود برای جلوگیری از آن وارد خواهیم شد.

این مقام ارشد آمریکایی در ادامه با اشاره به پرونده مذاکرات و توافق هسته‌ای ایران گفت: رئیس جمهور بایدن توافقی را با ایران که خطر برنامه هسته‌ای این کشور را مهار و متوقف نکند، امضا نمی‌کند.

سالیوان با اشاره به تحولات افغانستان گفت: ما امیدوار بودیم تحولات افغانستان به صورت بهتری پیش برود. اگر تاریخ به عقب برگردد، تصمیمات بهتری درباره خروج از افغانستان و تجهیزاتی که در این کشور به جا گذاشتیم، اتخاذ خواهیم کرد.

وی همچنین به مسئله کره شمالی هم پرداخت و افزود: ما آزمایش‌های موشکی کره شمالی را زیر نظر داریم و پیونگ یانگ به اقدامات تحریک آمیز علیه همسایگانش ادامه می‌دهد. پیونگ یانگ آزمایش موشک‌های بالستیک و برنامه هسته‌ای خود را ادامه می‌دهد.

 

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه