ارسال به دیگران پرینت

اوکراین | روسیه

بایدن مدعی نسل‌کشی پوتین در اوکراین شد

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا همتای روسی‌اش ولادیمیر پوتین را به ارتکاب «نسل‌کشی» در اوکراین متهم کرده است.

بایدن مدعی نسل‌کشی پوتین در اوکراین شد

بایدن روز سه‌شنبه در مراسمی در ایالت آیوای هنگام بحث درباره افزایش قیمت بنزین ناشی از حمله روسیه به اوکراین گفت: «من کاری را که در توانم باشد با صدور فرمان‌های اجرایی انجام می‌دهم تا قیمت را پایین بیاورم و افزایش قیمت ناشی از (کارهای) پوتین را حل کنم.»

«بودجه خانواده شما، توانایی شما برای پر کردن باک بنزین ماشین‌تان- نباید بر اساس اینکه یک دیکتاتور اعلام جنگ می‌کند یا نصف دنیا آنطرف‌تر مرتکب کشتار جمعی می‌شود، تعیین شود.»

بایدن قبلا پوتین «جنایتکار جنگی» را توصیف کرده بود که انتقاد تند مسکو را برانگیخته بود، اما این برای نخستین بار است که او کلمه «نسل‌کشی» را برای توصیف وقایع اوکراین به کار می‌رود.

این اظهارات بایدن پس از کشته شدن بیش از ۵۰ نفر غیرنظامی در ایستگاه قطاری در شرق اوکراین و انتشار تصاویر جنازه‌های غیرنظامیان در خیابان‌های شهرک بوچا در نزدیکی کی‌یف پایتخت اوکراین بیان می‌شود.

بایدن روز بعد از ظهر دوشنبه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا حوادث بوچا نسل‌کشی شمرده می‌شود، پاسخ داده بود: «نه. به نظر من جنایت جنگی بود.»

در همان روز، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت که دولت هنوز درباره اینکه نسل‌کشی در اوکراین رخ داده است، به داوری نهایی نرسیده است و اشاره کرد برای رسیدن به نتیجه قطعی در این باره فرایندی باید طی شود.

اظهارات بایدن در جریان این سخنان در آیووا در روز سه‌شنبه تغییر عمده‌ای است در عناوینی که دولت او برای قساوت‌ها در اوکراین به کار می‌برد.

این اظهارات احتمالا باعث افزایش بیشتر تنش‌های آمریکا با روسیه می‌شود که از قبل هم در میانه حمله شش‌هفته‌ای مسکو به اوکراین بالا گرفته بود.

البته هنوز روشن نیست آیا تعیین رسمی نسل‌کشی در دولت بایدن انجام شده است یا نه.

بایدن دوباره بر «نسل‌کشی» تاکید کرد

به گزارش گاردین بایدن پس از مراسم ایالت آیووا هنگامی که آماده شدن بر سوار شدن بر هواپیمای رئیس‌جمهوری می‌شود تا به واشنگتن بازگردد، در صحبت با خبرنگاران دوباره توصیفش از اعمال روسیه در اوکراین به عنوان «نسل‌کشی» تاکید کرد، و گفت ولادیمیر پوتین «قصد دارد که ایده امکان اوکراینی بودن را محو کند.»

بایدن گفت:‌ «من آن را نسل‌کشی نامیدم، چرا که روشن و روشن‌تر شده است که پوتین فقط قصد دارد ایده امکان اوکراینی‌ بودن را محو کند و شواهد در این باره در حال افزایش است. ما می‌گذاریم وکلا به طور بین‌المللی تصمیم بگیرند که آیا این عنوان را می‌توان به کار برد یا نه، اما به نظر من مطمئنا این گونه است.»

منبع : همشهری
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه