ارسال به دیگران پرینت

اسپیس ایکس

سفر ۴ فضانورد "خصوصی" به ایستگاه فضایی بین‌المللی آغاز شد+ویدئو

شرکت SpaceX اولین پرتاب کاملا خصوصی با 4 سرنشین به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) رو با موفقیت انجام داد.

سفر ۴ فضانورد "خصوصی" به ایستگاه فضایی بین‌المللی آغاز شد+ویدئو

 شرکت SpaceX اولین پرتاب کاملا خصوصی با 4 سرنشین به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) را با موفقیت انجام داد. 

تا پیش از این افرادی که فضانورد نبودند، برای رفتن به ایستگاه فضایی باید در یکی از پرتابهای اژانس فضایی روسیه همراه فضانوردان این سازمان به فضا سفر میکردند‌. مثلا انوشه انصاری در سال 2006 روی موشک سایوز به همراه فضانوردان روسی به ایستگاه فضایی سفر کرد. این برنامه در سال 2010 متوقف شد ولی روسیه آن را در سال 2021 از سر گرفته است. اما حالا Axiom قصد دارد چنین کاری را کاملا خصوصی کند. 

در این پرتاب که برای شرکت Axiom Space انجام شده و اولین پرتاب برای این شرکت است، 3 سرنشین این پرتاب افراد غیرفضانورد بودند که شرکت های سرمایه‌گذاری دارند و گفته می‌شود هر کدام چیزی حدود 55 میلیون دلار برای این سفر پرداخت کرده‌اند. این سرنشینان به همراه نفر چهارم که فضانورد سابق ناسا است و حالا برای شرکت Axiom Space کار می‌کند و فرمانده این پرتاب است، روی کپسول دراگون و با موشک فالکون 9 شرکت SpaceX به سمت ایستگاه فضایی پرتاب شدند. 

این سرنشینان که حدود هزار ساعت تمرینات و دوره های فضانوردی قبل از این پرتاب دیده‌اند، برای 10 روز عازم ایستگاه فضایی بین المللی هستن و در این مدت کارهای مختلفی از جمله آزمایشات علمی هم در آنجا انجام می‌دهند. 

این سرنشینان در بخش امریکایی ایستگاه فضایی مستقر خواهند شد که ناسا سه سال پیش بخشی از آن را در دسترس شرکتهای خصوصی برای استفاده های تجاری قرار داد. Axiom مبلغ نامشخصی را برای استفاده از این بخش به ناسا پرداخت کرده ولی به گفته ناسا هزینه هر شب اقامت در این بخش از ایستگاه فضایی برای هر نفر بیش از 11 هزار دلار است. 

هدف نهایی Axiom ساخت چندین ایستگاه فضایی مستقل برای خودش یعنی Axiom Station است که مسافرانش را برای گشت و گذار در فضا به آنها بفرستد. تا آن زمان این شرکت قرار است برای مسافرانش از بخش امریکایی ایستگاه فضایی استفاده کند، بعد از آن در سال 2024 ماژول مستقل خودش را به ایستگاه فضایی متصل کند و در نهایت با انجام پرتابهای مختلف و با تجربه هایی که در این مدت به دست اورده، از ایستگاه فضایی جدا بشود و ایستگاه فضایی مستقل خودش را برای مسافران برپا کند.

 

 
حجم ویدیو: 1.62M | مدت زمان ویدیو: 00:00:20
منبع : تک تیوب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه