ارسال به دیگران پرینت

حمل پرچم اوکراین طی سفر به فضا

روز گذشته ۶ گردشگر فضایی توسط شرکت "بلو اوریجین"(Blue Origin) به فضا رفتند و یک پرواز زیرمداری را تجربه کردند.

حمل پرچم اوکراین طی سفر به فضا

روز گذشته ۶ گردشگر فضایی توسط شرکت "بلو اوریجین"(Blue Origin) به فضا رفتند و یک پرواز زیرمداری را تجربه کردند.

شرکت پروازهای فضایی جف بزوس به نام "بلواوریجین" پنج‌شنبه ۳۱ مارس طی یک ماموریت با نام NS-۲۰، شش نفر به نام‌های مارتی آلن (Marty Allen)، شارون هگل (Sharon Hagle)، مارک هگل (Marc Hagle)، گری لی (Gary Lai)، جیم کیچن (Jim Kitchen) و جورج نیلد (George Nield) را به فضا پرتاب کرد.

حال نکته جالب این سفر کوتاه این بوده که یکی از افراد این سفر فضایی، پرچم اوکراین را به نشان ابراز حس بشردوستی خود به فضا برده بوده است. پرواز فضایی اخیر بلواوریجین نوعی ادای احترام به مردم اوکراین بوده است.

۶ نفر از اعضای این ماموریت پنجشنبه (۳۱ مارس) در چهارمین پرواز سرنشین دار فضاپیمای نیوشپرد بلو اوریجین پرواز زیرمداری را تجربه کردند. پروفسور "جیم کیچن" یکی از مسافران این ماموریت، نمادی از حمایت و همبستگی اوکراین که روسیه در ۲۴ فوریه به آن حمله کرد را با خود طی این سفر حمل کرد.

"کیچن" در گفت‌وگو با پایگاه خبری اسپیس گفت: همراه با گذرنامه‌ام، هر دو پرچم اوکراین و آمریکا را آوردم و آنها را باز کردم. با این کار تنها به وضعیتی که اکنون در آنجا رخ می‌دهد، احترام گذاشتم و فقط به آنها اطلاع دادم که قلب‌های ما با آنهاست.

"مارتی آلن تاجر"، "شارون هگل" و "مارک هگل" زوج فعال در حوزه امور بشردوستانه، "جیم کیچن" معلم و کارآفرین و "جورج نیلد" رئیس شرکت "فناوری‌های فضای تجاری" Commercial Space Technologies هستند. "نیلد" سابقه طولانی در زمینه پروازهای فضایی دارد و قبلا به عنوان معاون اداره حمل و نقل فضایی تجاری اداره هوانوردی فدرال و مدیر دفتر ادغام پرواز برای برنامه شاتل فضایی ناسا فعالیت می‌کرد.

"گری لی"، کارمند قدیمی بلواوریجین و طراح اصلی فضاپیمای نیو شپرد نیز همراه این پنج نفر بود. "گری لی" جایگزین ستاره برنامه تلویزیونی "پخش زنده شنبه شب" یعنی "پیت دیویدسون" شده بود، چرا که پس از به تعویق افتادن تاریخ پرتاب NS-۲۰ از ۲۳ مارس به سه‌شنبه (۲۹ مارس) دیویدسون از بودن در این پرواز کناره‌گیری کرد.

مانند بسیاری دیگر از مسافران فضایی، "کیچن" تاکید کرد که منظره زمین از بالا بسیار زیبا است.

او گفت: همه انسانیم. گرچه ما توسط ساختارهای مختلف رهبری و دولت‌های مختلف و مرزهای مختلف اداره می‌شویم، اما در نهایت همه ما انسان هستیم. بنابراین من فقط می‌خواستم در این پرواز مقداری حس بشردوستی را ابراز کنم و این پیام را برسانم که ما حواسمان به اتفاقاتی که در اطرافمان رخ می‌دهد، هست.

"شارون" و "مارک هگل" اولین زوج متاهلی بودند که با هم با یک فضاپیمای خصوصی پرواز کردند. با این حال، آنها اولین دو نفری نیستند که با هم به فضا رفتند. پیشتر "مارک لی" و "جان دیویس" فضانوردان ناسا هر دو طی ماموریت STS-۴۷ سوار بر فضاپیمای اندور در سال ۱۹۹۲ به فضا رفته بودند.

قرار بود این پرتاب سه‌شنبه انجام شود، اما پیش بینی وزش بادهای شدید در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه (۳۰ مارس) تاریخ پرواز را به پنج شنبه موکول کرد.

"گری لی" کارمند شرکت بلواوریجین و طراح ارشد سیستم نیو شپرد است. "لی" به صورت رایگان پرواز کرد. "گری لی" جایگزین ستاره برنامه تلویزیونی "پخش زنده شنبه شب" یعنی "پیت دیویدسون" شده بود.

"لی" در گفت‌وگو با پایگاه خبری اسپیس گفت: من پیشتر به این فکر کرده‌ بودم که این تجربه برای فضانوردان چگونه خواهد بود و چقدر لذت بخش خواهد بود. برای من این حس ۱۰ برابر شدیدتر از آن چیزی بود که فکر می‌کردم، یا هر چیزی که تا به حال در زندگی‌ام از نظر فیزیکی، ذهنی و احساسی تجربه کرده‌ام.

نیو شپرد از یک موشک و یک کپسول تشکیل شده است که هر دو قابل استفاده مجدد هستند. مسافران نیو شپرد در طول هر ماموریت زیر مداری سه تا چهار دقیقه بی وزنی را تجربه می‌کنند که حدود ۱۱ دقیقه از بلند شدن فضاپیما تا فرود کپسول با کمک چتر نجات به طول خواهد انجامید. پروازهای گردشگری فضایی "بلو اوریجین" معمولا از زمان پرتاب تا فرود تنها حدود ۱۱ دقیقه طول می‌کشد.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • زهره ارسالی در

      واقعا چه فکر زیبا و ایده زیبایی درود به ذهن‌های طلایی و مثبتتان جاویدان باد اوکراین میان دود و آتش اما همچنان پایدار و استوار

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه