ارسال به دیگران پرینت

عراق | ایران | گاز ایران

وزیر برق عراق: تا چند سال آینده به گاز ایران نیاز داریم | هنوز بر سر قیمت و تعرفه انرژی با قطر، ترکیه و عربستان به توافق نرسیده‌ایم

«عادل کریم» وزیر برق عراق می‌گوید با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به توافق نرسیده‌ایم از این رو تا چند سال آینده به گاز ایران نیاز خواهیم داشت. وزیر برق عراق ادامه داد: عراق، سالانه به ۳۵ هزار مگاوات برق نیاز دارد این در حالی است که هر سال یک هزار و ۵۰۰ مگاوات نیز به این احتیاج افزوده می‌شود. عراق، امسال ۴ هزار مگاوات به ظرفیت تولید خود خواهد افزود. همچنین قراردادهایی برای تولید ۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات از طریق انرژی خورشیدی امضا شده است.

وزیر برق عراق: تا چند سال آینده به گاز ایران نیاز داریم | هنوز بر سر قیمت و تعرفه انرژی با قطر، ترکیه و عربستان به توافق نرسیده‌ایم

«عادل کریم» وزیر برق عراق می‌گوید با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به توافق نرسیده‌ایم از این رو تا چند سال آینده به گاز ایران نیاز خواهیم داشت.

وزیر برق عراق دوشنبه‌شب در گفت وگوی تلویزیونی وعده «تابستانی متفاوت از گذشته» را در مساله تامین برق داد و گفت که این وزارتخانه تلاش دارد تا برای تابستان داغ پرمصرف عراق آماده باشد.

او اذعان کرد، هزینه ارتباط شبکه برق عراق با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس خیلی بالا است.

وی افزود: با تعرفه آنها (کشورهای خلیج فارس) موافق نیستیم. گاز ایران برای عراق مناسب و قیمت آن نیز مورد قبول است؛ ما سال‌ها به گاز ایران نیاز داریم.

کریم به سه توافق با قطر، ترکیه و عربستان سعودی نیز اشاره کرد هر چند گفت که عراق بر سر قیمت و تعرفه انرژی با این کشورها (مشخصا کشورهای عربی) هنوز به توافق نرسیده است؛ قرارداد واردات گاز قطر برای رفع کمبود در فصل زمستان، تلاش برای ارتباط شبکه برق کشور با عربستان که ۳۸ ماه زمان خواهد برد و تکمیل ارتباط با شبکه برق ترکیه برای تجهیز برق موصل است.

وی وعده داد که اگر سوخت نیروگاهی برای تولید برق در تابستان پیش رو، تامین شود، این کشور می‌تواند تولید مازاد برق داشته باشد.

عمده نیروگاه‌های برق عراق، متکی به گاز و انرژی ایران است.

وزیر برق عراق ادامه داد: عراق، سالانه به ۳۵ هزار مگاوات برق نیاز دارد این در حالی است که هر سال یک هزار و ۵۰۰ مگاوات نیز به این احتیاج افزوده می‌شود. عراق، امسال ۴ هزار مگاوات به ظرفیت تولید خود خواهد افزود. همچنین قراردادهایی برای تولید ۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات از طریق انرژی خورشیدی امضا شده است.

وی به مساله تخصیص بودجه لازم برای تجهیز خطوط انتقال برق اشاره کرد و افزود: قرار بر این بود که ۱۰ میلیارد دلار برای اجرای قرارداد با شرکت «زیمنس» آلمان برای تولید برق اختصاص یابد اما تاکنون فقط ۵۰۰ میلیون دلار آن تامین شده است.

وزیر برق عراق به تخریب نیروگاه های برق عراق در «بیجی» بعد از عملیات آزادسازی این شهر از دست تروریست‌های داعش اشاره کرد و گفت: هزینه تعمیر و راه اندازی نیروگاه های برق تخریب شده در مناطق درگیری بالغ بر ۶ میلیارد دلار است.

در همین حال، «احمد موسی العبادی» سخنگوی وزارت برق عراق در گفت وگو با «العهد نیوز» به بهبود تامین برق در ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: هوای معتدل در ماه‌های گذشته و نیز تزریق گاز ایران به نیروگاه‌های عراق که از ۸ میلیون متر مکعب در روز به ۲۵ میلیون متر مکعب رسید و ورود انرژی‌های تولید شده جدید به شبکه برق عراق باعث این بهبود در شبکه بوده است.

پیشتر در اوایل اسفند ماه گذشته، وزیران نفت ایران و عراق درباره افزایش صادرات گاز ایران به عراق و «پرداخت بدهی گاز عراق به ایران» مذاکره کردند.

جواد اوجی وزیر نفت ایران در حاشیه نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در دوحه با احسان عبدالجبار، همتای عراقی خود دیدار و درباره گسترش همکاری دو کشور در بخش انرژی مذاکره کردند.

در اواسط اسفند ماه گذشته، سخنگوی وزارت برق عراق از سفر سه وزیر در راس سه هیات عراقی به تهران با هدف ازسرگیری تزریق گاز و تامین شبکه انرژی عراق خبر داد.

احمد موسی در گفت وگوی تلویزیونی با اعلام این خبر تصریح کرد: گازرسانی همچنان پایین است و وضعیت مفروض این است که ایران، روزانه بیش از ۴۵ میلیون متر مکعب گاز به عراق برساند و در حال حاضر (حدود یک ماه پیش) فقط ۸ میلیون متر مکعب به عراق می‌رسد. ما آمادگی افزودن ۸ هزار مگاوات برق به شبکه ملی را داریم به شرط اینکه، سوخت لازم (گاز برای نیروگاه‌های تولید برق) برسد.

سخنگوی وزارت برق عراق افزود: هیات‌های بلند پایه عراقی متشکل از سه وزارتخانه برق، دارایی و نفت به همراه مدیرکل بانک تجارت عراق با هدف یافتن راه حل‌هایی برای تامین گاز مورد نیاز به ایران سفر می‌کنند.

سخنگوی وزارت برق عراق می‌گوید مذاکرات و نشست‌هایی با طرف ایرانی درباره بازگرداندن میزان صادرات گاز ایران به عراق به قبل با حمایت دولت، انجام شده است از جمله اینکه «دستوری از سوی نخست وزیر عراق درباره بازپرداخت بدهی به ایران در طول سه سال، صادر شود».

 
منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • رحیم. شکری ارسالی در

      وقت ان رسیده که افرادی مثل الکاظمی بدانندخسارت جنگی که دولت صدام به ایران تحمیل کرد چقدربوده میبایست آقای الکاظمی بداند خسارت مالی وجنگ افروزی راکه دراورد چقدراست.ودنیاوسازمان ملل پس ازتعیین خسارت مالی الکاظمی شروع به پرادخت بدهی بنماید

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه