ارسال به دیگران پرینت

مسکن | وزارت راه و شهرسازی | ریزش قیمت مسکن | اقتصاد کشور | رکود بازار مسکن

آغاز ریزش قیمت مسکن در برخی مناطق تهران | این خانه‌ها روی دست مالکان باد کرده است

بازار مسکن شهر تهران مطابق پیش‌بینی‌ها در اولین روز پس از تعطیلات عید سال ۱۴۰۱ کساد است و بنا به گفته مشاوران املاک، تحرک محسوسی دیده نمی‌شود. قیمت‌ها نیز در مقایسه با اسفندماه تغییر چندانی نکرده و حتی در برخی مناطق با کاهش مواجه شده است.

آغاز ریزش قیمت مسکن در برخی مناطق تهران | این خانه‌ها روی دست مالکان باد کرده است

پایان تعطیلات نوروزی معمولا با افزایش نسبی معاملات مسکن همراه می‌شود اما امسال به دلیل انتظارات کاهشی ناشی از مذاکرات هسته‌ای و ورود به ماه مبارک رمضان، پیش بینی می‌شود که رکود این بازار ادامه پیدا کند.

آگهی‌های ملکی کماکان پر است از واحدهای خالی بزرگ متراژ که روی دست فروشندگان مانده است. از آن طرف کمبود واحدهای کوچک متناسب با قدرت خرید متقاضیان مصرفی به وضوح دیده می‌شود. مشاوران املاک از ادامه کاهش قیمت در برخی مناطق شمالی پایتخت خبر می‌دهند.

با توجه به آغاز ماه مبارک رمضان از امروز پیش‌بینی می‌شود که وضعیت رکود بازار مسکن ادامه یابد. البته این بازار از اواسط سال گذشته به دلیل سایه افکندن مذاکرات هسته‌ای دچار انتظارات کاهشی شده و این اوضاع کماکان حکم‌فرماست.

وضعیت بازار مسکن در اولین روز بعد از تعطیلات

بررسی‌ها نشان می‌دهد تمایل به فروش ملک در تهران بخصوص نیمه شمالی افزایش یافته و دو منطقه پرمعامله شهر تهران یعنی مناطق ۵ و ۴ هم از این قاعده مستثنی نیستند. سطح قیمتی در منطقه ۵ بین ۳۵ تا ۴۵ میلیون تومان در هر متر مربع می‌رسد و در منطقه ۴ از متری ۲۲ تومان شروع می‌شود و تا ۳۵ میلیون تومان متغیر است. البته این بازه قیمتی بیشتر مربوط به منطقه تهرانپارس شرقی است و نرخها در مناطقی مثل سوهانک، شمس آباد، پاسداران، شیان و لویزان که در منطقه ۴ قرار دارند به مراتب بیش از این رقم‌ها است.

تا دلتان بخواهد آپارتمان بزرگ از نوع لوکس و نیمه لوکس روی دست مالکان مانده است، مالکانی که حالا با وقوع رکود در بازار، استراتژی اقتصادی خود را تغییر داده‌اند.

دیگر بازده سرمایه حتی در نرخ سود بانکی هم جذاب‌تر از خواب سرمایه در بازار مسکن شده است به طور مثال اگر یک آپارتمان ۱۰ میلیارد تومانی به فروش برسد و همین مبلغ در بانک سپرده‌گذاری شود سود ماهیانه آن با نرخ ۱۸ درصد به حدود ۱۵۳ میلیون تومان می‌رسد. تازه این در شرایطی است که بانکها نرخ مصوب را رعایت کنند؛ چرا که بعضی کارشناسان با استناد به احتمال کسری بودجه دولت انتظار سودهای بانکی بالای ۲۲ درصد را دارند.

تورم بازار مسکن شهر تهران در بهمن ماه ۱۴۰۰ به کمترین میزان خود از دی ماه ۱۳۹۶ تا کنون رسیده است. از آذرماه ۱۳۹۶ تحت تاثیر عوامل سیاسی، رشد نقدینگی و هجوم سرمایه‌ها به بازارهای غیرمولد روند رونق نسبی معاملات و رشد قیمت مسکن آغاز شد و دی ماه ۱۳۹۶ تورم سالیانه بازار مسکن در شهر تهران به ۱۶.۷ درصد رسید. این رشد پس از آن اتفاق افتاد که میزان افزایش قیمت مسکن در ماههای قبل از آن معمولا کمتر از ۱۰ درصد بود.

از دی ماه ۱۳۹۶ به بعد روند صعودی قیمت مسکن آغاز شد و آبان ماه ۱۳۹۹ با رشد سالیانه ۱۱۸ درصد به بالاترین میزان افزایش قیمت در بازه زمانی ۳۴ ماهه رسید. پس از آن روند افزایش سالیانه قیمت نزولی شد تا اینکه در بهمن ۱۴۰۰ به ۱۶.۴ درصد رسید. این کمترین میزان رشد قیمت از دی ماه ۱۳۹۶ تا کنون بوده است.

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • علی ارسالی در

      باز خونه میخواد گرون بشه...

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه