ارسال به دیگران پرینت

سرما کشاورزی یزد را به باد داد

هواشناسی استان یزد با صدور اطلاعیه‌ی سطح نارنجی، در مورد سرمازدگی محصولات کشاورزی و باغی به ویژه در مناطق کوهستانی و سردسیر استان هشدار داد.

سرما کشاورزی یزد را به باد داد

پیش بینی‌های هواشناسی محقق شد و در سکوت و بی‌عملی ناشی از بی‌توجهی برخی مسئولان در حوزه مربوطه بخش قابل توجهی از درختان باغ‌های مناطق کوهستانی یزد دچار سرمازدگی شد و از بین رفت.

قصه سرمازدگی باغ‌ها و درختانی که حاصل تلاش سال‌های کشاورزان یزدی در مناطق مختلف به ویژه قطب کشاورزی این استان است در سال جاری بار دیگر تکرار شد، با وجود اینکه در ابتدای سال جاری دمای هوای استان افزایش یافته بود اما طی سه شب گذشته دما در بسیاری از به صفر نزدیک شد و شاخه‌های نورسته درختان یخ زد و از بین رفت.

بنا به اعلام مسئولان جهاد کشاورزی و کشاورزان میزان سرمازدگی بسیار گسترده و خسارت‌ها قابل توجه است که خسارت ۹۷۰ میلیارد تومانی سرمازدگی به محصولات کشاورزی استان یزد را به دنبال داشته است.

علی‌اکبر رضایی؛ رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی استان یزد به ایلنا گفت: میزان خسارت سرما در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ و ابتدای سال جاری که در بیشتر شهرستانهای استان اتفاق افتاده بالغ بر ۹۷۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

وی با بیان این‌که بیشترین حجم خسارت در این استان به ترتیب در شهرستان ها مروست، خاتم و ابرکوه بوده، افزود: بیشترین محصولات خسارت دیده پسته، زردآلو، بادام و انگور بوده است.

رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی استان یزد با اشاره به اینکه با احتمال تداوم سرما میزان خسارت‌ها بیشتر هم خواهد بود، اظهار داشت: کسانی که محصولات کشاورزی خود را بیمه کرده‌اند، کارشناسان بیمه صندوق کشاورزی و ارزیابان جهاد کشاورزی، خسارت‌ها را ارزیابی و پس از طی مراحل و تشریفات قانونی، پرداخت غرامت صورت می‌گیرد.

هشدار هواشناسی یزد در مورد سرمازدگی

گرچه دما در برخی مناطق حتی به زیر صفر هم رسید اما هواشناسی در خصوص این کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی هشدار داده بود، هشداری که مسئولان به آن توجهی نداشته و در نتیجه خسارت سرمازدگی ابتدای امسال بیش از دو برابر سال قبل اعلام شد.

هواشناسی استان یزد با صدور اطلاعیه‌ی سطح نارنجی، در مورد سرمازدگی محصولات کشاورزی و باغی به ویژه در مناطق کوهستانی و سردسیر استان هشدار داد.

براساس این اطلاعیه، این سامانه جوی که ماندگاری سرما و یخبندان شبانه به ویژه در مناطق کوهستانی و سردسیر استان را به همراه دارد، از عصر روز یکشنبه هفتم فروردین ماه تا پیش از ظهر چهارشنبه دهم فروردین بر اکثر شهرستانهای استان یزد حاکم خواهد بود.

هواشناسی استان با تاکید بر توجه به توصیه کارشناسان کشاورزی جهت مقابله با سرمازدگی محصولات کشاورزی از کشاورزان خواست تا انجام اقدامات پیشگیرانه مانند آبیاری، روشن کردن آتش در نزدیکی باغات و ایجاد دود سفید و مواردی از این قبیل را در زمان وقوع سرمازدگی در دستور کار قرار دهند.

به گفته کارشناسان هواشناسی یزد، کمینه دمای شبانه روز گذشته در استان مربوط به علی آباد چهل‌گزی با منفی پنج درجه و بیشنیه دمای استان نیز از بافق با دمای ۲۹ درجه سانتیگراد گزارش شد و دمای شهر یزد نیز بین ۷ تا ۲۵ درجه سانتیگراد در نوسان بوده است.

سرمازدگی یک پدیده دائمی است

سرمای هوا که بر اساس هشدار هواشناسی از هفتم فروردین شدت گرفته و تا چهار روز ادامه داشت باعث خسارت شد و تلاش های کشاورزان برای ایجاد دود سفید هم چندان نتیجه بخش نبود و هنوز برآوردی از خسارت به سایر حوزه های کشاورزی اعلام نشده و به نظر می رسد تنها گلخانه‌داران موفق به استفاده از وسایل گرمایشی، کنترل دما و تهویه مطبوع در گلخانه‌ها برای جلوگیری از سرمازدگی شده باشند.

اکبر شیخ‌علیشاهی؛ مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد اظهار داشت: با وجود همه تلاش‌ها برای مقابله با پدیده خشکسالی و کم آبی، کشاورزان در مقابله با سرمای ناگهانی هوا در برخی از ایام سال، دچار مشکلاتی شده و محصولاتشان بویژه محصولات باغی همچون پسته، زردآلو، بادام و انگور آسیب فراوانی می‌بیند و در برخی مواقع تا ۱۰۰ درصد محصولات از بین می رود.

وی ادامه داد: در واقع هر ساله کاهش یکباره دما و در پی آن سرمازدگی محصولات کشاورزی خسارت‌های سنگینی را به بخش کشاورزی استان وارد می‌کند که امسال نیز کشاورزی یزد از این موضوع در امان نبود و متاسفانه این قصه و داستان تکراری باز هم هر سال تکرار می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد تصریح کرد:‌ نگاهی به خسارت‌های ناشی از سرمازدگی محصولات کشاورزی در سالیان گذشته نشان می دهد که سرمازدگی به لحاظ تغییرات اقلیمی به پدیده‌ای دائمی در کشاورزی تبدیل شده با این وجود معمولا در فروردین ماه هر سال پدیده های دیگری غیر از سرما همچون توفان و گرد و خاک همراه با بارش‌های رگباری، تگرگ و سیل و سیلاب هم اتفاق می‌افتد که مزید بر خسارات سرما بوده و هست.

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      کشت گلخانه‌ای یا باغ گلخانه‌ای تنها راه نجات از سرمای نابهنگام است

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه