ارسال به دیگران پرینت

جنگ اوکراین | شورش غذایی

مقام سازمان جهانی تجارت: جنگ اوکراین می تواند به شورش غذایی در کشورهای فقیر منجر شود

مدیر کل سازمان جهانی تجارت (WTO) تاثیر درگیری های اوکراین در قیمت مواد خوراکی و قحطی را اساسی توصیف کرد و هشدار داد جنگ اوکراین می تواند به شورش های غذایی در کشورهای فقیر منجر شود. نگوزی اکنجو ایوه‌آلا به کشورهای تولید کننده مواد غذایی درباره احتکار کالاها هشدار داد و گفت بسیار مهم است که از تکرار تجربه همه گیری ناشی از کووید-۱۹ اجتناب شود و به اقدام کشورهای ثروتمند در احتکار حجم بالایی از واکسن ها دردوران همه گیری اشاره کرد.

مقام سازمان جهانی تجارت: جنگ اوکراین می تواند به شورش غذایی در کشورهای فقیر منجر شود

مدیر کل سازمان جهانی تجارت (WTO) تاثیر درگیری های اوکراین در قیمت مواد خوراکی و قحطی را اساسی توصیف کرد و هشدار داد جنگ اوکراین می تواند به شورش های غذایی در کشورهای فقیر منجر شود.

روزنامه گاردین نوشت: نگوزی اکنجو ایوه‌آلا به کشورهای تولید کننده مواد غذایی درباره احتکار کالاها هشدار داد و گفت بسیار مهم است که از تکرار تجربه همه گیری ناشی از کووید-۱۹ اجتناب شود و به اقدام کشورهای ثروتمند در احتکار حجم بالایی از واکسن ها دردوران همه گیری اشاره کرد.

مقام ارشد سازمان جهانی تجارت در مصاحبه با گاردین با تاکید بر وابستگی بسیاری از کشورهای آفریقایی به واردات مایحتاج غذایی از منطقه دریای سیاه، گفت: من فکر می کنم این مساله بسیار نگران کننده است. غذا و انرژی دو کالای مهم در سبد مصرفی کشورهای ضعیف در سراسر جهان است. بیشترین آسیب را کشورهای فقیر و مردم ساکن در این کشورها خواهند دید.

وزیر سابق دارایی نیجریه همچنین گفت ۳۵ کشور افریقایی به واردات غذا از منطقه دریای سیاه وابسته هستند و روسیه و اوکراین در تامین ۲۴ درصد گندم جهان نقش دارند.

وی افزود: کشاورزی همواره موضوع نگران کننده ای در سازمان جهانی تجارت بوده است. دولت ها از دسترسی به بازارهای آنها جلوگیری می کنند و به کشاورزان خود یارانه می دهند. این بحث ها نسبتا داغ بوده و همواره جنجال برانگیز بوده زیرا چنین مسائلی مهم هستند.

اکنجو ایوه‌آلا که اولین سال ریاست سازمان جهانی تجارت را پشت سر می گذارد، در این سازمان منصوب شد تا برخی انگیزه های سیاسی را در سازمانی که گرفتار اختلافاتی بر سر چگونگی آزادسازی تجارت و سازوکارهایی برای رفع اختلافات بود، ایجاد کند.

وی تاکید کرد پیشرفت هایی دراین زمینه حاصل آمده اما از وقتی ریاست سازمان را برعهده گرفته مسائل نسبتا دشوار بوده است و این کار آسانی نیست.

او پس از انتقاد شدید از «آپارتاید واکسن» که آفریقا را در طول همه‌گیری تحت تاثیر قرار داد، گفت: کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی باید در برابر وسوسه احتکار ذخایر غذایی خود مقاومت کنند.

سازمان تجارت جهانی تخمین می زند که ۴۰ درصد از افزایش قیمت جهانی گندم در طول بحران غذایی یک دهه پیش، نتیجه احتکار بوده است.

رئیس سازمان جهانی تجارت همچنین گفت: ما باید مطمئن شویم که از واکسن ها و بحران های غذایی قبلی درس گرفته ایم. من مطمئن نیستم که بتوانیم تأثیر جنگ در اوکراین را به طور کامل کاهش دهیم، زیرا درگیری ها شدید است، اما می‌توانیم بخشی از آن را کاهش دهیم.

اوکراین به طور معمول نیمی از گندم برنامه جهانی غذا را تامین می کند. این برنامه وابسته به سازمان ملل کمک های ضروری غذایی را برای کشورهای درگیر یا گرفتار بلاهای طبیعی مانند قحطی تامین می کند.

روسیه و اوکراین در بین ۱۶۴ عضو سازمان جهانی تجارت هستند. این سازمان با این ایده تشکیل شد که تجارت می تواند به صلح و رفاه بیشتری منجر شود.

انگلیس، کانادا و ۲۷ کشور اتحادیه اروپا تعرفه هایی را با لغو وضعیت روسیه به عنوان کشور مطلوب تجاری وضع کرده اند. مقررات وضعیت کشور مطلوب تجاری سازمان جهانی تجارت به این معنا است که شرایط تجاری یکسانی باید به کشورها اعطا شود.

مقام ارشد سازمان جهانی تجارت همچنین گفت پیش بینی نمی کند روسیه از سازمان متبوعش اخراج شود زیرا این روند پیچیده است و به ۷۵ درصد آرای مثبت اعضای سازمان نیاز دارد.

 
 

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه