ارسال به دیگران پرینت

شپش سر"

راه‌های درمان «شپش سر»

متخصص طب سنتی گفت:‌مهم‌ترین عوامل شیوع شپش داشتن رژیم غذایی نامناسب مانند غذاهای غلیظ، فست‌فوت‌ها، تنقلات مصنوعی و پرخوری است.

راه‌های درمان «شپش سر»

علیرضا یارقلی،  متخصص طب سنتی درباره «شپش سر و راه درمان آن»، اظهار داشت: شپش سر از بیماری‌های شایع در تمام سنین به ویژه کودکان و دانش‌آموزان است که متأسفانه امروز با بهبود شرایط بهداشتی نسبت به گذشته باز هم بسیاری افراد را درگیر کرده و باعث نگرانی خانواده‌ها می‌شود.

وی افزود: اصلی‌ترین راه انتقال شپش تماس مستقیم با رختخواب، لباس، کلاه، شانه، روسری یا وسایل شخصی فرد آلوده است.

متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد: از منظر طب ایرانی مهم‌ترین عوامل شیوع شپش داشتن رژیم غذایی نامناسب مانند غذاهای غلیظ، فست‌فوت‌ها، تنقلات مصنوعی و پرخوری است؛ ضمن اینکه تجمع اخلاط فاسد، سبک زندگی غلط، ضعف سیستم ایمنی و رعایت نکردن بهداشت فردی نیز نقش دارد.

یارقلی با اشاره به روش‌های ریشه‌کن کردن شپش سر، ابراز داشت:‌ جهت ریشه‌کن کردن آن علاوه بر استفاده از داروهای موضوعی باید نسبت به پاکسازی بدن، اصلاح سبک زندگی و داشتن رژیم غذایی مناسب توجه ویژه داشت.

وی با اشاره به تدابیر طب ایرانی برای از بین بردن شپش سر، تصریح کرد: مصرف میوه، سبزیجات تازه، غذاهای سبک و لطیف که خون خوب تولید می‌کنند، استفاده موضعی از روغن‌هایی نظیر روغن زیتون، بادام تلخ، اکالیپتوس و مخلوط روغن گل بنفشه، کتیرا و گل ختمی نیز توصیه می‌شود.

متخصص طب سنتی اضافه کرد: همچنین جوشاندن اسپند آسیاب شده با یک لیوان آب به مدت ۱۵ دقیقه و مالیدن آن به موها و کف سر و پوشاندن سر با یک کلاه به مدت یک ساعت و سپس شستشو با آب گرم و تکرار آن به مدت یک هفته، مؤثر خواهد بود.

یارقلی افزود: اسپری سرکه گرم و روغن زیتون داخل موها و پوشاندن سر با یک کلاه و شستشو و شانه زدن بعد از یک شب؛ همچنین ماسک کردن ترکیب سس و سرکه روی سر و پوشاندن کلاه از شب تا صبح نیز بسیار مفید است.

متخصص طب سنتی گفت: البته باید توجه داشت که در استفاده از تمام روش‌های ذکر شده حتماً موها را با شانه‌های دندان ریز فلزی با دقت شانه کنید تا تخم‌های شپش از ساق‌های مو جدا شود.

وی ابراز گرد: همزمان استفاده از روش‌های درمانی، لباس‌ها، ملحفه و وسایل شخصی را در آب داغ همراه با مواد ضد عفونی کننده شسته و منزل را نیز ضد عفونی کنید تا شپس به افراد دیگر خانواده انتقال پیدا نکند.

 

منبع : افکارنیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه