ارسال به دیگران پرینت

نوروز ۱۴۰۱

توصیه‌هایی برای جلوگیری از تنش در خانواده‌ها، در ایام نوروز

ایام نوروز فرصتی است برای باهم بودن و وقت گذارندن در کنار عزیزان و خانواده، اما متاسفانه این باهم بودن طولانی خود موجب بالا رفتن تنش ها و درگیری میان افراد خانواده می شود

توصیه‌هایی برای جلوگیری از تنش در خانواده‌ها، در ایام نوروز

ایام نوروز فرصتی است برای باهم بودن و وقت گذارندن در کنار عزیزان و خانواده، اما متاسفانه این باهم بودن طولانی خود موجب بالا رفتن تنش ها و درگیری میان افراد خانواده می شود

بیایید با خود تعهد کنیم که با انجام ندادن چند رفتار آزاردهنده از بروز چنین تنش هایی تا حد امکان جلوگیری کنیم

 با خود عهد کنیم فقط همین ایام را تحمل کنیم و بعد از آن همان آدم سابق شویم.

یک: در امور یکدیگر دخالت نکنیم

 یکی از اصلی ترین عوامل تنش در این ایام آن است که افراد خانواده دوبه دو در امور یکدیگر دخالت می کنند.

حتی اگر دیدیم دو نفر از اعضای خانواده در حال بحث و گفتگو هستند به هیچ وجه دخالت نکنیم چون این نوع رفتار دامنه ی مشاجرات را گسترده تر می کند.

دوم: سرزنش نکنیم

 فقط این مدت را به خود قول بدهیم که اگر کسی خطایی کرد یا اشتباهی مرتکب شد دست از سرزنش او برداریم و تا بعد از این ایام این عادت را کنار بگذاریم.

سوم:نصیحت نکنیم

 اشتباه بزرگ پدر و مادر ها این است که این فرصت با هم بودن را تبدیل به کلاس های پند درمانی می کنند که به همین سبب بچه ها از بودن در کنار آنها لذت نمی برند و در مواردی موجب مشاجره و دعوا میان افراد خانواده می شود. 

فرزند شما با سالها نصیحت تغییر نکرد

 این چند روز هم تغییر نکند اتفاق خاصی نمی افتد.

چهارم: غر نزنیم

 آیا می توانیم فقط پانزده روز غر نزنیم؟ 

ببینیم می توانیم در این مدت کوتاه به غذا، به مکان مسافرت، به وضعیت جاده ها و .. غر نزنیم؟ 

غر زدن معمولا جرقه ای است که آتش زیر خاکستر مشاجرات را روشن می کند، مثلا خانوم به وضعیت هتل یا یک رستوران غر می زند و این موجب می شود همسرش تصور کند که کار او را بی ارزش می کند و در نتیجه او نیز دلخور شود و به نحوی دلخوری اش را بروز دهد و موجب اوقات تلخی خانواده گردد.

پنجم: تیکه نیندازیم

 عادت بسیار بد تیکه و کنایه انداختن موجب واکنش های شدید در افراد می شود، اگر دچار این عادت بد هستیم بدان آگاه باشیم و بدانیم با یک کلمه ی تلخ ما حال خوش افراد زیادی خراب می شود، باور کنید اگر دو هفته نیشتر به احساس دیگران وارد نکنیم نمی میریم.

ششم: با حساسیت های دیگران شوخی نکنیم

 شوخی های افراطی و زیاد از حد آغاز گر بسیاری از تنش های خانوادگی است، باور کنید آسمان به زمین نمی آید اگر مدتی شوخی نکنیم یا دست روی نقاط حساس عزیزانمان نگذاریم.

هفتم: کمی خویشتن دار باشیم

با همه آنچه که گفته شد این دو هفته را تمرین کنیم حتی اگر سخن و حرف ناروایی شنیدیم بدان توجه نکنیم و از کنار آن رد شویم، پیش از آنکه واکنش آنی و تند نشان بدهیم به این فکر کنیم که با یک پرخاشگری چگونه موجب برهم خوردن احوال خوش خودمان و دیگران می شویم

 حتی در بدترین حالت ممکن می توانیم در آن لحظه بگوییم که بعد از تعطیلات حسابت را میرسم ولی فعلا از آن گذر می کنم. 

اگر موارد ساده ی بالا را رعایت کنیم نه تنها حس خوب بیشتری در این ایام خواهیم داشت که حتی فرصتی برای رشد شخصیتی خود مهیا کرده ایم.

حیف از این فرصت که جز با شادکامی سپری گردد.

نو بهار است در آن کوش که خوشدل باشی

ای بسا گل بدمد باز و تو در گل باشی

منبع : مجله هنری ژوان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه