ارسال به دیگران پرینت

رشد کودک

مراقب کودکان خود باشید | بلاهایی که موبایل سر کودکان می‌آورد

وقتی کودکان زیر ۱۲ سال برای ساعات زیادی در روز به صفحه نمایش نگاه می کنند، ممکن است با برخی مشکلات رفتاری مانند پرخاشگری یا غم و اندوه مواجه شوند.

مراقب کودکان خود باشید | بلاهایی که موبایل سر کودکان می‌آورد

وقتی کودکان زیر ۱۲ سال برای ساعات زیادی در روز به صفحه نمایش نگاه می کنند، ممکن است با برخی مشکلات رفتاری مانند پرخاشگری یا غم و اندوه مواجه شوند.

نتایج یک تحلیل جدید نشان داد کودکانی که زمان بیشتری را صرف استفاده از تلفن های همراه و رایانه یا تماشای تلویزیون می ‌کنند، احتمالاً بیشتر مشکلات رفتاری مانند پرخاشگری، مشکلات توجه، اضطراب و افسردگی را نشان می ‌دهند.

بررسی داده‌های ۸۷ مطالعه با نزدیک به ۱۶۰ هزار شرکت ‌کننده ۱۲ ساله و کمتر نشان می دهد که صرف زمان بیشتر با نگاه کردن به صفحه نمایش در طول روز با ۲۰ درصد بیشتر خطر مشکلات رفتاری مرتبط است. به گفته محققان، این مشکلات رفتاری کودکان شامل پرخاشگری و بی توجهی می شود

 

 

پژوهشگران معتقدند کودکانی که زمان بیشتری را با استفاده از دستگاه‌های دارای صفحه نمایش، از جمله تلفن، تبلت، رایانه و تلویزیون سپری می‌ کنند، احتمالاً علائم اضطراب و افسردگی را نشان می ‌دهند. 

شری مادیگان (Sheri Madigan) یکی از پژوهشگران این مطالعه در این باره گفت: وقتی کودکان زیر ۱۲ سال برای ساعات زیادی در روز به صفحه نمایش نگاه می کنند، ممکن است با برخی مشکلات رفتاری مانند پرخاشگری یا غم و اندوه همراه باشند.

مادیگان، مدیر پژوهش در زمینه تعیین ‌کننده‌های رشد کودک در دانشگاه کلگری، گفت: با این حال، موضوع فقط مدت زمان تماشای صفحه نمایش نیست، بلکه چگونگی تعامل کودکان با صفحه ‌نمایش‌ است.

مادیگان و همکارانش اعلام کردند که دستورالعمل‌های جدید والدین، مراقبان و مربیان را تشویق می‌ کند تا با کودکان در استفاده از رسانه‌های مبتنی بر صفحه نمایش تعامل داشته و استفاده معنی ‌دار را ترویج کنند. 

به گفته محققان، کاربردهای مثبت یا معنادار دستگاه های صفحه نمایش شامل مواردی است که شامل آموزش، اطلاع از اخبار و رویدادهای جاری یا برقراری ارتباط با دوستان و خانواده می شود. مادیگان در  ارتباط با موضوع فوق گفت، حتی تماشای یک فیلم با خواهر و برادر یا بازی آنلاین با دوستان در حد اعتدال می تواند معنادار باشد.

او افزود: وقتی کودکان از صفحه نمایش به عنوان وسیله ای برای ارتباط با دیگران استفاده می کنند، ارتباط بین زمان نمایش صفحه و مشکلات رفتاری کودکان ضعیف تر است.

با این حال، مطالعات اخیر نشان داده است که افزایش زمان استفاده از نمایشگرها، به ویژه در طول همه گیری کرونا، منجر به افزایش اختلالات سلامت روان و مشکلات رفتاری در بین کودکان شده است.

مادیگان همچنین افزود: وقتی کودکان برای مدت طولانی صفحه نمایش را تماشا می کنند، اعتقاد بر این است که زمان کمتری برای شرکت در سایر فعالیت هایی که می دانیم برای رشد سالم مهم هستند، از جمله فعالیت بدنی، خواب و فعالیت هایی مانند مطالعه و تکالیف باقی می ماند. او گفت که افزایش زمان تماشای نمایشگرها می ‌تواند تأثیرات نامطلوبی بر تعاملات اجتماعی مثبت با دیگران بگذارد.

مادیگان در انتها یادآور شد که بسیاری از مطالعات در طول همه گیری جهانی کرونا گزارش داده اند که زمان تماشای نمایشگرها برای کودکان در طول همه گیری دو برابر شده است. بنابراین، ما ممکن است در واقع شاهد جدی تر شدن آسیب ها با ادامه همه‌ گیری باشیم.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی JAMA Psychiatry منتشر شده است.

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه