ارسال به دیگران پرینت

مواد غذایی | قیمت مواد غذایی

فاجعه کمبود مواد غذایی در جهان در راه است

قیمت مواد غذایی در برخی نقاط جهان سر به فلک کشیده است و بخشی از علت این مشکل مربوط به زنجیره تامین مواد غذایی است. درواقع مشکل کمبود مواد غذایی و کود ناشی از حمله روسیه به اوکراین و تحریم‌های غرب در پاسخ به آن است.

فاجعه کمبود مواد غذایی در جهان در راه است

قیمت مواد غذایی در برخی نقاط جهان سر به فلک کشیده است و بخشی از علت این مشکل مربوط به زنجیره تامین مواد غذایی است.  درواقع مشکل کمبود مواد غذایی و کود ناشی از حمله روسیه به اوکراین و تحریم‌های غرب در پاسخ به آن است.

اوکراین یک تولید کننده عمده گندم است، اما جنگ احتمالاً کاشت و برداشت بهاره محصولات را تضعیف می‌کند.  روسیه نیز یک تولید کننده عمده است، اما تحریم‌ها و جنگ مانع از صادرات این کشور به اکثر نقاط جهان می‌شود.

روسیه، تولید کننده عمده کود در جهان نیز محسوب می‌شود. در واقع، این کشور بزرگترین تولید کننده جهان است.  نفر دوم در این فهرست، چین است، کشوری همسو با روسیه و  با منافعی متضاد ایالات متحده.

شاخص کود‌های آمریکای شمالی بازار سبز که در حال حاضر بالا بود، جمعه گذشته ۱۶ درصد جهش کرد.  اوره، یکی از عناصر اصلی کود، ۲۲ درصد افزایش یافت.  پتاس، یکی دیگر از مواد تشکیل دهنده اصلی (روسیه بزرگترین تولید کننده است)، در برزیل، بزرگترین واردکننده کود در جهان، ۳۴ درصد افزایش یافت.  قیمت "کود اولیه" استاندارد ۱۰-۳۴-۰ نسبت به سال گذشته ۴۹ درصد افزایش یافته است و احتمالاً بسیار بالاتر خواهد رفت.

فاجعه کمبود مواد غذایی در راه است

الکسیس ماکسول، تحلیلگر بلومبرگ، این شرایط  را "یک فاجعه آهسته" می‌نامد، علتش این است که زمین‌های کشاورزی بدون کود بسیار کم بازده است.  بدون کود، عملکرد ذرت و گندم در ایالات متحده بیش از ۴۰ درصد کاهش می‌یابد.  اما از آنجایی که قیمت‌ها بسیار بالاتر خواهد رفت، کشاورزان یا باید در مصرف کود کوتاهی کنند یا قیمت محصولات خود را بسیار افزایش دهند.

همچنین قیمت بنزین و گازوئیل که برای کشاورزی مکانیزه امروزی و رساندن غذا به مصرف کنندگان ضروری است، افزایش می‌یابد.  این افزایش هزینه و کاهش تولید را به کمبود‌های احتمالی ناشی از تهاجم اوکراین اضافه کنید و ما به دنبال افزایش واقعا چشمگیر قیمت مواد غذایی هستیم.  در غرب این به معنای نارضایتی عمومی خواهد بود.  در جای دیگر نیز به معنای گرسنگی خواهد بود و بوروکرات‌ها نیز کمکی نمی‌کنند.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه