ارسال به دیگران پرینت

فائو: جنگ روسیه و اوکراین باعث بحران غذا در جهان می شود

مدیر کل سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) هشدار داد که علاوه بر کمبودهای مرتبط با شیوع ویروس کرونا، اختلال در تولید محصولات کشاورزی در روسیه و اوکراین به دلیل حمله مسکو به همسایه‌اش می‌تواند به طور جدی ناامنی غذایی را در جهان تشدید کند.


فائو: جنگ روسیه و اوکراین باعث بحران غذا در جهان می شود

به گزارش راشاتودی، کو دونگیو، مدیر کل سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، هشدار داد که علاوه بر کمبودهای مرتبط با شیوع ویروس کرونا، اختلال در تولید محصولات کشاورزی در روسیه و اوکراین به دلیل حمله مسکو به همسایه‌اش می‌تواند به طور جدی ناامنی غذایی جهانی را تشدید کند.

وی روز جمعه در بیانیه‌ای به نقش مهم این دو کشور در تولید و عرضه مواد غذایی در جهان اشاره کرد.

روسیه بزرگترین کشور صادرکننده گندم در جهان است و اوکراین پنجمین صادرکننده بزرگ گندم محسوب می‌شود. این دو کشور روی هم 19 درصد جو، 14 درصد گندم و 4 درصد ذرت جهان را تامین می کنند که در مجموع بیش از یک سوم صادرات جهانی غلات را تشکیل می‌دهد.

کو افزود که این دو کشور همچنین تامین کنندگان اصلی دانه کلزا هستند و 52 درصد از بازار صادراتی روغن آفتابگردان جهان را به خود اختصاص داده اند. عرضه جهانی کود نیز بسیار متمرکز است و روسیه تولیدکننده اصلی آن است.

وی در ادامه تأکید کرد که اختلال در زنجیره تامین و مشکلات لجستیکی در تولید غلات و دانه های روغنی اوکراین و روسیه و همچنین محدودیت در صادرات روسیه، پیامدهای مهمی در امنیت غذایی جهان خواهد داشت.

کو گفت: این امر به ویژه برای حدود 50 کشور که حداقل 30 درصد از واردات گندم خود را به روسیه و اوکراین وابسته هستند، صادق است.

این مقام سازمان ملل افزود: بسیاری از آنها کشورهای کمتر توسعه یافته یا کشورهای کم درآمد در شمال آفریقا، آسیا و خاورمیانه نزدیک هستند که با کمبود غذا دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی همچنین گفت: بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیای مرکزی بیش از 50 درصد از عرضه کود خود را به روسیه متکی هستند و کمبود این محصول ممکن است تا سال آینده ادامه یابد.

بر اساس این گزارش، قیمت مواد غذایی که از نیمه دوم سال 2020 در حال افزایش بود، در فوریه 2022 به دلیل تقاضای بالا، هزینه های ورودی و حمل و نقل و اختلالات بندری به بالاترین حد خود رسید.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه