ارسال به دیگران پرینت

عراقی:

جلسه مهم مقتدی صدر با رهبران سیاسی عراقی| علاوه بر پست ریاست‌جمهوری، وزیر خارجه نیز از حزب اتحاد میهنی کردستان انتخاب می‌شود

نشست چند جانبه مقتدی صدر با هادی العامری، فالح الفیاض، احمد الاسدی، خمیس الخنجر و محمد الحلبوسی امروز در منطقه «حنانه» در شهر نجف اشرف برگزار شد و حاضرین در خصوص تشکیل دولت و انتخاب نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور رایزنی کردند.

جلسه مهم مقتدی صدر با رهبران سیاسی عراقی|  علاوه بر پست ریاست‌جمهوری، وزیر خارجه نیز از حزب اتحاد میهنی کردستان انتخاب می‌شود

«خمیس الخنجر» پس از این نشست در صفحه توئیتر خود نوشت که فضای جلسه بسیار مثبت و سازنده بود. او با تشکر از مقتدی صدر به دلیل ابتکار جدیدش، نسبت به تشکیل دولت در آینده نزدیک ابراز امیدواری کرد. منظور خمیس الخنجر از ابتکار مقتدی صدر به تماس او با نوری المالکی در شامگاه پنج شنبه اشاره دارد که موجب شد روند سیاسی از حالت بن بست خارج شده و امیدواری‌ها برای تشکیل سریع دولت افزایش یابد.

از سوی دیگر دو منبع عراقی نیز به وبگاه شفق نیوز گفتند که در نشست دو ساعته «حنانه» بر سر گزینه «ریبر احمد» به عنوان کاندیدای حزب دموکرات کردستان برای پست ریاست‌جمهوری توافق شده است. همچنین حاضرین در خصوص ساز و کار انتخاب نخست‌وزیر نیز به تفاهم رسیده‌اند.

اما از آن‌جایی که ریاست‌جمهوری در عراق همواره سهم حزب اتحاد میهنی کردستان بوده، حاضرین در این جلسه اعلام کرده‌اند که حزب اتحاد میهنی می‌تواند در تشکیل کابینه مشارکت داشته باشد، این سخن بدین معناست که وزیر خارجه از حزب اتحاد میهنی انتخاب خواهد شد.

این دو منبع همچنین گفتند که هنوز توافقی بر سر گزینه نخست‌وزیری صورت نگرفته و قرار است نشست عالی دیگری میان مقتدی صدر و کمیته چارچوب هماهنگی شیعیان در روزهای آتی برگزار شود تا در این خصوص گفت‌و‌گو کنند.

در نشست امروز مقتدی صدر از همه گروهای سیاسی خواسته است تا به خاطر شرایط فعلی کشور تا حد ممکن از خواسته‌های خود عدول کرده و راه را برای تشکیل هرچه سریع‌تر دولت هموار کنند.

او پس از نشست امروز در صفحه توئیتر خود بار دیگر بر تشکیل دولت بر اساس اکثریت ملی تأکید کرد و نوشت: «نه شرقی و نه غربی، دولت اکثریت ملی»

نشست امروز در نجف اشرف در حالی است که به گفته منابع عراقی مقتدی صدر در گفت‌و‌گو با نوری المالکی در شامگاه پنج‌شنبه، «جعفر الصدر» را به عنوان نخست‌وزیر عراق پیشنهاد کرده است. «جعفر الصدر» پسر عمو و برادر خانوم مقتدی صدر و پسر شهید آیت‌الله «محمد باقر صدر» و هم اکنون سفیر عراق در انگلیس است. وبگاه بغداد الیوم نیز روز گذشته نوشت که نوری المالکی پس از مطرح کردن پیشنهاد مقتدی صدر با کمیته هماهنگی شیعیان، با او تماس گرفته و گفته است که دیگر احزاب شیعه نیز با گزینه «جعفر الصدر» موافق هستند.

در این باره یک نماینده پارلمان عراق نیز دیروز بدون ذکر نام خود به وبگاه العربی الجدید گفت که تعدادی از علمای نجف وارد عمل شده و اقدام به میانجیگری کرده‌‌اند. به گفته وی میانجیگری علمای نجف موجب شده است تا گام خوبی برای نشستن رهبران سیاسی پشت یک میز و گفت‌و‌گو برای حل مشکلات برداشته شود.

جریان صدر عراق طی انتخابات اخیر، موفق شد با کسب ۷۳ کرسی از اصل ۳۲۹ کرسی پارلمانی در صدر قرار گیرد و پس از آن، ائتلاف سنی تقدم با ۳۷ کرسی و ائتلاف دولة القانون با ۳۳ کرسی، حزب دموکرات کردستان عراق با ۳۱ کرسی، ائتلاف کردستان و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری با ۱۷ کرسی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

درست است که جریان صدر بیشترین کرسی‌های پارلمانی را در این انتخابات کسب کرده اما برای تشکیل دولت این کرسی‌ها کافی نیست و می‌بایست با سایر گروه‌های سیاسی پیروز در انتخابات، ائتلاف تشکیل دهد.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه