ارسال به دیگران پرینت

نشست مهم چهارجانبه در بغداد

منابع عراقی از نشست چهارجانبه و مهم در پایتخت این کشور پرده برداشتند که ظرف امروز یا فردا برای برون رفت از بن بست سیاسی جاری در این کشور برگزار خواهد شد.

نشست مهم چهارجانبه در بغداد

منابع عراقی از نشست چهارجانبه و مهم در پایتخت این کشور پرده برداشتند که ظرف امروز یا فردا برای برون رفت از بن بست سیاسی جاری در این کشور برگزار خواهد شد.

یک منبع سیاسی مطلع از نشست قریب الوقوع «نچیروان بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان، «محمد الحلبوسی»، رئیس مجلس عراق، «حسن العذاری» و رئیس فراکسیون صدر با «هادی العامری»، رئیس ائتلاف فتح در بغداد خبر داد.

نشست مذکور امروز جمعه یا فردا برگزار می‌شود و در آن درباره مساله تشکیل دولت جدید عراق و طرح «مسعود بارزانی»، رئیس حزب دموکرات کردستان برای حل اختلافات بحث و تبادل نظر خواهد شد.

این نشست در راستای طرح بارزانی برای حل اختلافات میان گروههای سیاسی عراقی است که پیش از این نیز به نشست «نچیروان بارزانی، الحلبوسی و خمیس الخنجر با مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر در نجف اشرف منجر شده بود.

تلاش های زیادی صورت گرفته است تا اختلافات بین صدر و چارچوب هماهنگی حل شود اما صدر همچنان بر موضع خود مبنی بر تشکیل دولت بدون حضور نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون پافشاری می کند.

طرح بارزانی مبهم است

«محمود سلامی» یک عضو فراکسیون چارچوب هماهنگی جریانات شیعه در مجلس عراق با تأکید بر اینکه این ائتلاف تلاش ها در زمینه ایجاد تفرقه و دودستگی در آن را ناکام گذاشته است تصریح کرد: طرح مسعود بارزانی رهبر حزب دموکرات کردستان برای پیشبرد روند سیاسی عراق همچنان مبهم است.

به گزارش «المعلومه» گفت: ائتلاف‌ها همچنان به قوت خود باقی است و چارچوب هماهنگی توانست تلاش های کسانی را که به ایجاد دودستگی در آن امیدوار بودند ناکام بگذارد.

محمود سلامی افزود: رهبران چارچوب هماهنگی همچنان درهای گفتگو را بازگذاشته و «هادی عامری» را به عنوان نماینده شان برای گفتگو با سایر جریانات سیاسی معرفی کرده‌اند که مهمترین محورهای گفتگوها نیز مشارکت در دولت براساس دیدگاهها و حضور در آن است. این در حالی است که برخی از جریانات به ایجاد چنددستگی در چارچوب هماهنگی امیدوار هستند؛ اما به دلیل همبستگی در این ائتلاف، امیدهای این جریانات برباد خواهد رفت.

عضو ارشد چارچوب هماهنگی تصریح کرد: مشارکت چارچوب هماهنگی باید براساس دیدگاه و مناصب باشد. زیرا امور کابینه بیشتر به جریانات شیعه ارتباط دارد و باید همه جریانات در آن حضور داشته باشند. این در حالی است که درهای گفتگو همچنان باز است. اما طرح مسعود بارزانی همچنان مبهم است و در صورتی که چارچوب هماهنگی تصمیم به مشارکت در دولت بگیرد همه جریانات آن به همراه کلیه احزاب شیعه در دولت حضور خواهند داشت. در غیر این صورت، ما گزینه های دیگری در اختیار داریم.

محمود سلامی تأکید کرد: قانون اساسی عراق درباره بزرگترین فراکسیون مجلس به صراحت اعلام کرده است که مدیریت اولین نشست مجلس با مسن ترین نماینده آن خواهد بود. نشست با سوگند نمایندگان آغاز و با انتخاب رئیس مجلس و نایبانش پایان خواهد بود. این بدان معنی است که زمانی که رئیس مجلس، بر کرسی می نشیند دومین جلسه پارلمان آغاز می‌شود. این در حالی است که بزرگترین فراکسیون در جلسه اول، معرفی می‌شود.

عضو ارشد چارچوب هماهنگی در پایان تصریح کرد: چارچوب هماهنگی بر معرفی خودش به عنوان بزرگترین فراکسیون مجلس تأکید دارد.

توضیح دادگاه فدرال درباره سازوکار انتخاب رئیس جمهور عراق

دادگاه عالی فدرال به عنوان عالی ترین نهاد قضایی عراق به سؤال برهم صالح رئیس جمهور این کشور درباره سازوکار انتخاب رئیس جمهور در مجلس و حد نصاب آن پاسخ داد.

دادگاه عالی فدرال عراق با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: رئیس جمهور از بین نامزدهای پست ریاست جمهوری با رأی دو سوم مجموع کل نمایندگان مجلس عراق انتخاب می شود و حد نصاب تشکیل جلسه انتخاب رئیس جمهور نیز، حضور دو سوم مجموع کل نمایندگان مجلس عراق می باشد.

قرار است مجلس عراق در جلسه روز دوشنبه رئیس جمهور این کشور را با اکثریت دو سوم آرای نمایندگان از بین 25 نامزد برای این پست تعیین کند. رقابت اصلی بین برهم صالح رئیس جمهور کنونی و نامزد اتحادیه میهنی با هوشیار زیباری نامزد حزب دموکرات کردستان به رهبری «مسعود بارزانی» است.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه