ارسال به دیگران پرینت

اقتصاد | صنعت | مشکلات تولید

تولید، مشکلی جز عدم مدیریت صحیح دولت ندارد

هر کالای کشاورزی نوسان قیمت دارد و این کار طبیعی است و تولید ما در یک نمودار خطی است اما نمودار در مصرف سینوسی است، از طرفی انبارداری محصولات کشاورزی هم سخت است.

تولید، مشکلی جز عدم مدیریت صحیح دولت ندارد
 مهدی معصومی اصفهانی/ معاون کمیسیون کشاورزی اتاق تهران

-  هر کالای کشاورزی نوسان قیمت دارد و این کار طبیعی است و تولید ما در یک نمودار خطی است اما نمودار در مصرف سینوسی است، از طرفی انبارداری محصولات کشاورزی هم سخت است. لذا وقتی مصرف به هر دلیلی افزایش یا کاهش پیدا می کند قیمت محصول هم تغییر می کند. البته در هر صنعتی مثلا در صنعت مرغ و تخم مرغ  تا 20% تلورانس هم منطقی است. درست است که تحریم ها هم بر قیمت کلی اثرگذار است، ولی در داخل مثلا در اول ماه محرم، ماه رمضان و اعیاد مثل نوروز افزایش قیمت وجود دارد، این مربوط به میزان عرضه و تقاضای داخلی است. 

-  البته قیمت گران ربطی به تولید ندارد وقتی یک کالایی مواد اولیه و هزینه های سربارش گران می شود طبیعتا قیمت محصول نهایی هم گران می شود و در صنعت مرغ و تخم مرغ هم بیشترین مواد اولیه اش وارداتی است که قیمت ارز در این صنعت بسیار تاثیرگذار است. در صنعت مرغ و تخم مرغ جدای این که مازاد تولید وجود دارد طرفیت خالی هم وجود دارد. بنابراین مشکلی در تولید نیست فقط در بخش واردات که 85% در این صنعت اثر دارد نیاز به مدیریت دولت دارد که چگونه قیمت ارز را تعیین می کند. 

-  در کل تولید، مشکلی جز عدم مدیریت صحیح دولت ندارد. مدیریت در این صنعت به گونه ای است که الان برای شب عید مازاد تولید هم داریم اما اگر یک شبه میزان مصرف بالابرود قطعا قیمتش افزایش پیدا می کند زیرا تولید در هرروز به یک مقدار مشخص است و نمی توانیم از مرغدار بخواهیم برای یک هفته آخر سال تولید خود را افزایش دهد. در حال حاضر در این صنعت نه کمبود مواد اولیه و نه مشکل بیماری وجود دارد، بنابراین برای شب عید هیچ نگرانی در صنعت مرغ و تخم مرغ  نیست. 

 

منبع : روند اقتصادی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه