ارسال به دیگران پرینت

بنیاد شهید:

کشته های بعثی در زمره موسسه شهدا عراق نیستند

آمار شهدای موسسه شهدای عراق ۳۳۰ هزار نفر است که ۶۰ هزار شهید مربوط به زمان صدام و توسط رژیم بعث، ۱۰ هزار شهید از نیروهای حشد الشعبی در جنگ با داعش و مابقی مربوط به حملات تروریستی به خصوص در شهرهای شیعه‌‎نشین است.

 کشته های بعثی در زمره موسسه شهدا عراق نیستند

آمار شهدای موسسه شهدای عراق ۳۳۰ هزار نفر است که ۶۰ هزار شهید مربوط به زمان صدام و توسط رژیم بعث، ۱۰ هزار شهید از نیروهای حشد الشعبی در جنگ با داعش و مابقی مربوط به حملات تروریستی به خصوص در شهرهای شیعه‌‎نشین است.

حسن ساکی مدیرکل امور بین‌الملل بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشستی با اصحاب رسانه در خصوص تفاهم‌نامه یک‌ساله‌ای که حاصل سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به کشور عراق است گفت: سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به کشور عراق با هماهنگی مسئولان و سازمان‌های مربوطه و با نظر حقوقدانان و حوزه حقوقی وزارت امور خارجه انجام شد.

به گزارش  ایثار، ساکی با اشاره به سوالاتی که در چند روز اخیر در فضای مجازی در مورد جامعه هدف موسسه شهدا عرق مطرح شده است، گفت: چند سال پیش و قبل از مطرح شدن دعوت رسمی از بنیاد شهید و امور ایثارگران ایران، این سؤالات برای بنیاد نیز ایجاد شده بود ولی با اندکی مطالعه و بررسی قرائن به حقیقت این شبهه و سؤال می‌توان دست یافت.

وی ادامه داد: بررسی‌های دقیق کارشناسان، بررسی‌ مدارک، مستندات و قانون مربوط به مصادیق شهید در موسسه شهدا عراق، این شبهه را برطرف کرد و بر اساس ماده ۱ قانون «شهید» در عراق، کشته‌شدگان رژیم بعثی به هیچ عنوان در آمار شهدای موسسه شهدا عراق محسوب نمی‌شوند.

 
 
 
 
 

مدیرکل امور بین‌الملل بنیاد شهید و امور ایثارگران در تبیین ماده ۱ قانون «شهید» در عراق ادامه داد: هر شهروند عراقی که در عراق مقیم است و جان خود را به طور مستقیم بر اثر جنایت‌های حزب بعث از جمله اعدام، زندانی، شکنجه، نسل‌کشی، سلاح شیمیایی، جنایت‌های ضد بشریت رژیم بعث، انحلال فیزیکی، آوارگی، فرار از خدمت نظامی در زمان جنگ با ایران و مدفون شدن در گورهای دسته جمعی به دلیل مخالفت با رژیم بعثی فدا کرده است، شهید محسوب می‌شود.

ساکی در این خصوص تأکید کرد: خانواده‌های کشته‌شدگان نیروهای بعثی هیچ‌گونه ارتباطی با موسسه شهدای عراق ندارند. همان‌طور که پس از انقلاب اسلامی در ایران هیئت‌های پاکسازی برای رژیم پهلوی تشکیل شد، تمام افرادی که با رژیم بعثی عراق در ارتباط بودند نیز از ادارات و سازمان‌های عراق بیرون رانده شدند، مگر اینکه هویت فردی مخفی مانده باشد، همانطور که ممکن است در کشور ما نیز چنین افرادی وجود داشته باشند و این موضوع طبیعی است.

وی با اشاره به شهدایی که در موسسه شهدای عراق ثبت ‌شده‌اند، افزود: این شهدا، همان افرادی هستند که در کنار رزمنده‌های ایرانی برای دفاع از انقلاب و وطن ما در جبهه ایران علیه نیروهای بعث جنگیدند و شهید شدند که تعداد آن‌ها به چند هزار نفر می‌رسد. تعداد برخی از شهدای خانواده‌های عراقی به ۲، ۳ و ۴ شهید هم می‌رسد.

حسن ساکی اضافه کرد: آمار شهدای موسسه شهدای عراق ۳۳۰ هزار نفر است که ۶۰ هزار شهید مربوط به زمان صدام و توسط رژیم بعث، ۱۰ هزار شهید از نیروهای حشد الشعبی در جنگ با داعش و مابقی مربوط به حملات تروریستی به خصوص در شهرهای شیعه‌‎نشین است. 

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه