ارسال به دیگران پرینت

تانک روس‌ها | اوکراین

فاجعه برای تانک روس‌ها در جنگ با اوکراین

حذف سعدالله‌اف از مسابقات جهانی و المپیک در سال‌های آینده، زندگی این کشتی‌گیر تراز اول تاریخ کشتی را نیز احتمالا زیر و رو خواهد کرد. او اگرچه تا همین الان هم جایگاهی شبیه جایگاه ماخاربک خادارتسف را در تاریخ کشتی بدست آورده، ولی حقش بسی بیش از این‌هاست.

فاجعه برای تانک روس‌ها در جنگ با اوکراین

حملۀ نظامی روسیه به اوکراین، جدا از لطمات فراوانش به مردم اوکراین، مردم روسیه را نیز به انحاء گوناگون متضرر می‌کند. از سرمایه‌داران بزرگ روسی تا مردم عادی این کشور و البته قهرمانان ورزشی‌اش.

   شاید در بین ورزشکاران روسیه، کسی که بیشترین زیان از جنگ اوکراین نصیبش می‌شود، عبدالرشید سعدالله‌اف ستارۀ کشتی آزاد روسیه باشد.

    سعدالله‌اف زادۀ 1996 است و تا پایان سال 2021، یعنی تا 25 سالگی، موفق به کسب دو طلای المپیک و پنج طلای جهانی شده است. اگر اتحادیۀ جهانی کشتی ممنوعیت حضور روسیه را در مسابقات بین‌المللی کشتی لغو نکند، سعدالله‌اف در شهریور یا مهر ماه سال آتی، طلای مسابقات جهانی را از دست می‌دهد.

   عبدالرشید سعدا‌لله‌اف با 7 طلای جهانی و المپیک، فقط سه سال دیگر باید در این دو آوردگاه مهم طلا بگیرد تا به رکورد تاریخی الکساندر مدوید برسد. مدوید با سه طلای المپیک و هفت طلای جهانی، موفق‌ترین آزادکار تاریخ کشتی است.

    اگر سعدالله‌اف از حضور در میادین جهانی کشتی محروم نشود، او در سن 28 سالگی به رکوردی می‌رسد که مدودید در 35 سالگی بر جای گذاشت. مدودید در المپیک 1972 سومین طلای المپیکش را گرفت و با سه طلای المپیک و هفت طلای جهانی (و البته یک نقره و یک برنز جهانی) به کارش در تیم کشتی شوروی خاتمه داد.

    سعدالله‌اف اما سه سال دیگر، در سن 28 سالگی، می‌تواند سه طلای المپیک و هفت طلای جهانی داشته باشد. او البته یک نقرۀ جهانی هم دارد.

    طبیعتا 28 سالگی پایان راه برای سعدالله‌اف نخواهد بود و او می‌تواند دست کم تا 32 سالگی کشتی بگیرد و در این صورت نه تنها تعداد مدال‌هایش نیز از مدوید (با 12 مدال جهانی و المپیک) بیشتر خواهد شد، بلکه به احتمال زیاد می‌تواند به رکورد 12 طلای (جهانی و المپیک) الکساندر کارلین نیز برسد.

کارلین با سه طلای المپیک و 9 طلای جهانی در کشتی فرنگی، پرافتخارترین کشتی‌گیر تاریخ روسیه و پرافتخارترین کشتی‌گیر تاریخ در کشتی مردان است. کارلین یک نقرۀ المپیک هم دارد و با 13 مدال جهانی و المپیک، از حیث تعداد مدال هم بالاتر از مدوید ایستاده است.

   رشید سعدالله‌اف می‌توانست از مدوید و کارلین پیشی بگیرد و پرافتخارترین کشتی‌گیر تاریخ کشتی روسیه و جهان شود. اما فعلا که اتحادیۀ جهانی کشتی او و سایر کشتی‌گیران روسیه را از حضور در مسابقات جهانی محروم کرده و اگر شرایط تغییر نکند، "تانک روس" در اثر ورود تانک‌های روس به اوکراین، مسابقات جهانی سال 2022 را از دست می‌دهد.

   قطعا مسابقات جهانی سال 2022 بدون حضور سعدالله‌اف و سایر کشتی‌گیران تیم‌های آزاد و فرنگی روسیه، لطف چندانی ندارد. اگرچه این یک فرصت برای تیم‌های آزاد و فرنگی ایران و آمریکاست که راحت‌تر از قبل برای قهرمانی در این مسابقات خیز بردارند. اما غیبت تانک روس و یارانش، قطعا از جذابیت مسابقات و البته ارزش قهرمانی تیم قهرمان خواهد کاست.

فاجعه برای تانک روس‌ها در جنگ با اوکراین

   سعدالله‌اف کشتی‌گیر محبوب ولادیمیر پوتین است و شاید همین هم یکی از عوامل کاهش شانس حضور او و یارانش از حضور در مسابقات جهانی آتی باشد.

   اما جدا از مسابقات جهانی سال 2022، اگر جنگ اوکراین و تحریم کشتی روسیه از سوی اتحادیۀ جهانی کشتی به درازا بکشد و سعدالله‌اف مسابقات جهانی 2023 و المپیک 2024 را نیز از دست بدهد، باید گفت یک فاجعۀ بزرگ در کشتی دنیا و مهم‌تر از آن، در تاریخ کشتی رخ داده است؛ فاجعه‌ای که البته فقط اهالی کشتی بابت آن افسوس می‌خورند.

   حذف سعدالله‌اف از مسابقات جهانی و المپیک در سال‌های آینده، زندگی این کشتی‌گیر تراز اول تاریخ کشتی را نیز احتمالا زیر و رو خواهد کرد. او اگرچه تا همین الان هم جایگاهی شبیه جایگاه ماخاربک خادارتسف را در تاریخ کشتی بدست آورده، ولی حقش بسی بیش از این‌هاست.

    دوستداران کشتی باید دعا کنند که حماقت پوتین و جنگ خانمانسوز اوکراین پایان یابد و سعدالله‌اف، کشتی‌گیر مسلمان روس‌ها، بتواند در مسابقات جهانی 2022 حضور یابد.

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      این قضیه رو دیگه باید از دولت هایی بپرسید که شعار ورزش غیر سیاسی میدن اما به منافع خودشون که میرسه حاضرن حتی روزگار کل ورزشکارهای کشوری که باهاش در تقابلن رو سیاه کنن

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه