ارسال به دیگران پرینت

قیمت جهانی گندم رکورد ۱۴ سال گذشته را شکست

در گیری بین روسیه و اوکراین به عنوان بزرگترین صادرکنندگان گندم دنیا قیمت این محصول را به بالاترین رقم از ۲۰۰۸ رسانده و احتمال بالا رفتن قیمت موادغذایی در جهان را افزایش داده است.

قیمت جهانی گندم رکورد ۱۴ سال گذشته را شکست

قیمت جهانی گندم در روز پنجشنبه به یک رکورد جدید طی ۱۴ سال گذشته رسید. درگیری‌ بین روسیه و اوکراین به‌عنوان دو صادرکننده بزرگ گندم، نگرانی درمورد عرضه‌ی جهانی این کالا را بالا برده‌است.

قیمت گندم ۷.۶۲ درصد افزایش‌یافته و به ۱۰.۵۹ دلار در هر بوشل رسیده‌است، یعنی بالاترین رقم از ۲۰۰۸. هر بوشل معادل ۲۵.۴ کیلوگرم است. قیمت جهانی ذرت و دانه‌های سویا هم افزایش‌یافته است. قیمت ذرت برای فروش در ماه مه ۰.۷ درصد بالا رفته و به ۷.۳۱ دلار در هر بوشل رسیده‌است. این قیمت برای ذرت از ۲۰۱۳ بی‌سابقه است.

علی‌رغم تلاش برای ازسرگیری مذاکرات، درگیری بین روسیه و اوکراین ادامه دارد. درنتیجه، شرکت‌های کشتیرانی بین‌الملل ترجیح می‌دهند از بنادر دریای سیاه که هر دو کشور از آن برای صادرات غلات استفاده می‌کنند، دوری کنند.

روسیه بزرگ‌ترین صادرکننده گندم دنیاست و بیش‌از ۱۸ درصد از صادرات بین‌المللی این محصول را برعهده دارد. روسیه و اوکراین روی‌هم‌رفته ۳۰ درصد از عرضه گندم جهان را در اختیار دارند. بحران اوکراین می‌تواند قیمت مواد غذایی در سراسر جهان را به بالاترین رقم برساند.

منبع : اقتصاد آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه