ارسال به دیگران پرینت

فائو: کشاورزان افغانستان ناامیدانه در انتظار غله، غذا و پول هستند

سازمان خواربار و کشاورزی (فائو) سازمان ملل متحد می‌گوید در حالی که وضعیت بشری در افغانستان هرگز خوب نبوده، حالا قیمت‌ها افزایش یافته و نیازها همچنان از عرضه بیشتر شده است.


فائو: کشاورزان افغانستان ناامیدانه در انتظار غله، غذا و پول هستند

سازمان خواربار و کشاورزی (فائو) سازمان ملل متحد می‌گوید در حالی که وضعیت بشری در افغانستان هرگز خوب نبوده، حالا قیمت‌ها افزایش یافته و نیازها همچنان از عرضه بیشتر شده است.

ریچارد ترنچارد، نماینده این نهاد در کابل می‌گوید: "وضعیت فاجعه‌بار است. دهقانانی که با آنها صحبت کرده‌ایم تقریبا تمام محصولات خود را امسال از دست داده‌اند، بسیاری مجبور به فروش دام‌های خود شدند، آنها بدهی‌های هنگفتی انباشته‌اند، ساده اینکه پولی ندارند."

او افزود: "هیچ کشاورزی نمی‌خواهد زمین خود را ترک کند. اما وقتی غذا نداشته باشی، غله‌ای از محصول قبلی نداشته باشی، دانه‌ای در مزارع نباشد و دام‌هایت از بین رفته باشد، چاره ای نداری."

سازمان ملل متحد گفته است که ۱۸.۸ میلیون افغان قادر به تغذیه روزانه خود نیستند و این رقم تا پایان سال به ۲۳ میلیون نفر افزایش می‌یابد.

آنچه به عنوان یک بحران خشکسالی آغاز شده، به فاجعه اقتصادی تبدیل شده است، به طوری که انتظار می‌رود از هر ۱۰ مرکز شهری، ۹ مرکز شهری با سختی شدیدی مواجه شوند، زیرا بدهی‌ها انباشته شده و پس‌اندازها کم می‌شوند.

به نظر می‌رسد خشکسالی گسترده در افغانستان بدتر شود، کشاورزان و دامداران برای دومین سال متوالی خشکسالی در سال ۲۰۲۲ آماده می‌شوند و انتظار می‌رود الگوی جوی "لانینیا" در ماه‌های آینده شرایط خشک‌تر از حد معمول را برای افغانستان به ارمغان بیاورد.

فائو هشدار داد که این وضعیت خطر قحطی بسیار واقعی را در سال ۲۰۲۲ ایجاد خواهد کرد، مگر اینکه حمایت گسترده فوری برای محافظت از این مردم و معیشت آنها خیلی زود برسد.

ترنچارد با اصرار می‌گوید: "بدیهی است آنچه اکنون لازم است تهیه بذر، کود و کمک غذایی برای آن‌ها است که برنامه جهانی غذا ارائه می‌کند... اما همچنین، پول نقد لازم است".

این مقام فائو پس از بازدید از ولسوالی زنده‌جان در ولایت هرات در غرب کشور - یکی از ۲۵ ولایتی که دچار خشکسالی شده است - گزارش داد که خانواده‌ها، کسان و نهادهایی ندارند که بتوانند برای گرفتن قرضه به آنها مراجعه کنند.

او افزود که مردم حتی برای بدست آوردن پول "هر چیزی را می‌فروشند".

وضعیت وخیم است. زیرا زراعت ستون فقرات معیشت افغانستان و برای اقتصاد افغانستان حیاتی است، بر اساس گزارش فائو، حدود ۷۰ درصد افغان‌ها در مناطق روستایی زندگی می‌کنند و تخمین زده می‌شود که ۸۰ درصد کل معیشت به کشاورزی یا گله‌داری بستگی دارد.

آقای ترنچارد گفت که خشکسالی گسترده باعث شده است که خانواده‌ها در طول فصل کم باران فعلی، پس از کاهش ۸۰ تا ۹۰ درصدی برداشت، چیزی برای خوردن نداشته باشند.

او پس از مشاهده میزان رنج در خیابان‌های دهات در هرات، خواستار افزایش زیاد کمک‌های بشردوستانه شد.

او گفت: "تنها غذایی که دارند، غذایی است که مردم هنگام عبور و غیره به آنها می‌دهند. آنجا سرد است، وضعیت سخت و دشواری است و آنچه مرا می‌ترساند این است که اگر آن معیشت دهات از بین برود، شاهد بیجا شدن عظیم مردم خواهیم بود."

تجدید نظر فوری

فائو برای کمک به پنج میلیون مرد، زن و کودک در زمستان و بهار آینده به ۱۱۵ میلیون دلار نیاز فوری دارد. از این مبلغ، از هر پنج دالر، یک دلار مستقیما برای حمایت از زنان افغان است.

این سازمان می‌گوید بسته کمکی کشت گندم به قیمت ۱۵۷ دلار، یک خانواده زارع را قادر می‌سازد تا نیازهای غلات خود را برای یک سال برآورده کند، در حالی که ۱۰۸۰ دلار برای تامین حداقل نیازهای غذایی یک خانواده متوسط لازم است، کاری که در حال حاضر تعداد کمی از آنها می‌توانند از عهده انجام آن برآیند.

فائو در حال حاضر بسته‌های کشت گندم را برای فصل گندم زمستانی افغانستان در ۳۱ ولایت از ۳۴ ولایت توزیع می‌کند که شامل بذر گندم با کیفیت بالا و محلی عرضه شده و آموزش فنی برای اطمینان از بهترین نتایج ممکن برای کشاورزان است.

عصمت الله میرزاده، یک کشاورز از روستای صفرخان، در ولسوالی زنده‌جان هرات، گفت: "اگر ما این کیسه بذر گندم گواهی شده را دریافت نمی‌کردیم، امسال نمی‌توانستیم گندم کشت کنیم. به گفته او، این دانه‌های اصلاح شده گندم، عملکرد بسیار بهتری خواهند داشت."

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه