ارسال به دیگران پرینت

تل‌آویو عامل رای مثبت امارات به قطعنامه ضد روسی

یک وبگاه عبری فاش کرد که تل‌آویو به درخواست آمریکا، امارات را مجاب کرده است که به قطعنامه ضد اقدام نظامی روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد رأی دهد.

تل‌آویو عامل رای مثبت امارات به قطعنامه ضد روسی

وبگاه عبری «والا»، شامگاه پنجشنبه، فاش کرد که تل‌آویو پس از فشار بر امارات، این کشور را قانع کرده که به طرح ضد روسیه در سازمان ملل رأی دهد.

روزنامه «العربی الجدید» به نقل از پایگاه والا در این خصوص گزارش داد پس از آنکه امارات جمعه هفته گذشته از رأی به قطعنامه ضد روسیه در شورای امنیت امتناع کرد، دولت آمریکا ترسید که ابوظبی همین موضع را هنگام رأی به طرح مشابه در مجمع عمومی سازمان ملل تکرار کند. این مسئله موجب شد که واشنگتن از تل‌آویو بخواهد در این امر مداخله کند و امارات را برای رأی به طرح یادشده ترغیب نماید.

امارات، هند و چین، جمعه هفته گذشته، به قطعنامه شورای امنیت علیه اقدام نظامی روسیه در اوکراین رأی ممتنع دادند و این در حالی بود که مسکو این قطعنامه را وتو کرد.

وبگاه والا در ادامه گزارش خود به نقل از دو مقام آمریکایی و صهیونیست اضافه کرد که «یائیر لاپید» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی عملا با «عبدالله بن زاید» وزیر امور خارجه امارات تماس گرفت و از او خواست که به طرح ضد اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین رأی دهد که طرف اماراتی این کار را انجام می‌دهد.

قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، چهارشنبه شب، علیه روسیه با ۱۴۱ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۳۵ رأی ممتنع به تصویب رسید. 

این وبگاه عبری همچنین در بخشی دیگری خبر داد که تصمیم «غافلگیرانه» امارات برای عدم رأی به طرح ضد روسیه در شورای امنیت سازمان ملل به علت سرخوردگی و ناامیدی «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی از موضع آمریکا در قبال عملیات ارتش یمن علیه امارات بوده است.

این پایگاه به نقل از دو منبع آمریکایی و اماراتی در این خصوص نوشت به‌رغم آنکه آمریکا حملات حوثی‌ها را محکوم کرد و یک اسکادران از پرنده‌های نظامی پیشرفته و ناوشکن برای دفاع از ابوظبی ارسال کرد، اما بن زاید بر این باور است که پاسخ آمریکا کُند بوده و آمریکایی‌ها امارات را تنها رها کردند و به اندازه کافی از آن‌ها حمایت نکردند.

طبق این گزارش، ولی‌عهد ابوظبی در دیدار اخیر خود با «برت مک‌گرک» مشاور ارشد رئیس‌جمهور آمریکا در امور خاورمیانه این مسئله را به اطلاع طرف آمریکایی رسانده است.

مواضع امارات پس از هشدارهای مکرر صنعاء به ابوظبی درباره مداخله در امور داخلی یمن و تلاش برای تنش‌زایی در این کشور، -تا پیش از حمله گروه عراقی موسوم «الویه الوعد الحق»- در سه مرحله هدف حمله موشکی و پهپادی ارتش یمن قرار گرفت.

«محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در گفت‌و‌گو با شبکه «العربی» خبر داده بود: «معامله‌ای میان عربستان سعودی و امارات وجود دارد که به موجب آن، عربستان سعودی تمام استان‌های جنوبی یمن از جمله شبوه را به امارات تحویل می‌دهد و به ازای آن، امارات تمام ظرفیت‌های نظامی خود را همچون گذشته [در یمن] به کار خواهد گرفت».

البخیتی هشدار داده بود: «ما از اینجا به امارات توصیه می‌کنیم که به اقدامات تنش‌زای خود ادامه ندهد چراکه اگر این تنش ادامه پیدا کند، یمن مجبور به حمله به عمق خاک این کشور خواهد شد. ما در وضعیت جنگی قرار داریم». پس از این هشدار، خاک امارات سه بار هدف حمله قرار گرفت. پس از اولین حمله «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر نوشت: «حمله پهپادی امروز در ابوظبی را شدیدا محکوم می‌کنم و به خانواده‌های کشته‌شدگان تسلیت می‌گویم و برای زخمی‌ها آرزوی بهبودی عاجل دارم.اسرائیل در کنار امارات است».

منبع : مشرق
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه