ارسال به دیگران پرینت

ثروتمندترین مرد روسیه در فهرست تحریم؛ الکسی مورداشوف کیست؟

مورداشوف ۵۶ ساله، ثروتمندترین مرد روسیه فرزند دو کارگر کارخانه در شهر چرپووتس در ۴۸۲ کیلومتری شمال مسکو بود و در نهایت به مدیر اجرایی "سورستال" بزرگترین شرکت فولاد و معدن روسیه تبدیل شد. طبق فهرست میلیاردر‌های نشریه "فوربس" او در سال ۲۰۲۱ میلادی جایگاه خود را در میان ۵۰ ثروتمند برتر جهان از دست داد و در مقام پنجاه و یکم قرار گرفت.

ثروتمندترین مرد روسیه در فهرست تحریم؛ الکسی مورداشوف کیست؟

"الکسی مورداشوف" الیگارشی روس است که برای سرپا نگهداشتن شرکت مسافرتی "توئی" وارد عمل شد. او مالک یک سوم سهام بزرگترین برگزار کنندگان تور‌های مسافرتی در اروپاست.

با این وجود، او روز دوشنبه به دلیل نزدیکی اش به "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه از سوی اتحادیه اروپا تحریم شد که می‌تواند بر روی سهام شرکت اش "توئی" در لندن تاثیر منفی بگذارد. البته او هنوز از سوی دولت بریتانیا تحریم نشده است.

اتحادیه اروپا نگرانی‌های مختلفی را در مورد "مورداشوف" ابراز کرده است. اتحادیه اروپا مدعی شده که بانک روسیه یا Rossiya که مورداشوف در آن منافع مالی دارد "بانک شخصی" مقام‌های ارشد روسیه است که از الحاق کریمه منتفع شده اند. هم چنین، اتحادیه اروپا اعلام کرده که معتقد است کسب و کار‌های رسانه‌ای که مورداشوف در آن سرمایه گذاری کرده به بی ثباتی در اوکراین از طریق برنامه‌های پخش شده و گزارش‌های منتشر شده از طریق ایستگاه‌های تلویزیونی طرفدار روسیه کمک کرده اند.

مورداشوف ۵۶ ساله، ثروتمندترین مرد روسیه فرزند دو کارگر کارخانه در شهر چرپووتس در ۴۸۲ کیلومتری شمال مسکو بود و در نهایت به مدیر اجرایی "سورستال" بزرگترین شرکت فولاد و معدن روسیه تبدیل شد. طبق فهرست میلیاردر‌های نشریه "فوربس" او در سال ۲۰۲۱ میلادی جایگاه خود را در میان ۵۰ ثروتمند برتر جهان از دست داد و در مقام پنجاه و یکم قرار گرفت.

در آن زمان، ارزش خالص دارایی شخصی او ۲۹.۱ میلیارد دلار تخمین زده شده بود. سورستال پیش‌تر بولتن‌هایی را منتشر کرده بود که جزئیات نحوه استفاده از برخی از محصولات با استحکام بالا در ساخت تجهیزات دفاعی روسیه از جمله خودرو‌های زرهی را نشان می‌داد.

مورداشوف ریاست شرکت مادر خود "سورگروپ" یک شرکت سرمایه گذاری خصوصی را بر عهده دارد و دارای منافعی از مخابرات گرفته تا استخراج طلا، رسانه و مهندسی است. مورداشوف در کنار علایق تجاری گسترده خود، دارای تجهیزات و وسایلی است که هیچ میلیاردری را نمی‌توان بدون آن متصور شد از جمله یک هواپیمای شخصی و دست کم یک کشتی تفریحی لوکس. احتمالا برای یک سهامدار شرکت مسافرتی، او در حال حاضر از تعطیلات در زمستان اروپایی لذت می‌برد.

هواپیمای خصوصی بمباردیه گلوبال او هفته گذشته توسط ناظران سفر‌های هوایی ردیابی شد و از سیشل در شرق آفریقا به مسکو پرواز کرده بود اگرچه اطلاعاتی در مورد افرادی که در هواپیما بوده اند در دسترس نیست.

پنجشنبه گذشته، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه از برخی از برجسته‌ترین بازرگانان روسیه در کرملین دعوت کرده بود که احتمالا "مورداشوف" نیز در میان آنان حضور داشته است. هواپیمای مورداشوف که دارای کابین بزرگی است می‌تواند ۱۴ مسافر را حمل کند و بردی دارد که این امکان را به آن می‌دهد تا بدون توقف از لندن به پکن سفر کند. ردیابی نشان می‌دهد هواپیمای او پیش از پرواز به سیشل مدت زمان زیادی را در روسیه سپری نکرده بود.

در همین حال، یکی از کشتی‌های تفریحی لاکچری این میلیاردر با ابعادی ۱۴۲ متری "نورد" نام دارد که هم نام با شرکت استخراج طلای مورداشوف است. این کشتی که توسط کارخانه کشتی سازی آلمانی لورسن ساخته شده و در سال ۲۰۲۱ میلادی تحویل داده شده است. ارزش این کشتی ۵۰۰ میلیون دلار تخمین زده شده و دارای طراحی داخلی ایتالیایی و همچنین سکوی فرود بالگرد است.

مورداشوف حدود ۱۵ سال سهامدار شرکت "توئی" بوده و زمانی که از شرکت در طول شیوع بحران کرونا حمایت کرد حدود یک سوم سهام آن را در اختیار داشت.

مورداشوف برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ میلادی شروع به سرمایه گذاری در شرکت "توئی" کرد و از سال ۲۰۱۶ میلادی به عضویت هیئت نظارت شرکت درآمد. مورداشوف متاهل و دارای شش فرزند است.

"مورداشوف" در بیانیه‌ای گفته که نمی‌داند قرار گرفتن او در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا چگونه به حل مناقشه در اوکراین کمک می‌کند و اظهار داشته است:"من مطلقا با ظهور تنش‌های ژئوپولیتیک فعلی ارتباطی ندارم". او با توصیف خود به عنوان فردی که به سیاست کاری ندارد خواستار پایان دادن به جنگ روسیه در اوکراین شد و آن جنگ را "تراژدی دو ملت برادر" خواند.

او در بیانیه خود افزوده است:"این وحشتناک است که اوکراینی‌ها و روس‌ها کشته می‌شوند، مردم در سختی‌ها رنج می‌برند و اقتصاد در حال فروپاشی است. ما باید هر کاری که لازم است انجام دهیم تا در آینده نزدیک راهی برای خروج از این درگیری پیدا شود و خونریزی متوقف شود".

منبع : تسنیم
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه