خبر فوری
ارسال به دیگران پرینت

اوکراین | ناتو | روسیه | امنیت ملی | جنگ

اعلام بی‌طرفی اداره کانال سوئز از بحران روسیه-اوکراین

اداره کانال سوئز پس از انتشار گزارش‌هایی در خصوص درخواست آمریکا از مصر برای بستن این مسیر آبی به روی روسیه به دلیل بحران اوکراین، بی‌طرفی کانال سوئز را اعلام کرد.

اعلام بی‌طرفی اداره کانال سوئز از بحران روسیه-اوکراین

 «اسامه ربیع» رئیس اداره کانال سوئز، صحت گزارش‌ها مبنی بر درخواست آمریکا از مصر برای بستن این راه آبی به روی کشتی‌های روسی در سایه عملیات نظامی ویژه مسکو در اوکراین را رد کرد.

وی در گفت‌وگو با شبکه مصری «صدی البلد»، در پاسخ به این سوال که آیا ایالات متحده از مصر درخواست کرده تا کانال سوئز را به روی کشتی‌های روسی ببندد، گفت: «حقیقت ندارد، چنین اتفاقی نیفتاده است».

رئیس اداره کانال سوئز افزود: «کانال سوئز یک کانال جهانی بی‌طرف است و تحت تاثیر سیاست و جنگ نیست. ما نمی‌توانیم در هر شرایط سیاسی، از عبور کشتی‌ها از این کانال ممانعت کنیم و همواره سعی داریم که این کانال را از شرایط سیاسی اطراف دور نگه داریم».

او تصریح کرد: «کانال سوئز با حرکت تجارت جهانی مرتبط است. سازوکارهای زیادی برای قیمت‌گذاری هزینه‌های ترانزیت کشتی‌هایی که از مسیر کشتیرانی عبور می‌کنند، وجود دارد و قیمت اجاره کشتی‌ها از ۲۰ درصد و قیمت نفت از ۱۰۰ دلار در هر بشکه فراتر رفته است بنابراین هزینه های حمل و نقل نیز افزایش می یابد».

اداره کانال سوئز مصر روز گذشته اعلام کرد که از ابتدای ماه مارس، عوارض کانال را برای کشتی‌های باری و سنگین تا ۱۰ درصد افزایش خواهد داد و این تصمیم «در راستای رشد قابل توجه مبادلات تجاری جهانی، بهبود اقتصاد کشتی‌ها، توسعه آبراه کانال سوئز و افزایش خدمات ترانزیت صورت گرفته است».

ربیع توضیح داد: با توجه به تحولات وضعیت جهانی و بازار جهانی حمل و نقل، امکان کاهش قیمت ترانزیت کشتی‌ها در ماه آینده وجود دارد و  معافیت آن دسته از کشتی‌های کانتینری که از مناطق درگیری می‌آیند، از عوارض تاخیر در ترانزیت در خط کشتیرانی را بررسی می‌کنیم».

«ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین بامداد سه‌شنبه با بیان این‌که زمان اعمال منطقه پرواز ممنوع در حریم هوایی این کشور رسیده، خواستار محروم کردن روسیه از استفاده از کلیه بنادر و فرودگاه‌های جهان شد».

در پی تحرکات اخیر غرب در نزدیکی مرز روسیه، پوتین روز پنجشنبه پنجم اسفند ماه دستور آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین را صادر کرد و کشورهای اروپایی به جای تنش‌زدایی در این پنج روز، اقدامات شدیدی را علیه روسیه اتخاذ کردند و کشورهای عضو اتحادیه اروپا حریم هوایی خود را بر روی پروازهای روسیه بستند.

 

منبع : فارس
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه