ارسال به دیگران پرینت

روسیه | روند خروج از پیمان «آسمان‌های باز»آغاز شد

وزارت خارجه روسیه امروز (جمعه) در بیانیه‌ای اعلام کرد: در نبود هیچ گونه پیشرفتی برای از میان بردن موانع پیش روی پیمان، وزارت خارجه اعلام می‌کند که اقدامات داخلی در راستای خروج روسیه از پیمان آسمان‌های باز را آغاز کرده و پس از تکمیل این اقدامات، به طور رسمی خروج از آن را اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

 روسیه  |  روند خروج از پیمان «آسمان‌های باز»آغاز شد

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که روند خروج از پیمان «آسمان‌های باز» را آغاز کرده است.

وزارت خارجه روسیه امروز (جمعه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که خروج آمریکا از پیمان «آسمان‌های باز» آن را تحت‌الشعاع قرار داده و از این رو قصد خروج از این پیمان را دارد.

دولت دونالد ترامپ در تاریخ ۲۲ نوامبر ۲۰۲۰ در بیانیه‌ای از خروج رسمی آمریکا از پیمان آسمان‌های باز خبر داد، اما روسیه اعلام کرد که در این پیمان که ۳۴ کشور عضو آن هستند، باقی می‌ماند.

به نوشته اسپوتنیک وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که خروج آمریکا از این پیمان به دلایل واهی صورت گرفته و توازن منافع کشورهای عضو در پیمان را بر هم زده و کارایی آن را به شدت مختل کرده است و دیگر نمی‌توان از این پیمان به عنوان ساز و کاری برای توسعه امنیت و اعتماد میان اعضاء بهره برد.

مسکو همچنین گفت که در راستای نجات پیمان فوق از فروپاشی و عدم کارایی، پیشنهادات مبنایی به اعضای همپیمان آمریکا داده، اما با بی توجه این اعضاء مواجه شده است.

وزارت خارجه روسیه افزود: «بنابراین در نبود هیچ گونه پیشرفتی برای از میان بردن موانع پیش روی پیمان، وزارت خارجه اعلام می‌کند که اقدامات داخلی در راستای خروج روسیه از پیمان آسمان‌های باز را آغاز کرده و پس از تکمیل این اقدامات، به طور رسمی خروج از آن را اطلاع‌رسانی خواهد کرد.»

معاهده آسمان‌های باز به کشورهای عضو اجازه می‌دهد از حریم هوایی یکدیگر برای پروازهای تجسسی استفاده کنند. این معاهده بین ۳۴ کشور جهان منعقد شده و هدف از آن ایجاد درکی متقابل بین کشورهای امضاکننده در خصوص تحرکات و فعالیت‌های نظامی احتمالاً نگران‌کننده بوده است.

روسیه و آمریکا جزو اولین کشورهایی بودند که این معاهده را تصویب کردند؛ معاهده‌ای که در سال ۱۹۹۲ امضا شد و از اول ژانویه ۲۰۰۲ اجرایی شد.

جو بایدن در زمان کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تصمیم ترامپ برای خروج از این معاهده را کوته‌فکری خواند و گفته بود، این اقدام تنش‌ها میان غرب و روسیه و همچنین خطر محاسبات غلط و یا احتمال درگیری را افزایش می‌دهد.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه