ارسال به دیگران پرینت

سرطان پروستات

راهکارهایی آسان برای پیشگیری از سرطان‌های شایع مردان

هفتمین روز از هفته سلامت مردان به اهمیت برخورداری از زندگی سالم اختصاص دارد. انتخاب شیوه زندگی سالم، نقش مهمی در ابتلای افراد به بیماری‌های سخت ازجمله سرطان دارد؛ چیزی که کمتر کسی به آن توجه می‌کند.

 راهکارهایی آسان برای پیشگیری از سرطان‌های شایع مردان

هفتمین روز از هفته سلامت مردان به اهمیت برخورداری از زندگی سالم اختصاص دارد. انتخاب شیوه زندگی سالم، نقش مهمی در ابتلای افراد به بیماری‌های سخت ازجمله سرطان دارد؛ چیزی که کمتر کسی به آن توجه می‌کند.

سرطان پروستات، ریه و روده بزرگ است  از جمله سرطان‌های شایع در مردان است. البته یکی از عوامل خطر ابتلا به همه سرطان‌ها مصرف سیگار است. بنابراین  در پیش گرفتن راهکارهایی برای ترک سیگار می‌تواند کمک‌ موثری برای کاهش ابتلا به این بیماری های سخت و انواع سرطان باشد.

ترک سیگار

عاطفه قنبری جلفایی، متخصص روان‌پزشکی و رئیس بخش روان‌پزشکی بیمارستان رسول اکرم تهران می‌گوید: «ترک سیگار موضوع مهمی درانتخاب شیوه صحیح زندگی است. چون باعث می‌شود افراد علاوه بر  حفظ سلامتی‌ خود،  از ابتلا به  سرطان‌ هم در امان بمانند. ترک سیگار راهکارهای عملی و دارویی دارد که در هر صورت، فرد باید به انگیزه و نتیجه لازم دراین خصوص رسیده باشد.

پزشکان داروهایی هم برای ترک سیگار تجویز می‌کنند؛ داروهایی که گیرنده های نیکوتین در مغز را اشغال می‌کند و باعث می‌شود ولع مصرف  در افراد کاهش پیدا ‌کند. اما بهتر است به جای مصرف دارو به تدریج و با استفاده از روش‌های غیردارویی، سیگار را ترک کرد.

توجه به تغذیه سالم و مشورت با پزشک

همه ما کم و بیش با تغذیه سالم یعنی استفاده بیشتر از میوه‌ها و سبزیجات و مصرف کمتر فست فودها و افزودنی‌های  خوراکی آشنا هستیم.  

 

 

ولی بسیاری افراد  به خصوص مردان؛ کمتر آن را جدی می گیرند و به آن توجه می‌کنند.  آنها اغلب در محل کار و به بهانه نداشتن وقت، بسیاری از وعده‌های غذایی خود را  به چنین غذاهایی اختصاص می‌دهند.

فراموش نکنیم مصرف ویتامین ها نیز برای تقویت سیستم ایمنی بدن مناسب است. اما حتما باید تحت نظر پزشک انجام شود. ضمن آنکه دریافت دوزهای بالای بعضی از آنها می‌تواند تاثیر معکوس داشته باشد؛ همان گونه که مصرف دوز بالای ویتامین E و سلنیوم، خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد. بنابراین مصرف هر دارویی مانند آسپرین که عده ای خودسرانه از آن استفاده می کنند و همچنین مکمل‌ها و ویتامین‌ها حتما باید تحت نظر پزشک انجام شوند.  

کاهش استرس

قنبری می‌گوید مطالعات نشان داده یکی  از موارد دیگری که ارتباط مستقیمی  با ابتلا به سرطان دارد استرس است.  مدیریت استرس هم می‌تواند تا حدود زیادی مانع از ابتلای افراد  به سرطان باشد.

 برای پیشگیری از استرس و  مدیریت آن راه‌های زیادی وجود دارد. یکی از تکنیک های آن «ذهن‌آگاهی»  است. آگاه  بودن ذهن و توانایی فرد که بتواند  در لحظه بماند و مدام به گذشته و آینده توجه نداشته باشد؛ کمک بسیار خوبی است برای اینکه فرد با گفت و ‌گوی ذهنی و دغدغه‌های آن؛ استرس و اضطراب کمتری را تجربه کند؛ چیزی که بسیار مهم است و می‌تواند به سلامت جسم وروان ما منتهی شود. البته این کار نیاز به تمرین دارد و کار آسانی نیست که یک شبه بتوانیم به آن دست پیدا کنیم.

  پذیرش

به گفته قنبری، پذیرش وضعیت  موجود می‌تواند کمک کند تا راحت‌تر بتوانیم  آنچه را نمی‌توانیم تغییر دهیم بپذیریم. البته این اصلا به این معنا نیست که برای تغییر شرایط و آنچه می‌توانیم  تغییر دهیم تلاش نکنیم  .اما پذیرش  به ما کمک می‌کند تا بتوانیم بیشتر از  لحظات خود لذت ببریم؛ در صورتی که غر زدن و مدام گله و شکاین داشتن و همچنین غرق شدن در افکار گذشته یا نگرانی درمورد آینده باعث می‌شود قدرت پذیرش کمتری داشته باشیم؛ ضمن آنکه به این ترتیب و با افزایش نارضایتی ها  توان کمتری نیز  برای حل مشکلات خواهیم داشت.

برای برخورداری از قدرت پذیرش با توجه به شرایطی که داریم و همچنین قدرت ذهن  و میزان برخورداری ما از سلامت روان؛ خودمان  هم می‌توانیم  با تمرین و ممارست و صبر و حوصله از چنین قدرتی برخوردار شویم. در غیر این صورت بهتر است از متخصصان و کارشناسان این حوزه کمک بگیریم.

توجه به علایق و تغییر در سبک زندگی

متاسفانه مشغله زیاد باعث می‌شود بسیاری از ما نتوانیم آن‌گونه که لازم است به انجام کارهای مورد علاقه خود بپردازیم. این  موضوع  در مورد مردان  بیشتر صدق می‌کند. چون معمولا به بهانه کار، پرداختن به تفریح؛ علایق خود را به فراموشی می‌سپارند.

گاهی شنیدن موسیقی  موردعلاقه ما می‌تواند کمک موثری در رهایی و خلاصی ما از  افکارمان  باشد. همچنین باعث تمرکز بیشتری برای بودن در لحظه هم موثر خواهد بود.  . البته علایق هر کس ممکن است متفاوت باشد و با توجه به شرایط موجود هم تغییر کند. بنابراین می‌توانیم با بررسی آنها بیشتر از زندگی خود لذت ببریم.

داشتن فعالیت های منظم ورزشی

توجه داشته باشیم ورزش و برخورداری از فعالیت‌های منظم با افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن و همچنین کاهش وزن نسبت مستقیمی دارد. بنابراین عامل مهمی در پیشگیری از ابتلا به بسیاری از سرطان ها خواهد بود.   

حتی ۳۰ دقیقه پیاده روی؛ البته اگر به طور منظم باشد علاوه براینکه می‌تواند باعث تنظیم وزن شود می‌تواند احساس بهتری هم به فرد بدهد؛ چیزی که در این روزهای سخت می تواند بدر  بهبود حال ما موثر واقع شود. برای انجام این کار هم نیاز به وقت اضافی نیست. کافی است تصمیم بگیریم برای بهبود جسم و روان خود  به اندازه ۳۰ دقیقه  از زمان‌مان  را به پیمودن مسیر از محل کار تا خانه اختصاص دهیم

 

منبع : همشهری
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه