ارسال به دیگران پرینت

قاچاق:

توقف چند باره طرح مقابله با قاچاق پوشاک

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک می گوید: طرح مقابله با پوشاک قاچاق همچنان در مرحله‌ ابتدایی مقابله با برندهای محرز پوشاک قاچاق در سطح عرضه و مبادی ورودی متوقف شده است.

توقف چند باره طرح مقابله با قاچاق پوشاک

 آفتی به نام قاچاق که به بازار کالاها رخنه کرده و تولید کننده داخلی را با مشکلات متعددی مواجه می کند.

رئیس جمهور دستورالعمل ۹ بندی پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز را را در روزهای اخیر برای اجرای فرمایشات اخیر رهبر انقلاب در حمایت از از تولید، ابلاغ کرد.

پوشاک یکی از مواردی است که مبارزه با قاچاق در آن به عنوان طرحی کلید خورد. سابقه برخورد سیستمی با قاچاق پوشاک به دی سال ۹۷ برمی‌گردد. 

 برای بررسی سرانجام طرح مبارزه با قاچاق پوشاک با سعید جلالی قدیری، دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک به گفت و گو پرداختیم.

سال ۹۷ نتیجه اجرای طرح مبارزه با پوشاک قاچاق به کجا ختم شد؟

قدیری: آمار قاچاق پوشاک اعلام شده از سمت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۹۷، به میزان ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده است؛ پس از پیگیری‌های متوالی، مطابق با ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، طرح مقابله با قاچاق پوشاک در سطح عرضه در انتهای همان سال اجرایی شد.

در مرحله‌ی اول طرح مبارزه با قاچاق پوشاک، مقابله با برندهای محرز قاچاق در دستور کار قرار گرفت.

برند قاچاق محرز منظور چه برندی است؟

به برندهای خارجی پوشاک که اطلاعات خود را در سامانه مرکز امور اصناف ثبت نکرده‌اند و در نتیجه فاقد مجوز فعالیت نیز هستند، برند قاچاق محرز می‌گویند.

 آنطور که شنیده شده این طرح متوقف شده، درست است؟

قدیری: این طرح همچنان در مرحله‌ ابتدایی مقابله با برندهای محرز پوشاک قاچاق در سطح عرضه و مبادی ورودی متوقف شده است. پس از اتمام مرحله اول، وارد فاز دوم طرح برخورد با برندهای غیرمحرز براساس شناسه کالا ‌می‌شویم؛ مرحله بعدی نیز برخورد با برخی از برندهای داخلی متخلف آغاز خواهد شد.

سراغ مراحل بعد نرفتید؟

قدیری: تا تکمیل نشدن اجرای مرحله اول طرح، ورود به فازهای بعدی غیرممکن است چرا که استمرار اجرای طرح تا زمان رسیدن به اهداف در نظر گرفته شده اولویت اصلی است.

به گفته ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، پس از هربار توقف ایجاد شده در اجرای طرح، شاهد برگشت‌پذیری ۷۰ درصد از عرضه‌کنندگان پوشاک قاچاق در سطح بازار بوده‌ایم.

اهمیت اخذ شناسه کالا توسط تولیدکنندگان داخلی

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برآورد کاهش دو میلیارد دلاری قاچاق بعد از اجرای این طرح را داشته، این نتیجه مشهود بوده؟

قدیری: طبق اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا، اجرای طرح مقابله با قاچاق پوشاک موجب کاهش ۲ میلیارد دلاری قاچاق این گروه کالا‌یی شده است. ولی مشاهدات میدانی این ادعا را تایید نمی‌کند. چرا که هنوز هم حجم قابل توجهی از برند‌‎های قاچاق در بازار حضور داشته و بسیاری از متخلفان، مجدداً فعالیت خود را در مراکز خرید آغاز کرده‌اند.

برخی از تولیدکنندگان، اجناس تولیدی خود را تحت برند کالای خارجی به فروش می‌رسانند، این موارد با استمرار در اجرای طرح شناسه کالا و فرهنگ‌سازی حل می‌شود.

معضل قاچاق «پوشاک استوک» به کشور

 پوشاک استوک یا همان دست دوم هم در بازار قاچاق می شود؟

قدیری: بسیاری از کالا‌های استوک و ارزان قیمت به بازار ایران وارد می‌شوند. این دسته از پوشاک به دلیل ایرادات مختلف در سایز، طرح، دوخت و غیره بسیار ارزان قیمت هستند. به همین دلیل هیچ تولیدکننده قانونی پوشاک نمی‌‎تواند با این دسته از محصولات رقابت کند.

برخی از برند‌های قاچاق هنوز هم جدید‌ترین مدل‌های خود را در بازار ایران عرضه می‌کنند،  توقف چندباره‌ طرح موجب اطمینان خاطر عرضه‌کنندگان کالای قاچاق شده است؛ این افراد با تصور مقطعی بودن مقابله با قاچاق نگرانی زیادی بابت تعطیل شدن موقت مغازه خود و یا ضبط برخی از کالا‌های موجود در مغازه را ندارند، چراکه سود عرضه پوشاک قاچاق این ضرر‌های موقتی را جبران می‌کند.

هرگونه اقدام عاجل برای برخورد با عرضه کنندگان پوشاک قاچاق می‌تواند وضعیت تولیدکنندگان داخلی را در بازار شب عید بهبود دهد.

 

 

منبع : افکارنیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه