ارسال به دیگران پرینت

ریزش مو:

توصیه‌های تغذیه‌ای برای جلوگیری از ریزش مو

ریزش مو یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد در طول زندگی آن را به نوعی تجربه می‌کنند.

توصیه‌های تغذیه‌ای برای جلوگیری از ریزش مو

 برخی از افراد همیشه از ریزش مو ی سر خود گله می کنند؛ اما باید بدانند که برای ریزش مو دلایل بسیار زیادی وجود دارند. استرس ، دیابت، عوامل ژنتیکی و افزایش سن از دلایل ریزش مو محسوب می شوند.

در مواقعی ممکن است ریزش مو نه به دلیل خارجی، بلکه به دلیل رژیم غذایی اشتباه ایجاد شود؛ پس باید توجه داشته باشید  اگر مو‌های شما بدون هیچ دلیلی در حال ریزش هستند، این نشان می دهد بدن شما از نظر برخی مواد مغذی دچار سوء تغذیه شدید شده است. بنابراین باید ویتامین و غذا‌های ضد ریزش مو را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا از ریزش مو جلوگیری کنید.

 

ریزش مو

ریزش مو چیست؟

پوست سر سالم به طور متوسط ​​۱۰۰ هزار تار مو دارد. ریزش ۱۰۰ تا ۱۵۰ تار مو در روز برای بزرگسالان، بسته به شست و شو و شانه کردن، طبیعی است. در یک فرد سالم، ریزش مو می‌تواند تا ۲ ماه ادامه یابد. اگر دوره ریزش مو، که ۳ بار در سال تکرار می‌شود، از ۲ ماه بیشتر شود؛ ممکن است نشان دهنده برخی بیماری‌های جدی باشد و نیاز به کمک متخصص دارد.

طول عمر هر مو تقریباً به سه دوره تقسیم می‌شود. فاز رشد طولانی‌ترین مرحله است؛ در این مرحله مو‌ها به طور متوسط ​​یک سانتی متر در ماه رشد می‌کنند. پس از اتمام این مرحله، مو وارد مرحله استراحت می‌شود که چند هفته طول می‌کشد. پس از این مرحله که به طور متوسط ​​۳-۲ هفته طول می‌کشد، وارد فاز ریزش مو می‌شود.

آن دسته از مو‌هایی که وارد فاز ریزش می‌شوند، ارتباط خود را با فولیکول مو از دست می‌دهند و در عرض ۴-۲ ماه می‌ریزند. این مدت را می‌توان با شانه کردن، برس زدن و شستن مو‌ها کوتاه کرد؛ اما نمی‌توان آن را طولانی کرد. در پایان این مدت، حتی اگر کاری برای مو‌ها انجام نشود، مو‌ها خود به خود می‌ریزند و مو‌های جدید از فولیکول مو برای جایگزینی مو‌های ریخته شده تولید می‌شوند.

در هر مرحله، ۹۰-۸۵ درصد مو‌ها در مرحله رشد، ۲-۱ درصد در مرحله استراحت و ۱۵-۱۰ درصد در مرحله ریزش هستند. منطق پذیرش ریزش تا ۱۰۰ تار مو در روز در روز‌های بدون حمام بر اساس فیزیولوژی مو طبیعی است.

در ادامه این مطلب چند توصیه تغذیه ای برای جلوگیری از ریزش مو برای شما تهیه کرده ایم.

ویتامین و غذا‌های ضد ریزش مو

ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی وجود دارند که مو‌های ما برای سالم‌ترین و رشد مناسب بدون ریزش مو به آن‌ها نیاز دارند. این ویتامین‌ها عبارتند از:

ویتامین A  

ما اغلب فکر می‌کنیم که ویتامین A برای چشم مهم است؛ اما این در حالی است که این ویتامین برای سلامت مو‌های ما نیز مهم است. زیرا این ویتامین در تولید سبوم و همچنین کمک به رشد مو نقش دارد و به مرطوب نگه داشتن پوست سر کمک می‌کند.

ویتامین B 

تمام ویتامین‌های B برای رشد مو ضروری هستند. با این حال، بیوتین، به ویژه ممکن است برای برخی افراد مهم‌تر باشد. بیوتین به انتقال مواد مغذی در سراسر بدن کمک می‌کند و همچنین ممکن است در انتقال مواد مغذی به پوست سر مفید باشد.

ویتامین C

ویتامین C که دارای خواص آنتی اکسیدانی است می‌تواند از مو در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت کند. ما برای ساخت کلاژن به ویتامین C نیاز داریم. کلاژن یک بلوک ساختمانی مهم است که در مو‌های ما یافت می‌شود.

ویتامین D  

ویتامین D که برای ایمنی بدن همه ما مهم است، برای رشد مو نیز مهم تلقی می شود. سطوح پایین ویتامین D با مقادیر زیاد ریزش مو مرتبط است. مشخص است که سطوح پایین ویتامین D با آلوپسی، یک مشکل ایمنی که باعث ریزش موی منطقه‌ای می‌شود، مرتبط است.

 

منبع : افکارنیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه