ارسال به دیگران پرینت

حضور رئیس سازمان اطلاعات سپاه در نشست غیرعلنی مجلس

نشست غیرعلنی امروز مجلس با حضور حجت‌الاسلام طائب، نمایندگان دولت و مسئولان دستگاه های امنیتی برگزار شد.

حضور رئیس سازمان اطلاعات سپاه در نشست غیرعلنی مجلس

سید نظام موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: حجت الاسلام طائب از طرف دستگاه‌های نظارتی و امنیتی با حضور در جلسه امروز مجلس به بیان نگاه کارشناسی دستگاه‌های امنیتی درباره بودجه ۱۴۰۱ بویژه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت. همچنین رئیس دیوان محاسبات و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس درباره روند بودجه و ارز ترجیحی نکاتی را مطرح کردند.

در این نشست نمایندگان دولت از جمله وزیر کشاورزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس کل بانک مرکزی حضور داشتند و به بیان نقطه نظرات خود درباره بودجه سال آینده کل کشور پرداختند.

همچنین از طرف مجلس  روسای کمیسیون‌های کشاورزی، برنامه و بودجه اقتصاد و جهش تولید نکاتی را درباره بودجه مطرح کردند. علاوه بر این ۵ نفر از نمایندگان نیز دیدگاه خود را درباره بودجه سال ۱۴۰۱ بیان کردند.

به گفته موسوی، «نگاه مجلس این است که هر تصمیمی که برای  ارز ترجیحی گرفته می‌شود در کنار آن باید یک نظام حمایتی برای اقشار مختلف مردم صورت بگیرد و هر گونه تحول در نظام ارزی باید با تضمین ثبات اقتصادی و تضمین تامین کالا‌های اساسی باشد و وضعیت  معیشتی مردم دچار تکانه نشود و حتما باید سبد معیشتی مردم دچار مشکل اساسی نشود.»

بروز جهش ارزی در اواخر سال ۱۳۹۶ و افزایش قیمت ها در طی سالهای ۱۳۹۷تا ۱۳۹۹، موجب شد تا دولت به منظور حمایت از اقشار ضعیف و متوسط جامعه در تأمین نیازهای اساسی، سیاست تخصیص ارز ترجیحی۴۲۰۰ تومانی را برای واردات کالاهای اساسی به ویژه اقلام غذایی(از قبیل گندم، جو، برنج، گوشت قرمز و سفید، روغن نباتی، تخم مرغ و غیره) در نظر بگیرد.

اما با وجود هزینه های بالایی که اجرای این سیاست در پی داشت، تخصیص ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان متوقف نشده و سیاستهای حمایتی هدفمندتری جایگزین آن شد.

دولت اصرار دارد ارز ترجیحی از لایحه بودجه سال آینده حذف شود، اما برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان با این موضوع مخالفند.

کمیسیون تلفیق مجلس در لایحه بودجه سال آینده، ۹ هزار میلیارد تومان ارز ترجیحی برای تأمین دارو و اقلام اساسی پیش بینی کرده است.

همچنین محمدباقر قالیباف رئیس مجلس اعلام کرد پارلمان از عصر امروز یکشنبه وارد بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ می‌شود.

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه