ارسال به دیگران پرینت

نور خورشید:

کمبود ویتامین D، چاقی را افزایش می‌دهد

کمبود ویتامین D در افزایش چاقی نقش دارد و دریافت کافی این ویتامین می‌تواند به کاهش وزن، کاهش چربی‌های بدن و بهبود سلامت متابولیک کمک کند.

کمبود ویتامین D، چاقی را افزایش می‌دهد

موسسه سلامت و بهداشت عمومی کشور در گزارشی منتشر کرد: یکی از ویتامین‌های ضروری برای سلامتی است که در متابولیسم توده استخوانی نقش دارد و ارتباط آن با تقویت سیستم ایمنی تایید شده‌است به‌طوری که کمبود آن خطر بیماری‌های خودایمنی را تشدید می‌کند.

 مطالعات نشان می‌دهد افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی سطح پایین‌تری از ویتامین D دارند و آدیپوکین‌ها تاثیر می‌گذارد.

بر اساس این گزارش، آدیپوکین‌ها گروهی از مولکول‌ها هستند که از بافت چربی تولید می‌شوند و بر بسیاری عملکردهای فیزیولوژیک بدن مانند تنظیم اشتها، سوخت وساز انرژی، متابولیسم چربی‌ها و گلوکز تاثیر می‌گذارد. زمانی که تولید این مولکول‌ها به‌درستی تنظیم نشود، اختلالات متابولیک مانند مقاومت به انسولین و دیابت نوع ۲ نیز ممکن است اتفاق بیفتد و  موجب تغییراتی در بافت چربی‌ و التهاب مزمن می‌شود که معمولا با اختلالات متابولیک همراه است.

وجود گیرنده‌های ویتامین D در بافت چربی نشان‌دهنده نقش مستقیم این ویتامین در تنظیم عملکرد ژن‌های مرتبط با آدیپوکین است. بنابراین، علاوه بر توصیه‌های لازم برای حفظ تناسب اندام، توجه به تامین کافی این  ویتامین از طریق منابع غذایی غنی از این ویتامین، حضور کافی در معرض نور خورشید و مصرف مکمل‌ها در موارد کمبود جدی بسیار مهم خواهدبود.

کمبود ویتامین D، چاقی را افزایش می‌دهد

ویتامین D یکی از ریزمغذی های مهم است که کمبود آن نه تنها عوارض جدی جسمی زیادی مانند پوکی استخوان و مشکلات اسکلتی دارد که حتی موجب بروز و تشدید بیماری های روانی و از جمله افسردگی می‌شود.

 

منبع : افکارنیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه